Organisationsutskottets betänkande
1996:510

Breddad inomkyrklig debatt

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1996:538 av Stig-Göran Fransson, vari hemställs

1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse beaktar möjligheten till en breddad inomkyrklig debatt vid den fortsatta utvecklingen av IT-stödet för Svenska Kyrkan.

2. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tillser att Spira-projektet får en lämplig fortsättning från september 1996 fram till dess att en permanent ordning för information och debatt inom kyrkan etableras under senare delen av 1997.

I motionen anförs bl.a. följande. En av de nya möjligheter som den nya IT-tekniken erbjuder är en breddad, fördjupad och snabbare inomkyrklig debatt. Den nya tekniken ger helt nya möjligheter till direktinformation om kyrkan och dess förhållanden, exempelvis via databaser och elektroniska anslagstavlor. Dessa möjligheter bör givetvis utnyttjas av Svenska kyrkan. I underlagsmaterialet till årets kyrkomöte/ombudsmöte behandlas de olika aspekterna av kyrkans IT-frågor på flera ställen. I Centralstyrelsens verksamhetsberättelse (CsSkr 1996:2) redovisas frågorna om kyrkobokföringen, IT och det s.k. Spira-projektet på s. 12, 14 och 45 och i SFRV-styrelsens verksamhetsberättelse (StSkr 1996:502) behandlas dessa frågor på s. 15, 25 och 55. Det är viktigt att på lämpligt sätt ge kyrkans medlemmar, anställda och förtroendevalda möjlighet att samtala om kyrkans frågor och angelägenheter. Datakommunikationen ger unika möjligheter till detta och dessa möjligheter måste tas tillvara. Vid utvärderingen i Spira av Spira-projektet visar det sig att det bland dem som kopplat upp sig till Spira, finns en stark opinion för en fortsättning av denna möjlighet till direkt information och debatt i kyrkliga frågor. Det har understrukits att, när projektets avslutas den 1 september 1996, detta omgående måste följas av fortsatt möjlighet till inomkyrklig debatt via datakommunikation (elektroniska anslagstavlor).

Kulturutskottet har yttrat sig över motionen, bil. 1.

Utskottet delar motionärens uppfattning att den nya informationstekniken erbjuder möjligheter till en bredare och snabbare inomkyrklig debatt för kyrkans anställda och dess förtroendevalda och att Svenska kyrkan bör verka för att dessa möjligheter utnyttjas.

1995 års ombudsmöte har behandlat frågan om utnyttjande av ny informationsteknologi (OMot 1995:531, OK 1995:505, Oskr 1995:510) varvid ombudsmötet beslutat begära att SFRV:s styrelse verkar för att uppbyggnad av kompetens på IT-området fortsätter och att nödvändiga utbildningsinsatser görs för att flera skall kunna använda sig av IT samt tillstyrkt vad som i OMot 1995:531 anförts angående behovet av kyrklig idébank för lokalplanet. I de skrivelser från Centralstyrelsen och stiftelsestyrelsen, vartill hänvisats i motionen, framgår att ett intensivt arbete pågår inom den rikskyrkliga organisationen rörande frågor som gäller utnyttjande av IT-tekniken. Mot bakgrund härav anser utskottet att det saknas anledning att ånyo ge SFRV:s styrelse uppdrag i sådant hänseende.

Beträffande yrkandet i motionen att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tillser att Spira-projektet får en lämplig fortsättning anser utskottet att en fråga av sådan teknisk karaktär inte behöver prövas i ombudsmötet utan lämpligen bör beslutas av de organ som handlägger sådana frågor inom rikskyrkan. Såsom kulturutskottet framhållit i sitt yttrande är det inte nödvändigt att peka ut den tekniska lösning med bestämd programvara som det s.k. Spira-projektet brukat och att alternativen i val av strategi och struktur är flera.

HEMSTÄLLAN

Utskottet hemställer

1. att ombudsmötet avslår OMot 1996:538 yrkande 1

2. att ombudsmötet avslår OMot 1996:538 yrkande 2

Sigtuna den 26 augusti 1996

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Göte Karlsson, Leif Högberg, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Anna Lundblad Mårtensson och Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar

Kulturutskottets yttrande
1996:502y

Breddad kyrklig debatt

Organisationsutskottet har berett kulturutskottet tillfälle att yttra sig över OMot 1996:538 av Stig-Göran Fransson om breddad kyrklig debatt.

Motionens hemställan om att SFRV:s styrelse bör beakta möjligheten att bredda den kyrkliga debatten med stöd av informationsteknik kan utskottet ställa sig bakom. Det skulle vara ett uppdrag från ombudsmötet som ligger i linje med kulturutskottets behandling och ombudsmötets beslut om motioner i ombudsmötet 1995, som också handlade om att ta ny informationsteknik i bruk.

Däremot är det inte nödvändigt att peka ut den tekniska lösning med bestämd programvara som det s.k. Spira-projektet brukat. Alternativen vid ett val av strategi och struktur är flera.

Utskottet delar motionärens uppfattning att det bör vara en särskild angelägenhet för ledamöter i kyrkomötet att som kyrkligt förtroendevalda medverka till att fler deltar i ett samtal om Svenska kyrkans angelägenheter. I de fall informationsteknik kan öka människors delaktighet och det är ekonomiskt motiverat ska den användas.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Martin Garlöv

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Sigward Härnring, Margareta Wachmeister, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.