Läronämndens yttrande

1998:13

med anledning av motion om värdigt omhändertagande av foster

Ln 1998:13

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:4 om värdigt omhänder-tagande av foster.

Läronämnden vill framhålla att frågorna om ett värdigt omhändertagande och gravsättning av foster kräver stor varsamhet. Dessa frågor aktualiserar svårigheten att tillämpa principen om respekt för människovärdet på ett entydigt sätt.

Det vore knappast rimligt att föreskriva att foster oberoende av ålder skall kremeras och/eller gravsättas. Berörda föräldrar bör få adekvat information. Samtidigt skall man i denna fråga söka undvika att skapa skuldkänslor.

Ett värdigt omhändertagande kan ta sig olika uttryck. Kremation och gravsättning kan ses som ett erbjudande men får aldrig uppfattas som ett krav.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.