Motion till kyrkomötet

1996:43

av Bengt Englund och Ingemar Öberg
om provtjänstgöring för präster

Då vi anställer medarbetare inom Svenska Kyrkan anställs de automatiskt med 6 månaders provtjänstgöring, men dock inte präster.

Av erfarenhet vet vi att tillsättningsnämnder och i vissa fall kyrkoråd brottas med svårigheter vid intervjuer. Är det rätt person vi har framför oss eller är det fel person. Ibland är tveksamheten stor. De som intervjuar kan vara oeniga om personens förtjänster eller icke förtjänster.

Det skulle då vara välgörande om 6 månaders provtjänstgöring fanns att tillgå, för att både prästen och församlingen-pastoratet fick möjlighet att lära känna varann i praktiskt arbete.

Vi hemställer

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen tillsätter en arbetsgrupp med uppgiften att tillse att 6 månaders provtjänstgöring gäller även för präster.
Skepplanda och Herrljunga i juni 1996

Bengt Englund Ingemar Öberg