1998:29

av Göran Wahlström och Eskil Jinnegård

om den kyrkoantikvariska ersättningen och dess fördelning

KMot 1998:29

Med anledning av RegSkr 1998:1

Under punkt 5.1.3 "Villkor för ersättningen" står på sid. 128 angivet (här sammanfattningsvis relaterat) att Svenska kyrkan skall på nationell nivå fördela ersättningen mellan stiften efter samråd med myndigheter inom kulturmiljöområdet samt att Riksantikvarieämbetet skall ges tillfälle att yttra sig över fördelningen.

Det är stora för Sveriges folk betydelsefulla kulturvärden som det gäller och bevarandet av dem kräver synnerligen ingående planering för att det "inte ska bli fel". Vid rätt handläggning kan kostnaderna för aktuella renoveringar etc. väsentligen minskas och resultatet kulturmiljömässigt bli bättre än vid "hoppande" igångsättande.

Om förslaget till den ekonomiska överenskommelsen som föreslås i Regeringens skrivelse till kyrkomötet 1998:1 angående den kyrkoantikvariska ersättningen till Svenska kyrkan blir gällande, vilket förefaller bli fallet, bör det vara angeläget att snarast planera de åtgärder som krävs för deras genomförande. (Planerande i detta avseende krävs i vilka fall som helst.)

Med hänvisning till ovanstående hemställer vi att kyrkomötet beslutar

att begära att Centralstyrelsen snarast uppgör ett förslag till handlingsplan hur de från staten utgående kyrkoantikvariska medlen för vård och underhåll av de kyrkliga kulturminnena ska användas fram till år 2009 att av kyrkomötet antagas år 1999; detta för att ge möjlighet för stiften till förnuftig planering.

Norrköping den 14 juli 1998

Göran Wahlström Eskil Jinnegård