Organisationsutskottets betänkande

1998:3

Svenska kyrkans överprövningsorgan

KO 1998:3

Till utskottet har för beredning hänvisats motion 1998:10 av Tony Guldbrandzén m.fl. i vilken hemställs

1. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen klarlägger besvärsnämndens nuvarande uppgifter och arbetssätt, samt

2. att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att besvärsnämndens ställning och uppgifter klarläggs vid beredningen av förslag till ny kyrkoordning.

Motionen

Motionärerna anför att Kyrkomötets besvärsnämnds beslut i maj 1998, där ett beslut av Stockholms domkapitel upphävdes, väcker frågor kring nämndens juridiska status. Besluten gällde frågan om att skilja en präst från rätten att utöva det kyrkliga ämbetet som präst då vederbörande enligt domkapitlet övergett Svenska kyrkans lära. Motionärerna uppmärksammar vidare att nämnden saknar den arbetsordning som omtalas i 4 § kyrklig kungörelse (SKFS 1989:10) med instruktion för Kyrkomötets besvärsnämnd.

Bakgrund

Kyrkomötets besvärsnämnd regleras främst genom bestämmelser i kyrkolagen och kyrklig kungörelse (SKFS 1989:10) med instruktion för Kyrkomötets besvärsnämnd. I instruktionens 4 § anges att nämnden i arbetsordning eller särskilda beslut skall meddela de ytterligare föreskrifter som behövs om nämndens organisation och formerna för nämndens verksamhet.

Frågor om tillsyn och överklagande kommer efter 1999 att regleras i Kyrkoordningen. Frågeställningarna är under remissbehandling och här aktuella delar med förslag återfinns i betänkandet SKU 1998:6, Personal, tillsyn, överklagande avsnitten 4-6. Bland annat föreslås inrättandet av Kyrkan besvärsnämnd och att de inomkyrkliga förfarande-bestämmelserna skall skapas med förvaltningsprocesslagen som förebild för det kyrkliga överprövningsförfarandet.

Utskottet

Utskottet noterar att frågeställningar med anknytning till motionen för närvarande behandlas i Kyrkokansliets Avdelning för kyrkorätt och organisation.

Svenska kyrkans centralstyrelse har i skrivelse till kyrkomötet (CsSkr 1998:3) med redo-görelse för Centralstyrelsens verksamhet under första halvåret 1998 rapporterat (sid. 9):

I förslaget till kyrkoordning för Svenska kyrkan lämnas förslag angående Svenska kyrkans besvärsnämnd. Föreskrifterna motsvarar till stor del dem som i dag gäller för Kyrkomötets besvärsnämnd. Förslaget är för närvarande föremål för remissbehandling.

Kyrkomötets besvärsnämnd fällde i maj 1998 utslag i ett i media mycket uppmärksammat fall rörande behörigheten att utöva det kyrkliga ämbetet som präst. Mot bakgrund av detta har Centralstyrelsen - givetvis utan att i sak gå in på det aktuella fallet som för övrigt är slutligt avgjort - funnit att det från formella och processmässiga synpunkter kan behövas en närmare juridisk bestämning av vad som skall vara uppgiften och karaktären på överprövningsorganet i Svenska kyrkan från år 2000. Ett visst kompletterande utredningsarbete bör därför ske.

Ett uppdrag i frågan har lämnats till Kyrkokansliets Avdelning för kyrkorätt och organisation. Avsikten är att utredningen skall göra erforderliga juridiska och teologiska klarlägganden och lämna ett underlag som Centralstyrelsen kan bygga på vid utformningen av det slutliga förslag till kyrkoordning som skall föreläggas 1999 års kyrkomöte.

Utskottet anser att motionärernas frågeställningar är viktiga och att de bör beaktas i det fortsatta arbetet med genomförandet av kyrka/statreformen.

Hemställan

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att kyrkomötet med bifall till motion 1998:10 begär att Centralstyrelsen klarlägger besvärsnämndens nuvarande uppgifter och arbetssätt, samt

att kyrkomötet med bifall till motion 1998:10 hos Centralstyrelsen begär att besvärsnämndens ställning och uppgifter klarläggs vid beredningen av förslag till ny kyrkoordning.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Per Westberg

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Börje Henriksson, Birgitta Björner, Lars Öhlén, Sten-Åke Engdahl, Fredrik Sidenvall, Runar Patriksson, Ann Larsson, Bengt Englund, Stig-Göran Fransson, Christina Åkerlund, Margareta Holmberg, Kristian Nylund och Lennart Andersson.

Biskopen Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.