Första kyrkolagsutskottets betänkande
1 KL 1996:5
Ekonomisk utjämning
Till utskottet har hänvisats regeringens skrivelse 1996:2, enligt vilken regeringen beslutat inhämta
kyrkomötets yttrande över det förslag till nytt system för ekonomisk utjämning inom Svenska kyrkan
som läggs fram i skrivelsen.
Till utskottet har vidare hänvisats följande motioner som angår utjämningen, nämligen
motion KMot 1996:15 av Åke Blomqvist och Ann Berg, vari hemställs
att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna att stifts- och strukturbidrag till
stiftssamfälligheterna med fördel kan fördelas efter modell utformad utan s.k. utjämningseffekt,
motion Kmot
1996:45 av Karl-Johan Nilsson m.fl., vari hemställs
1. att kyrkomötet i sitt yttrande över regeringens skrivelse yrkar
a) att inkomstutjämningen skall utjämna 45procent av skillnaden mellan pastoratets
skatteunderlag och medelskatteunderlaget,
b) att den allmänna kyrkoavgiften bestäms till 7 öre per skattekrona,
2. att kyrkomötet i skrivelse till Svenska kyrkans centralstyrelse hemställer att Centralstyrelsen
lägger fram ett förslag till obligatorisk pastoratsreglering med målsättningen att minska
kostnadsbehovet i utjämningsysstemet,
motion KMot 1996:50 av Jan-Hans Sjöberg, vari hemställs
att kyrkomötet i sitt yttrande över regeringens skrivelse yrkar
a) att förslaget ang. kostnader för drift och underhåll av begravningsplatser utgår i väntan på den
statliga utredningen
b) att förslaget om kostnader för låg andel kyrkotillhöriga helt utgår
c) att det nya utjämningssystemet träder i kraft tidigast den 1 januari 1998,
motion KMot 1996:51 av Elisabeth Engberg och Nils-Ola Andersson, vari hemställs
att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att komponenten för utjämning av
kostnader för drift och underhåll av kyrkor bör beräknas även på samarbetskyrkor där pastoraten
åtagit sig ett betydande underhållsansvar samt
motion KMot 1996:52 av biskop Karl-Johan Tyrberg och Bengt Risberg, vari föreslås
att kyrkomötet som sin mening ger regeringen tillkänna att särskilda regler om utjämningsbidrag
måste tillskapas för små pastorat i den extrema glesbygden på sätt som framgår av
stiftsstyrelsens i Härnösand remissyttrande över kyrkoutjämningsutredningen.
Läronämnden har yttrat sig över regeringens skrivelse samt motionerna 1996:50-52,
se Ln 1996:2.
Utskottet har inhämtat muntliga uppgifter från kanslichefen Torbjörn Zygmunt, Kyrkofonden.
Motiveringarna i skrivelsen och motionerna berörs av utskottet nedan i mån av behov. För de
närmare motiveringarna hänvisas till skrivelsen och motionerna.
Betänkandet följer i huvudsak skrivelsens disposition.
1. Principiella synpunkter på utjämningen, m.m. (RegSkr s. 11-21)
Regeringens förslag innebär i stort att nuvarande utjämningssystem ersätts av ett system bestående av
dels en generell, automatiskt verkande del som omfattar alla pastorat och samfälligheter och som
jämnar ut såväl skillnader i intäkter som strukturellt betingade kostnadsskillnader, dels en individuell
del, där vissa slags bidrag kan beviljas på ansökan. Lagtekniskt avses systemet genomföras genom
ändringar i 42 kap. kyrkolagen. Efter relationsändringen skall Svenska kyrkan överta ansvaret för
systemet. I regeringens skrivelse poängteras det nära sambandet med arbetet inför relationsreformen
och vikten av att systemet är i god funktion när det nya regelverket skall träda i kraft år 2000.
Förutom att möjliggöra en rikstäckande verksamhet, skall systemet tillgodose målen att skapa
väsentligen likvärdiga ekonomiska förutsättningar härför i landets olika delar. Därtill kommer
uppgiften att finansiera riksorganisationen och andra för hela kyrkan gemensamma kostnader.
Utjämningssystemet är, såsom framhålls i skrivelsen, ett uttryck för en grundläggande tanke om
solidaritet mellan kyrkans olika delar. Läronämnden har i sitt yttrande understrukit den materiellt
välbeställda församlingens skyldighet att bistå församlingar som har brist på materiella resurser och
från denna utgångspunkt konstaterat att ett utjämningssystem är läromässigt välmotiverat. Detta är
även enligt utskottets mening en grundläggande utgångspunkt. Utskottet kan ansluta sig till
regeringens uppfattning (skrivelsen s. 21) att det är en av de kyrkliga kommunernas uppgifter att
medverka till att kyrkan är verksam och företrädd i hela landet.
Solidaritetstanken tillgodoses i förslaget framför allt genom de föreslagna bestämmelserna om
inkomstutjämning (17 ) och om kostnadsutjämning (18-21 ), varvid tyngdpunkten ligger på den
senare delen.
