Previous PageTable Of ContentsNext Page

Organisationsutskottets betänkande

1998:2

Ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet m.m.


Kyrkomötet

KO 1998:2

Till organisationsutskottet har hänvisats Centralstyrelsens skrivelse, CsSkr 1998:6, vari Centralstyrelsen föreslår kyrkomötet en ändring i sin arbetsordning. Avsikten är att skrivelser till det kyrkomöte som planeras äga rum 27 maj-12 juni 1999 skall kunna avges senast en månad istället för två månader före kyrkomötets sammanträde.

Utskottet tar i detta betänkande initiativ till förslag om ändring i 9 kap. 1 § kyrko-mötets arbetsordning vari valberedningens föreslås utökad från sexton till sjutton leda-möter.

Till utskottet har slutligen hänvisats motionerna:

1998:1 av Per-Åke Axelsson i vilken hemställs

att kyrkomötet beslutar om sådan ändring i reglerna i SKFS 1983:4 att möjlighet ges till omedelbar replik i den allmänkyrkliga debatten.

1998:17 av Alf G Johansson i vilken hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad i motionen anförts om antal ledamöter i kyrkomötet.

Bakgrund

Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1998:6

Genom skrivelsen föreslår Centralstyrelsen att kyrkomötet gör en sådan ändring i sin arbetsordning att skrivelser till det kyrkomöte som planeras äga rum 27 maj-12 juni 1999 kan avges senast en månad istället för två månader före kyrkomötets sammanträde. Avsikten är dock att skrivelsen med förslag till kyrkoordning skall sändas ut till kyrkomötets ledamöter två månader innan sammanträdet inleds.

Enligt 29 kap. 14 § kyrkolagen (1992:300) skall kyrkomötet sammanträda en gång varje år med början den tredje tisdagen i augusti (ordinarie sammanträde). Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan dock besluta att ordinarie sammanträde skall hållas vid annan tid. Vidare skall kyrkomötet sammanträda för att behandla särskilda ärenden, om regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer beslutar om det (extra sammanträde).

1999 års kyrkomöte skall besluta om den kommande kyrkoordningen redan under våren 1999 och för att det skall finnas tillräckligt med tid mellan kyrkomötets beslut och ikraftträdandet är kyrkomötet planerat att äga rum 27 maj-12 juni.

I 3 kap. 3 § kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet uttalas att förslag av Centralstyrelsen till kyrkomötet skall översändas till alla som har rätt att delta i kyrkomötets överläggningar senast två månader innan kyrkomötessammanträdet inleds. Bestämmelsen medför att skrivelser från Centralstyrelsen till 1999 års kyrkomöte skall vara expedierade senast den 27 mars 1999.

Enligt Centralstyrelsens planering för arbetet med den kommande kyrkoordningen är utgångspunkten att skrivelsen skall sändas ut två månader före kyrkomötets sammanträde. Detta har bedömts vara nödvändigt med hänsyn till ärendets omfattning och betydelse.

Med hänsyn till behandlingen i Centralstyrelsen och hanteringen i Kyrkokansliet måste underlaget för skrivelser föreligga i god tid innan det sänds ut. Centralstyrelsen menar att det inför 1999 års kyrkomöte kan uppstå svårigheter om andra skrivelser än den som avser kyrkoordningen måste sändas ut två månader innan kyrkomötets sammanträde. Detta gäller främst verksamhetsberättelsen där bl.a. färdiga bokslut skall föreligga innan verksamhetsberättelsen fastställs.

Utökning av antalet ledamöter i valberedningen

Enligt 9 kap. 1 § arbetsordningen består valberedningen av sexton ledamöter. Vid 1998 års kyrkomöte har med stöd av 1 kap. 5 § arbetsordningen beslutats om undantag från arbetsordningen. Undantaget som endast avser 1998 års möte innebär att kyrkomötet beslutat utse sjutton ledamöter i stället för de sexton som stipuleras i 9 kap. 1 §. När det gäller valet av valberedning avser detta hela valperioden enligt 29 kap. 29 § första stycket kyrkolagen.

Debattreglerna i den allmänkyrkliga debatten

Vid 1989 års kyrkomöte hölls den första s.k. kyrkopolitiska debatten i kyrkomötet. Sedan 1990 har debatten benämnts "den allmänkyrkliga debatten" och blivit ett stående inslag vid kyrkomötets sammanträden. Förebilden för debatten har varit riksdagens allmänpolitiska debatt. Ett motiv för den allmänkyrkliga debatten har varit att en sådan skulle kunna medverka till att ledamöterna i ordinarie plenardebatter undviker att göra allmänpolitiska kyrkliga deklarationer. Bestämmelserna om den allmänkyrkliga debatten finns i 2 kap. 9 § kyrkomötets arbetsordning. Där uttalas att kyrkomötets presidium får besluta att en allmän kyrklig debatt får äga rum vid det sammanträde med kyrkomötet där granskning sker av Centralstyrelsens redovisning för verksamheten under föregående kalenderår och styrelsens förvaltning. Debatten får avse de kyrkliga frågor som berörs i redovisningshandlingarna. Presidiet får begränsa debatten till att avse ett särskilt ämne eller dela in debatten i avsnitt efter ämne. Kyrkomötets arbetsordning innehåller i övrigt inga särskilda regler om den allmänkyrkliga debatten.

Kyrkomötets ordförande har inför de allmänkyrkliga debatterna meddelat vilken ordning som skall gälla i den aktuella debatten.

