Andra kyrkolagsutskottets betänkande 1996:3
Frågor rörande prästtjänster
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas fyra motioner rörande prästtjänster. De avser frågorna
om vem som i framtiden skall vara arbetsgivare för prästerna, hur kyrkoherdar skall
tillsättas och möjligheten att vid anställning på en prästtjänst tillämpa ordningen med
sex månaders provtjänstgöring. Utskottet konstaterar att de i motionerna aktualiserade
frågorna behandlas i utredningsarbetet om Svenska kyrkans framtida organisation och
föreslår mot denna bakgrund avslag på samtliga motioner.
Motionerna
Motion KMot 1996:1 av Per-Olof Fristorp vari hemställs
att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna att pastoratsprästerna
bör vara stiftsanställda, något som dock inte bör hindra pastoraten från att få
medansvar bl. a. när det gäller anställningsförfarandet.
Motion KMot 1996:5 av Börje Finnstedt vari hemställs
att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift att
undersöka huruvida det är möjligt att stiften förblir prästernas arbetsgivare och
ansvarar för prästernas löner enligt ovan.
Motion KMot 1996:8 av Bengt Nilsson vari hemställs
att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen uppdrar åt den utredningsgrupp
som skall utforma riktlinjer för tillsättning av kyrkoherdar att arbeta fram regler i
enlighet med vad som anförts i motionen.
Motion KMot 1996:43 av Bengt Englund och Ingemar Öberg vari hemställs
att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen tillsätter en arbetsgrupp med uppgiften att
tillse att 6 månaders provtjänstgöring gäller även för präster.
Yttrande
I ärendet föreligger ett yttrande från Läronämnden (Ln 1996:3), vilket avser
motionerna 1, 5 och 8. Det är fogat till betänkandet som bilaga.
Utskottet
Arbetsgivare för präster
Motionerna
I motion 1996:1 konstateras att den planerade relationsförändringen mellan Svenska
kyrkan och staten innebär att den statliga regleringen av prästtjänsterna kommer att
upphöra. Där sägs att en ordning där stiften avlönar prästerna skulle vara naturlig
eftersom stiften svarar för tilldelningen av prästtjänster i pastoraten. Detta skulle
enligt motionären innebära att tilldelningen av prästtjänster skulle ske utifrån
verksamhetsaspekter och utan hänsynstagande till pastoratens ekonomi. Stiften skulle
lösa frågor om rehabilitering, förflyttning, personlig tjänst och liknande på ett enklare
sätt än för närvarande. Motionärens slutsats är att stiften bör få ett heltäckande
arbetsgivaransvar
Även i motion 1996:5 argumenteras för att stiften skall vara arbetsgivare för prästerna
och svara för deras löner. Hemställan innebär önskemål om en utredning huruvida en
sådan ordning är möjlig. Argumenten i motionen är i huvudsak två. För det första
sägs, att Svenska kyrkan åtagit sig att vara rikstäckande och att en ordning där stiften
ansvarade för prästernas löner skulle hjälpa de små och betalningssvaga
landsbygdsförsamlingarna så att även dessa kan klara lönerna till sina präster. För det
andra hävdas att med en ordning där pastoraten blir prästernas arbetsgivare så
försvinner eller i varje fall fördunklas den dubbla ansvarslinjen.
Bakgrund
Svenska kyrkans centralstyrelse beslutade den 14 december 1995 om direktiv för det
kyrkliga utredningsarbetet med anledning av principbeslutet om ändrade relationer
mellan Svenska kyrkan och staten. I direktiven redovisas vissa gemensamma principer
av betydelse för utredningsarbetet i dess helhet. Bl.a. sägs där, att det råder full
samstämmighet om att Svenska kyrkan skall förbli en öppen folkkyrka, demokratiskt
uppbyggd och med episkopal struktur, rikstäckande med församlingar och stift, som
ansvarar för verksamheten lokalt och regionalt samt med gemensamt ansvar för beslut
och vissa angelägenheter på den nationella nivån. I direktiven anges vidare att en av
de fyra utredningsgrupperna skall utreda frågor rörande kyrkans personal, tillsyn över
ämbetsbärare och överprövning i kyrkan. Beträffande frågorna rörande arbetsgivare
för prästerna sägs i direktiven följande.
Oavsett hur man ser på frågan om vem som "egentligen" är arbetsgivare för prästerna står
det klart att det är fråga om statligt reglerade tjänster med olika arbetsgivarfunktioner
fördelade på skilda organ nämligen domkapitel, stiftsstyrelse och pastorat. Förändrade
kyrka-statrelationer kommer att innebära att biskops- och prästtjänster inte längre är
statligt reglerade. Det kyrkliga utredningsarbetet rörande övergången från statligt reglerade
tjänster till tjänster direkt hos Svenska kyrkan måste ske i nära samverkan med det statliga
arbetet med personalfrågorna. Då det gäller arbetsgivarfunktionerna för präster måste ett
mål vara att ersätta dagens i många stycken oklara situation med klara och entydiga
bestämmelser.
