Motion till kyrkomötet

1996:8

av Bengt Nilsson
om tillsättningen av kyrkoherdetjänster

Enligt kyrkolagens åttonde avdelning 33 kapitlet 11 skall var tredje gång tjänsten som kyrkoherde blir ledig tillsättning ske av domkapitlet. Detta förfaringssätt är inte alls bra då man i många fall går emot kyrkoråd och fack. Det händer ofta att fackliga organisationer inte samråder med sina lokala företrädare.

Tillsättningsnämnd alternativt kyrkoråd i samråd med berörd personal bör vid samtliga tillfällen få det fulla ansvaret för tillsättning av kyrkoherdetjänster även tredje gångs tillsättning.

Förtroendevalda och personal får då ett större ansvar för att samarbetet mellan kyrkoherde och förtroendevalda och övrig personal kommer att fungera.

Med hänvisning till ovanstående föreslår jag

att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen uppdrar åt den utredningsgrupp som skall utforma riktlinjer för tillsättning av kyrkoherdar att arbeta fram regler i enlighet med vad som anförts i motionen.

Linköping den 1 juni 1996

Bengt Nilsson