Motion till kyrkomötet

1996:5

av Börje Finnstedt
om stiften som arbetsgivare för prästerna

Svenska kyrkan har inte sina starkaste fästen i storstaden utan på landsbygden. Det kyrkliga rotsystemet på landet ger trygghet och fäste i en orolig tid. På samma sätt fungerar det inte i storstaden.

Även om kyrkan i nutestamentlig tid var en storstadskyrka så stämmer inte detta i dag. Aposteln Paulus kunde samla människor omkring sig på torget i Aten. Men i dag är detta synnerligen svårt. Dock: På landsbygden fungerar kyrkan. Där finns hennes starka fäste.

Nu står kyrkan inför ett nytt vägskäl. Vilka skall vara arbetsgivare för prästerna? Pastoraten eller stiften.

För närvarande gäller den dubbla ansvarslinjen. Också synliggjord på så sätt att domkapitlen är prästernas arbetsgivare och pastoraten står för prästlönerna.

Skulle det bli så att pastoraten blir prästernas arbetsgivare så försvinner eller i varje fall fördunklas den dubbla ansvarslinjen. Det är viktigt att stiftet med sin teologiska kompetens får vara arbetsgivare för prästerna. Prästerna har avgivit sina prästlöften inför biskopen och inte inför församlingens kyrkoråd.

Följande är speciellt viktigt att betänka. Kommer de fattiga landsbygdspastoraten att få råd att behålla sina präster? Landsbygdspastoraten -- med dryga utgifter för kyrkor, kyrkogårdar och församlingshem -- kommer att bli tvungna att höja sina utdebiteringar för att få det hela att gå ihop. Blir det då pengar över till prästlönerna?!

Det är också så att Svenska kyrkan åtagit sig att vara rikstäckande, dvs. även på landsbygden med litet invånarantal skall kyrkan vara representerad med ämbetsbärare och kyrka.

Det finns en annan modell som framför allt skulle gynna landsbygden: Nämligen att stiftet också betalade ut prästlönerna. Varje församling skulle -- efter sin betalningsförmåga -- betala in medel till prästlönerna till stiftet som i sin tur gör utbetalningarna till prästerna.

På så sätt kan de rika församlingarna hjälpa de små och betalningssvaga landsbygdsförsamlingarna att klara lönerna till sina präster.

Det är på landet som kyrkan har sina starka fästen. Det vore fel att begränsa landsbygdskyrkornas möjligheter att vara växtplatser för trons människor. Landsbygdsförsamlingarna är en tillgång och en trygghet för Svenska kyrkan. Låt oss slå vakt om dem!

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift att undersöka huruvida det är möjligt att stiften förblir prästernas arbetsgivare och ansvarar för prästernas löner enligt motionen.

Anderstorp den 13 juni 1996

Börje Finnstedt