Läronämndens yttrande

1998:8

med anledning av motion om ett inomkyrkligt ekumeniskt program

Ln 1998:8

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:2 om ett inomkyrkligt ekumeniskt program.

Motionen aktualiserar en av vår tids stora frågor: Hur kan mångfaldens rikedom tas till vara utan att enheten går förlorad? Här gäller frågan specifikt förhållanden inom Svenska kyrkan. Termen ekumenik bör inte användas med avseende på inomkyrkliga frågor, utan reserveras för relationer mellan kyrkor och samfund samt dessa och deras omvärld.

Inom Svenska kyrkan finns en stor variationsrikedom. Det är oundvikligt att denna också förorsakar problem. Läronämnden vill betona skillnaden mellan enhet och enhetlighet. Enheten kan bevaras, trots att Svenska kyrkan inte är enhetlig. Öppna samtal och mötesplatser för olika grupperingar liksom för individer med skilda uppfattningar är viktiga för enhetens bevarande. Kyrkan är en trosgemenskap. Tron kan ta sig olika uttryck. Man kan ha skilda uppfattningar i många frågor och ändå tillhöra Svenska kyrkan.

En särskild typ av problem uppstår när grupper eller individer kräver respekt för sin rätt att inte respektera meningsmotståndare. En sådan inställning omöjliggör strävan efter enhet inom ett samfund.

När det gäller debatten mellan olika kyrkliga grupperingar har Svenska kyrkan satt den gemensamma gudstjänsten som ett kriterium på enhet i mångfalden. I Ln 1996:14 skriver läronämnden: "Svenska kyrkan måste som öppen folkkyrka eftersträva enhet i mångfalden och ge uttryck åt denna enhet i gudstjänsten." Den gemensamma gudstjänsten uttrycker en enhet i tro, bekännelse och lära. På denna gemensamma grund bör inomkyrkliga dialoger äga rum.

Mångfalden inom Svenska kyrkan bör vara föremål för ständig, inte minst teologisk, analys, så att möjligheter och problem blir belysta. Det är angeläget att inte bara områden där det länge rått oenighet bereds utrymme, t.ex. accepterandet av kvinnliga präster och inställningen till homosexuellas rättigheter. Fokus bör läggas på ännu inte tillräckligt bearbe-ta-de områden. Det kan gälla olikheterna mellan olika generationers trosuttryck, skillnader-na mellan att vara kristen på landsbygden och i staden samt den av motionären nämnda klyftan mellan kyrkotillhöriga med olika slag av engagemang och lojalitet med Svenska kyrkan.

I Svenska kyrkan skall finnas utrymme för sådan mångfald som inte bryter gemenskapen kring ord och sakrament, men bidrar till kyrkans rikedom och till trons växt.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.