Arbetet med frågorna om arbetsgivarskapet för prästtjänsterna måste bygga på en analys av
vilka bestämmelser som behövs för att prästerna bäst skall kunna fullfölja uppdraget att
rent och klart förkunna evangeliet och rätt förvalta sakramenten. En utgångspunkt skall
också vara att det gäller en tjänst i och för församlingen. Vid utarbetandet av förslag om
det framtida arbetsgivarskapet för prästerna skall hänsyn tas till hur tillsynsansvaret
lämpligen bör utövas. Härvid skall belysas hur den ordning som brukar sammanfattas i
begreppet den dubbla ansvarslinjen närmare skall utformas med nya rättsliga
förutsättningar. En ytterligare utgångspunkt är därför det som sägs i avsnittet med
gemensamma principer om den kallelse till tjänst som ligger i det allmänna prästadömet,
om det särskilda ämbetsansvaret och om samverkan mellan förtroendevalda och
ämbetsbärare. På detta område måste en nära samverkan äga rum med utredningen om
arbetet på olika kyrkliga nivåer. Ytterligare en utgångspunkt för utredningsarbetet bör vara
att samtliga kyrkligt anställda i princip skall omfattas av samma anställningsvillkor.
Med dessa utgångspunkter skall ett förslag utarbetas om hur arbetsgivarskapet för
prästerna skall utformas. Därvid skall också prövas vad den arbetsrättsliga lagstiftningen
innebär när det gäller möjligheterna att på olika sätt utforma bestämmelserna på detta
område.
Resultatet av det pågående utredningsarbetet om Svenska kyrkans framtida
organisation skall slutligt redovisas senast till mars 1998 och därefter remissbehandlas
innan förslag läggs fram för beslut i kyrkomötet år 1999.
Tillsättning av kyrkoherdar
Motionen
I motion 1996:8 kritiseras ordningen med att domkapitlet var tredje gång en tjänst är
ledig tillsätter denna eftersom "man i många fall går emot kyrkoråd och fack". Istället
förespråkas att tillsättningsnämnd alternativt kyrkoråd i samråd med berörd personal
bör svara för alla tillsättningar av kyrkoherdetjänster. Därmed skulle förtroendevalda
och anställda få ett större ansvar för att samarbetet med
kyrkoherden kommer att fungera.
Bakgrund
Bestämmelser om tredjegångstillsättning av kyrkoherdar finns 33 kap. 11
kyrkolagen (1992:300). Där sägs att var tredje gång tjänsten som kyrkoherde blir
ledig i ett pastorat tillsätts den av domkapitlet, om inte den skall tillsättas genom
förflyttning enligt de särskilda regler som finns beträffande detta. Innan tjänsten
tillsätts skall kyrkorådet i varje församling i pastoratet ges tillfälle att yttra sig över de
sökande som är behöriga till tjänsten.
Ordningen med tredjegångstillsättningar har motiverats med att domkapitlet bör ha
möjlighet att utarbeta en strategi i tillsättningsärenden med beaktande av stiftets
behov. Det har även funnits som ett motiv att förtjänta präster skall ges möjlighet till
befordran.
Vad som skall gälla i framtiden beträffande tillsättning av prästtjänster och då även
kyrkoherdar behandlas i det kyrkliga utredningsarbetet med anledning av
principbeslutet om ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten. Enligt
Centralstyrelsen direktiv har utredningsgruppen rörande kyrkans personal, tillsyn
över ämbetsbärare och överprövning i kyrkan ansvaret för att lägga fram förslag på
detta område. I direktiven sägs härom följande.
Förslag skall vidare utarbetas beträffande ordningen för tillsättning av prästtjänster. Härvid
skall prövas om den sedan 1989 gällande ordningen med särskilda tillsättningsnämnder
bör bibehållas eller om någon ändring skall ske. Vidare måste domkapitlets roll i
tillsättningsförfarandet uppmärksammas. Förslagen på detta område blir i hög grad
beroende av hur arbetsgivarskapet utformas.
Provtjänstgöring för präster
Motionen
I motion 1996:43 sägs att då "vi" anställer andra medarbetare inom Svenska kyrkan än
präster sker det automatiskt med 6 månaders provtjänstgöring. Vidare pekas på
svårigheterna att veta vem som är rätt person att tillsätta på en tjänst, och att det
ibland kan råda stor tveksamhet på denna punkt. Det kan råda oenighet beträffande
bedömningen av en person. Enligt motionärerna skulle en ordning med sex månaders
provtjänstgöring då vara välgörande för att både prästen och församlingen-pastoratet
fick möjlighet att lära känna varann i praktiskt arbete.
