Läronämndens yttrande

1998:7

med anledning av vissa frågor rörande Svenska kyrkans gudstjänstböcker

Ln 1998:7

Till läronämnden har för yttrande överlämnats CsSkr 1998:4 och KMot 1998:37 och 50.

I skrivelsen föreslår centralstyrelsen att Herrens bön skall få användas i den inom Sveriges kristna råd utarbetade versionen. Bönen skiljer sig från den i kyrkohandboken intagna versionen från 1981 års översättning av Nya Testamentet (Vår Fader...) endast när det gäller utformningen av brödbönen. Läronämnden har inget att erinra mot att denna version prövas, men gör bedömningen att det nu inte är lämpligt att därutöver föra in ytterligare textalternativ.

Olika teologiska aspekter kan läggas på de tre översättningar som finns i bruk (1917, 1981 och den "ekumeniska"). Läronämnden gör ingen läromässig värdering av de olika varianterna. Läronämnden menar dock att det finns starka, även läromässiga, skäl för att fortsätta strävan efter en gemensam översättning för gudstjänstbruk inom svensk kristenhet. Antagandet av en sådan innebär att många får göra avkall på sina förstahandsönskemål - för enhetens skull. Detta betyder inte att människors invanda böneformuleringar ifrågasätts.

Läronämnden anser vidare att det inte finns läromässiga hinder för att använda häftet Ruotsin kirkon virsikirjan Virsiä suomeksi (Psalmer på finska ur Den Svenska psalmboken) vid gudstjänster och kyrkliga handlingar.

Vad gäller skrivelsens redovisning av uppläggningen och inriktningen av det pågående arbetet med en översyn av Den svenska kyrkohandboken och Den svenska evangelieboken tar inte läronämnden ställning till de olika synpunkter som där presenteras (jämför dock Ln 1998:10 över motion om förverkligande av inklusivt språk). Läronämnden avser att yttra sig när ett färdigt förslag föreligger för behandling i kyrkomötet.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd,
biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.