Motion till kyrkomötet

1996:1

av Per-Olof Fristorp
om pastoratsprästernas ställning

Vid den planerade relationsförändringen mellan kyrkan och staten kommer prästernas anställningsförhållanden att förändras och den statliga regleringen av tjänsterna att upphöra.

Eftersom stiften ansvarar för och beslutar om tilldelning av prästtjänster i pastoraten skulle en ordning där prästerna även avlönas av stiften vara naturlig. Stiftets beslutande organ skulle inom sin egen budget ha att ta ställning bl.a. till hur många prästtjänster som skall finnas i stiftet och utifrån verksamhetsaspekter i vilka pastorat prästtjänsterna skall vara inrättade. Tilldelning av prästtjänster skulle på detta sätt kunna ske utan hänsynstagande till pastoratens ekonomi. Ur personalvårdande synpunkt vore det också en vinst om stiftet hade ansvaret för lönen. I olika problemsituationer skulle man med en sådan ordning kunna lösa frågor om rehabilitering, förflyttning, personlig tjänst och liknande på ett enklare sätt än vad som är fallet med den ordning som nu gäller. Stiften bör därför få ett heltäckande arbetsgivaransvar.

Jag hemställer

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna att pastoratsprästerna bör vara stiftsanställda, något som dock inte bör hindra pastoraten från att få medansvar bl.a. när det gäller anställningsförfarandet.

Per-Olof Fristorp