Bakgrund
Bestämmelser om provanställning finns i 6 lagen (1982:80) om anställningsskydd
(LAS). Där anges att avtal om provanställning får träffas om prövotiden är högst sex
månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen skall fortsätta
efter prövotidens slut, skall besked lämnas till motparten senast vid prövotidens
utgång. Sker inte detta övergår provanställningen till en tillsvidareanställning. Om
inte något annat har avtalats får en provanställning avbrytas även före prövotidens
slut. Enligt föreskrifter i 2 LAS får genom kollektivavtal, som har slutits eller
godkänts av central arbetstagarorganisation, göras avvikelser från bl.a.
bestämmelserna om provanställning.
I 2 LAS sägs att om det i annan lag eller i förordning som meddelats med stöd av
lag finns särskilda föreskrifter som avviker från LAS, gäller de föreskrifterna. I
kyrkolagens åttonde avdelning finns särskilda föreskrifter om biskops- och
prästtjänster. I 33 kap. 25 anges att prästtjänster och vikariat på sådana tjänster
tillsätts med förordnande. I samma kapitel 26 föreskrivs att förordnanden gäller tills
vidare utan tidsbegränsning. Dock får förordnanden tidsbegränsas om det föranleds av
arbetets särskilda beskaffenhet eller om anställningen gäller vikariat. Däremot finns
inga bestämmelser om provanställning i kyrkolagen.
Vad som skall gälla i framtiden beträffande formerna för prästanställningar behandlas
i det kyrkliga utredningsarbetet med anledning av principbeslutet om ändrade
relationer mellan Svenska kyrkan och staten. Enligt Centralstyrelsen direktiv har
utredningsgruppen rörande kyrkans personal, tillsyn över ämbetsbärare och
överprövning i kyrkan ansvaret för att lägga fram förslag på detta område.
Utskottets bedömning
Utredning av olika frågor rörande kyrkans personal, och då inte minst vilka
bestämmelser som i framtiden skall finnas beträffande prästtjänsterna, är en
huvuduppgift för en av de fyra utredningsgrupperna inom utredningsarbetet om
Svenska kyrkans framtida organisation. Beträffande prästtjänsterna är en
utgångspunkt att den nuvarande statliga regleringen skall upphöra. Detta innebär att
de förslag som nu utarbetas skall anpassas till nya rättsliga förutsättningar där den
allmänna arbetsrätten får en annan betydelse för regleringen av prästtjänsterna än vad
som nu är fallet.
Det kan konstateras att de olika frågor som behandlas i detta betänkande hör hemma
inom det pågående utredningsarbetet. I stor utsträckning finns de också direkt nämnda
i direktiven. Däremot anger direktiven inte de konkreta lösningarna utan endast vissa
principer som skall gälla i framtiden. Enligt utskottets mening är det inte heller
lämpligt eller möjligt att kyrkomötet nu lägger fast vad som skall bli
utredningsarbetets resultat. Det är dock angeläget att utredningsarbetet sker i så stor
öppenhet som möjligt. Det är av värde om de frågor som behandlas i de olika
delutredningarna också kan diskuteras på ett bredare plan. Utskottet förutsätter att de
som är engagerade i och bär ett ansvar för utredningsarbetet lyssnar till synpunkter
från många olika håll. Utan ett sådant förhållningssätt kan det uppenbart bli svårt att
utarbeta förslag som är väl förankrade inom kyrkan. I det sammanhanget måste
naturligtvis också de synpunkter som framkommer vid kyrkomötets diskussioner
kring olika frågor vägas in.
Hemställan
Utskottet hemställer
1. beträffande arbetsgivare för präster
att kyrkomötet avslår motionerna KMot 1996:1 och KMot 1996:5
2. beträffande tillsättning av kyrkoherdar
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:8
3. beträffande provtjänstgöring för präster
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:43.
Sigtuna den 22 augusti 1996
På andra kyrkolagsutskottets vägnar
Torgny Larsson
/Gunnar Edqvist
---
Närvarande: Torgny Larsson, ordförande, Birgith Wiklund Molberg, Gunnar
Lindberg, Wivi-Anne Radesjö, Tor Frylmark, Sune Holgersson, Anna-Lena Forsdahl,
Thomas Söderberg, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Berith Öhrnberg,
Gunnar Sibbmark, Fredrik Sidenvall, Elisabeth Engberg och Britt Louise Agrell.
Biskoparna Lars Eckerdal och Bengt Wadensjö har deltagit i utskottets
överläggningar.
Bilaga
Läronämndens yttrande Ln 1996:3 med anledning av motioner om anställning av präster
|