Läronämndens yttrande

1998:6

med anledning av CsSkr 1998:5, Villkor för prästvigning

Ln 1998:6

Till läronämnden har för yttrande överlämnats CsSkr 1998:5, Villkor för prästvigning och motionerna KMot 28, 32, 48, 52 och 53 i anledning därav.

Läronämnden har vid tidigare kyrkomöten utförligt yttrat sig om det kyrkliga ämbetet som präst (Ln 1994:13 om villkoren för prästvigning, Ln 1995:15 med anledning av motion om villkoren för prästvigning och Ln 1997:3 med anledning av motioner om villkor för prästvigning och kyrkoherdetjänst).

I sitt yttrande Ln 1997:3 anförde läronämnden följande.

Olika uppfattningar om utformningen av ämbetet ryms inom Svenska kyrkan. Samtidigt är det klart att Svenska kyrkan har endast en gällande ordning. Till denna hör att kvin-nor och män kan och får utföra alla de uppgifter som ligger i uppdraget att vara präst. Vigningslöftet innebär ett löfte att följa denna ordning.

Ordningsfrågan blir en bekännelsefråga, om giltigheten i vigning och sakramentsförvaltning görs beroende av prästens person. Svenska kyrkan godtar i fråga om giltigheten inte två upp--fattningar som förenliga med sin bekännelse. Det är därför från läromässig synpunkt riktigt att endast de personer som bejakar gil-tighe-ten i såväl kvinnors som mäns vigning och sakraments-förvaltning får prästvi-gas. Det innebär att en prästkandidat skall vara beredd att fullt ut tjänstgöra med andra präster i gudstjänster och andra sammanhang.

Svenska kyrkan vill bevara enheten i sin bekännel-se och sitt gudstjänstfirande. Kyrkans enig-het på denna vitala punkt är viktig för hennes tro-värdighet och mission.

Läronämnden vill till dessa slutsatser i tidigare yttranden även framhålla följande. Det som sagts ovan -är relevant också för alla präster i tjänst, särskilt för präster i arbetsledande be-fatt-ningar. För kyrkans enhet är det viktigt att alla ämbetsbärare skall kunna tjänstgöra tillsammans i gudstjänsten och på så sätt mani-festera och få näring för den gemensamma bekännelsen. Det står inte den enskilde ämbets-bäraren fritt att själv välja konsekvenser av sin uppfattning för utövandet av ett uppdrag i kyrkan. Kyrkans gemensamma ordning är överordnad ämbetsbä-raren.

Läronämnden finner inte att det nu föreliggande förslaget om villkor för prästvigning, tolkat i sitt sammanhang, strider mot Svenska kyrkans lära. Förslaget till kyrklig kungörelse kan dock misstolkas. Därför finns det läromässiga skäl för att förtydliga kungörelsens innebörd eller för att avstå från att utfärda en kungörelse.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.

Särskilt yttrande av biskop Biörn Fjärstedt

Min principiella hållning vad gäller Svenska kyrkans ekumeniska åtaganden i frågor, där det råder delade meningar om vad som kan sägas vara given apostolisk ordning och regelverk däromkring, är den jag lät anteckna i särskild skrivning till läronämndens yttrande 1997:3.