Församlingsutskottets betänkande

1998:2

Svenska kyrkans ansvar för skolan

KF 1998:2

Till utskottet har hänvisats KMot 1998:15, av Britta Olinder och Marianne Pettersson, vari hemställs att kyrkomötet beslutar

att som sin mening uttala att kyrkans ansvar för skolan på nationell, regional och lokal nivå skall ges tydliga uttryck i den nya kyrkoordningen.

Motionen

Inledningsvis konstaterar motionärerna att skolan knappast nämns i utredningarna för den nya kyrkoordningen. Vidare framhåller de att skolan är Sveriges största arbetsplats och en plats där alla ungdomar borde få chansen att möta kyrkan. Skolan borde, enligt motionärernas mening, vara en självklar del av kyrkan ungdomsarbete och under-visningsansvar. De undrar därför vad kyrkan gör av detta ansvar i den slutliga versionen av kyrkoordningen.

Bakgrund

Motionens direkta koppling till den nya kyrkoordningen motiverar att den hänvisats till kyrkomötets församlingsutskott. De underliggande frågorna om värdet av, och formerna för, kontakten mellan Svenska kyrkan och skolan, har emellertid vid återkommande tillfällen behandlats i ombudsmötet. I tidigare ombudsmöten har församlingsutskottet bl.a. uttalat (OF 1995:508) att det ligger ett stort värde i det skolkyrkoarbete som bedrivs. Likaså har utskottet (OF 1997:505) understrukit att det är positivt att Svenska kyrkans riktlinjer för skolkyrkoarbete revideras, men också att det är viktigt att detta arbete bedrivs inom en ekumenisk ram. Även vid 1998 års ombudsmöte behandlas en motion (OMot 1998:503) om kontakterna mellan kyrkan och skolan.

Även om det är riktigt, som motionärerna påpekar, att skolan inte nämns ofta i utred-ningsarbetet inför den nya kyrkoordningen, finns det dock skrivningar som har bäring också på dessa frågor. I Förslag till kyrkoordning (SKU 1998:1) preciseras församlingens grundläggande uppgifter sålunda:

Dess grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission, vilket också framgår av lagen (1999:000) om Svenska kyrkan.

Kontakten mellan församlingen och i församlingen belägna skolor med dess lärare och elever hör rimligen till de uppgifter som ovanstående formuleringar talar om.

I utredningen Arbetet på olika kyrkliga nivåer (SKU 1998:3) talas om den s.k. lokalieringsprincipen. Utredningen konstaterar att församlingens ansvar bör omfatta alla dem som vistas i församlingen tillfälligt eller under en längre tid. Utredningen fortsätter:

Bland dem som formellt sett inte tillhör församlingen men som ändå bör omfattas av församlingens verksamhet kan nämnas de som är intagna på olika institutioner inom församlingen, de som där går i skola eller de som är turister. När det gäller dessa senare grupper är det naturligt att församlingens arbete främjas av insatser från stiftsnivån.

Elever som inte är bosatta inom den egna församlingen nämns sålunda bland dem för vilka församlingen skall känna ansvar och som tillhöriga de grupper vilka stiftets främjandeuppgift omfattar. För stiften är detta en utvidgning jämfört med det som för närvarande stadgas i kyrkolagen (23 kap. 2§) om främjandeuppgiften, eftersom skolan där inte nämns bland de områden som stiften skall främja.

Utskottet

Utskottet finner motionens ärende angeläget. Kyrkans ansvar för skolan hör, enligt utskottets uppfattning, till de frågor som förtjänar en ingående diskussion i samband med att den nya kyrkoordningen fastställes. Dock vill utskottet, med hänsyn till att remissarbetet rörande förslaget till kyrkoordning pågår, inte nu behandla frågan och avstår därför från närmare kommentarer.

Med hänsyn till de redovisade omständigheterna yrkar utskottet avslag på den före-liggande motionen.

Hemställan

Utskottet hemställer beträffande Svenska kyrkans ansvar för skolan

att kyrkomötet avslår motion 1998:15

Sigtuna den 24 augusti 1998

Eivor Hultén

Michael Kjörling

Närvarande: Eivor Hultén, ordförande, Iréne Pierazzi, Håkan Engström, Kerstin Björk, Jörgen Silén, Lena Petersson, Åke Utterberg, Eva Forssell Aronsson, Christina Holmgren, Berit Bergman, Ingemar Öberg, Henry Svensson, Björn-Eric Carlsson, Annika Mellgren, Ann-Charlott Stegö.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.