1998:31

av Karl-Johan Nilsson m.fl.

om utbetalningen från skatteförvaltningen av kyrko- och begravningsavgifter

KMot 1998:31

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse 1998:1 föreslås en ordning som innebär att begravnings-avgifts-medlen skall utbetalas till församlingar och samfälligheter direkt från skatteförvaltningen. Kyrkoavgiftsmedlen däremot föreslås ta en "omväg" och betalas från skatte-förvaltningen till Svenska kyrkan på nationell nivå och därifrån ut till församlingar och samfälligheter.

Regeringens förslag som överensstämmer med Riksskatteverkets förslag i SOU 1997:46, har mött ett förhållandevis stort motstånd vid remissbehandling. Regeringen anger i skrivelsen att "Andelen negativa till förslaget i fråga 6 var dock högre än till flertalet övriga förslag i det aktuella betänkandet". Centralstyrelsen har i sitt yttrande bl.a. framhållit att samma ordning för utbetalningar lär gälla för båda avgifterna. Centralstyrelsen har därvid betonat det önskvärda i att noga pröva det nuvarande systemet med utbetalningen av församlingsskatt som ett alternativ till det nu av regeringen föreslagna. Församlings- och pastoratsförbundet har understrukit de starka praktiska skäl som föreligger för att skatteförvaltningen betalar ut såväl kyrkoavgifter som begravningsavgifter direkt till församlingar och samfälligheter. Vidare har förbundet menat att det skulle framstå som något märkligt att trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå skulle ges i uppgift att fördela avgiftsmedel från dem som inte tillhör Svenska kyrkan ut till huvudmännen för begravningsverksamheten dvs. församlingarna. Denna senare uppfattning har regeringen anslutit sig till. Därmed bortfaller uppenbarligen alternativet att Svenska kyrkan på nationell nivå samlat skulle vara den som skulle betala ut de här avsedda avgiftsmedlen till församlingar och samfälligheter.

Regeringens förslag i den här aktuella delen är både olämpligt och opraktiskt. Konsekvensen skulle bl.a. bli att kyrkan nödgas etablera ett parallellt system för all beräkning och utbetalning eftersom begravningsavgift och kyrkoavgift beräknas på samma sätt och betalas ut till i princip samma mottagare. Detta vore orationellt och slöseri med administrativa resurser. Dessutom måsta ifrågasättas om inte utbetalning av uppbördsmedlen till mottagarna definitionsmässigt innefattas i den kostnadsfria uppbördshjälp som riksdagen beslutat om enligt prop. 1995/96:80.

Avräkningen med det kyrkliga utjämningssystemet sker sedan år 1983 med skatteförvaltningens hjälp såtillvida att man vid skattemedelsutbetalningen gör de tillägg eller avdrag som genereras från systemet. Detta är praktisk och rationell ordning - om än inte omistlig - som det kan finnas skäl att skatteförvaltningen får fortsätta med. Som också anförs i regeringsskrivelsen kan de administrativa göromålen härmed inte anses ingå i den kostnadsfria uppbördshjälpen. Inget torde dock hindra att skatteförvaltningen kan utföra denna uppgift inom ramen för sin uppdragsverksamhet dvs. mot skälig betalning.

Med anledning av det anförda hemställer vi

1. att kyrkomötet i anledning av förslagen i RegSkr 1998:1 uttalar sin uppfattning att kyrko- och begravningsavgifterna skall utbetalas samlat av skatteförvaltningen direkt till församlingar och samfälligheter,

2. att kyrkomötet uttalar som sin uppfattning att skatteförvaltningen i samband därmed - inom ramen för sin uppdragsverksamhet - får administrera in- och utbetalningar till utjämningssystemet.

Bromma den 14 juli 1998

Karl-Johan Nilsson Göran Petterson