Läronämndens yttrande

1998:12

med anledning av motion om Svenska kyrkan och underordningsteologin

Ln 1998:12

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:26 om Svenska kyrkan och underordningsteologin.

Motionären vill ha "en grundläggande, fördjupad studie av underordningsteologin och dess konsekvenser i kyrkans liv och tradition." Former av över- och underordning genomsyrade de samhällen där de bibliska böckerna kom till. Underordningsmönstren i de bibliska texterna är därför inte något unikt för Bibeln utan något som Bibeln delar med sin omgivning. Samtidigt finns det enskilda bibelställen som kan tolkas mot sådana ordningar, t ex 1 Mos 1:27 och Gal 3:28.

Enligt läronämnden bedömning har temat underordning i Bibeln och i kyrkans tradition en mycket stor betydelse med konsekvenser inom många områden: synen på man och kvinna, synen på husbönder och slavar, synen på barnen, synen på sexualitet, synen på kyrkliga hierarkier m.m. En fördjupad studie leder till uppgörelser med både samhälleliga och kyrkliga strukturer. Om en utredning kommer till stånd bör den behandla både underordning i vidare mening och kvinnans underordning under mannen, särskilt de relationer som nämns i den även i Sverige starka lutherska hustavle-traditionen. En uppgörelse med tidigare underordningsmönster kräver en grundlig bearbetning av frågan om hur vi i dag skall tolka och tillämpa de många underordningstexterna i Bibeln. Ur läro-mässig synpunkt är det av stor vikt att temat underordning i dagens situation med god hjälp av aktuell forskning får en samlad och mångsidig bearbetning inom vår kyrka.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.