Läronämndens yttrande

1998:11

med anledning av motion om Luthers lilla katekes

Ln 1998:11

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1998:22 om Luthers lilla katekes.

Med sin korta och pedagogiska sammanfattning av den kristna trons elementa har

Luthers lilla katekes kommit att spela en unik roll i lutherskt kyrkoliv. Genom tiderna har stora insatser gjorts att göra texten begriplig och användbar, särskilt i kristendomsunder-visningen för ungdom. Eftersom en auktoritär pedagogik länge präglade kyrkans undervisning har dock användningen av katekes och katekesförklaringar för många kommit att bli förknippad med olust och tvång.

Luthers lilla katekes borde aktualiseras genom att utges i en nyöversättning, och dess dåtida innebörd klargöras. Samtidigt blir detta en utmaning till kyrkan att fortsätta det nödvändiga tolkningsarbetet av vad det är att vara en evangelisk-luthersk kyrka i nuet.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.