Antalet ledamöter i kyrkomötet

Kyrkomötet består enligt 29 kap. 1 § första stycket kyrkolagen (1992:300) av 251 ledamöter. Frågan om kyrkomötets sammansättning är för närvarande under remissbehandling. I betänkandet SKU 1998:2, Bekännelse, gudstjänst, kyrkomöte föreslås att kyrkomötet skall bestå av 251 valda ledamöter och att biskoparna också skall vara ledamöter.

Utskottet

Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1998:6

Utskottet delar Centralstyrelsens bedömning vad avser de särskilda förhållandena vid 1999 års kyrkomöte och anser att förslaget till ändring i 3 kap. 3 § kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet är befogat.

Det bör noteras att det i ombudsmötets arbetsordning, i fråga om tiden för ärendens väckande, hänvisas till vad som gäller i kyrkomötet. Den föreslagna ändringen i kyrkomötets arbetsordning kommer således att gälla även för ombudsmötet. Centralstyrelsen/stiftelsestyrelsen gör även här bedömningen att ett färdigt bokslut för Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet inte kan föreligga i sådan tid att verksamhetsberättelsen kan sändas ut två månader före sammanträdet. Utskottet delar denna uppfattning.

Utökning av antalet ledamöter i valberedningen

Utskottet anser att kyrkomötets beslut, att genom undantag i arbetsordningen vid 1998 års kyrkomöte välja en valberedning bestående av sjutton ledamöter bör konfirmeras till kommande kyrkomöten genom en ändring i 9 kap. 11 § kyrklig kungörelse (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet enligt bilaga 1.

Debattreglerna i den allmänkyrkliga debatten

Utskottet delar motionärens uppfattning om att reglerna för replik enligt 14 och 15 §§ i kyrkomötets arbetsordning kan leda till att debatten tunnas ur.

För närvarande remissbehandlas betänkandet SKU 1998:2, Bekännelse, gudstjänst, kyrkomöte i vilket bl.a. föreslås att den allmänkyrkliga debatten och frågestunden förs samman till något som kan sägas få karaktären av en interpellationsdebatt (a.a. sid. 99). Förslagen kommer att föreläggas 1999 års kyrkomöte.

När det gäller de närmare bestämmelserna om arbetet i kyrkomötet efter 1999 har utredningen uttalat att dessa inte bör ingå i kyrkoordningen utan finnas kvar i en separat arbetsordning. Det ligger, enligt utskottets bedömning, inom ramen för Centralstyrelsens/stiftelsestyrelsens ansvar för projektet "Genomförande av Kyrka - statreformen" att till 1999 års kyrkomöte arbeta fram ett förslag till arbetsordning för kyrkomötet. Man bör i detta utredningsarbete överväga om det i kyrkomötets arbetsordning skall tas in särskilda bestämmelser i enlighet med motionärens hemställan.

Enligt vad utskottet erfarit kommer kyrkomötets ordförande inför årets allmänkyrkliga debatt föreslå en särskild ordning för replikrätt till den som apostroferas.

Antalet ledamöter i kyrkomötet

Utskottet anser att motion 1998:17 bör avslås med hänvisning till det pågående remissarbetet av kyrkoordningsförslaget. 1999 års kyrkomöte kommer att ta slutlig ställning till frågan om kyrkomötets storlek genom Centralstyrelsens förslag till Kyrkoordning m.m.

Hemställan

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. beträffande Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1998:6

att kyrkomötet antar Centralstyrelsens förslag till kyrklig kungörelse om ändring i 3 kap. 3 § kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet,

2. beträffande utskottets initiativ om utökning av antalet ledamöter i kyrkomötets valberedning

att kyrkomötet antar utskottets förslag till ändring i 9 kap. 1 § kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet,

3. beträffande omedelbar replik i kyrkomötet

att kyrkomötet med anledning av motion 1998:1 ger Centralstyrelsen till känna vad utskottet anfört,

4. beträffande antalet ledamöter i kyrkomötet

att kyrkomötet avslår motion 1998:17.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

            Per Westberg

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Börje Henriksson, Birgitta Björner, Lars Öhlén, Sten-Åke Engdahl, Fredrik Sidenvall, Runar Patriksson, Ann Larsson, Bengt Englund, Stig-Göran Fransson, Christina Åkerlund, Margareta Holmberg, Kristian Nylund och Lennart Andersson.

Biskopen Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar

Reservation

av Fredrik Sidenvall angående förslaget om ändring av kyrkomötets arbetsordning avseende antalet ledamöter i kyrkomötets valberedning.

Jag reserverar mig mot beslutet att föreslå en ändring av 9 kap. 1 § kyrkomötets arbetsordning då jag menar att arbetsordningen ej skall ändras på grund av tillfälliga förhållanden och att antalet 16, 13+3, är grundat på principen att det är representanter för kyrkans stift i första hand och ej nomineringsgrupper som samlas till kyrkomöte.

Förslag till kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) med arbetsordning för kyrkomötet

Härigenom föreskrivs med stöd av 29 kap. 12 § 7 kyrkolagen (1992:300) att 9 kap. 1 § kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) med arbetsordning för kyrkomötet skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

9 kap. 1 §

9 kap. 1 §

Valberedningen består av sexton ledamöter. Stiften bör om möjligt representeras i valberedningen med två ledamöter från vart och ett av Lunds, Göteborgs och Stockholms stift samt med en ledamot från vart och ett av övriga stift.

Valberedningen består av sjutton ledamöter. Stiften bör om möjligt representeras i valberedningen med två ledamöter från vart och ett av Lunds, Göteborgs och Stockholms stift samt med en ledamot från vart och ett av övriga stift.

Previous PageTable Of ContentsNext Page

Kyrkomötet Hemsidan för Kyrkomötet 1998 Ombudsmötet