Med utskottets synsätt - liksom enligt regeringens - innebär solidaritetstanken inte bara att
ekonomiska resurser ställs till de svagare kyrkokommunernas förfogande. Solidariteten måste vara
ömsesidig. Utskottet har i annat sammanhang (jfr. betänkandet 1 KL 1996:2, Strukturfrågor m.m.)
uttalat sig om behovet av förändring i den rådande strukturen på lokalplanet. Utskottet har därvid
konstaterat att strukturförändringar i syfte att skapa ekonomiskt bärkraftiga enheter är både
önskvärda och nödvändiga. I detta sammanhang finns skäl att understryka solidaritetsaspekten.
Ömsesidigheten är, såsom påpekats i skrivelsen, en förutsättning för att systemet skall uppfattas som
legitimt och i längden kunna bestå.
En annan aspekt, som angår solidariteten och som utskottet vill framhålla som väsentlig, är att
utjämningsystemet som helhet är uttryck för en rimlig balans mellan skilda intressen och är utformat
under hänsynstagande även till andra strukturellt betingade problem än sådana som direkt låter sig
avläsas i ekonomisk statistik. Enligt utskottets uppfattning är regeringens förslag i dess helhet uttryck
för ett sådant balanserat synsätt. Vid granskningen av skilda delkomponenter i förslaget är det enligt
utskottets mening av vikt att fasthålla vid detta synsätt såsom den övergripande utgångspunkten. Med
hänsyn härtill anser utskottet att det bör krävas starka skäl för att företa ingrepp i någon enstaka
komponent, även om denna sedd för sig kan bli föremål för mer eller mindre väl motiverad kritik.
Regeringens förslag är utformat med utgångspunkt i vissa grundläggande krav. Av särskild betydelse
är att kostnadsutjämningen endast skall avse strukturella kostnader, varmed förstås sådana som inte
på kortare sikt kan påverkas av den enskilda kyrkokommunen. Endast strukturellt betingade,
objektivt mätbara förhållanden skall läggas till grund för kompensation. Därtill kommer bl.a. kravet
att systemet på ett långsiktigt hållbart sätt skall bygga på inomkyrkliga avgifter och rymmas inom en
balanserad budget för Kyrkofonden. Utskottet ansluter sig till de överväganden regeringen gjort i
dessa delar.
2. Obligatorisk pastoratsreglering för att minska kostnadsbehovet i utjämningssystemet. (RegSkr s. 18 f, motion 45, yrkande 2)
Regeringen har, enligt utskottets mening på goda grunder, avvisat tanken på att försöka styra
strukturarbetet närmare genom generella utjämningskomponenter och i stället hänvisat till de verktyg
för stiftsstyrelserna som den friare användningen av stifts- och strukturbidragen och de individuella
besluten om kyrkobyggnadsbidrag utgör. Utskottet har för sin del redan vid sin behandling av
strukturfrågorna i förut nämnda betänkande 1996:2 uttalat att strukturarbetet bör genomföras utan
tvång med frivilligheten som utgångspunkt. I det anförda ligger att utskottet inte kan tillstyrka bifall
till motion 45, yrkande 2 vari förordas en obligatorisk pastoratsreglering för att minska
kostnadsbehovet i utjämningsystemet.
3. Graden av utjämning av skatteinkomsterna, m.m. (RegSkr s. 25-28, motion 45, yrkande 1 a)
Regeringen föreslår i likhet med utredningen att inkomstutjämningen skall utjämna hälften av
skillnaden mellan pastoratets skatteunderlag och medelskatteunderlaget.
I sina överväganden uppehåller sig regeringen vid skillnaderna mellan de kyrkliga kommunerna och
de borgerliga, där en kompensationsgrad på 95 procent bedöms erforderlig för att skapa likvärdiga
ekonomiska förutsättningar. Det anförs att kyrkokommunerna inte i lika hög grad är
tvångssammanslutningar och att lägre utjämning ökar incitamentet att behålla och öka antalet
kyrkotillhöriga. Vidare uppehåller sig regeringen vid den stora strukturella spännvidd som kvarstår
mellan de kyrkliga kommunerna i fråga om storlek, befolkningsunderlag och ekonomiska
förutsättningar samt vid dessa kommuners jämförelsevis större utrymme att själva forma sin
verksamhet och tillgång till ideella arbetsprestationer. En hög kompensationsgrad måste leda till
flitigare tillämpning av spärregler, varvid systemets enkelhet samt förutsebarheten minskar. De
överväganden regeringen redovisar leder den till samma uppfattning som utredningen, att de negativa
effekterna minimeras utan att önskad utjämningseffekt går förlorad vid en kompensation på nivån 50
procent.
Motion 45, vänder sig mot ökad kostnadsövervältring på pastoraten i Stockholms stift samt därmed
förknippad belastning på solidariteten och tar upp risken för att inkomstutjämningen verkar
konserverande på strukturer som inte på sikt är ekonomiskt försvarbara. En utjämningsnivå om 45
procent förordas därför.
Utskottet konstaterar att det inte är möjligt att på helt objektiva grunder påvisa att någon viss bestämd
nivå på inkomstutjämningen är att föredra före varje annan. Avgörandet måste i sista hand bli
beroende av en i viss mån skönsmässig helhetsbedömning, där den lokala balansen mellan olika
intressen inom systemet i sin helhet måste tillmätas största betydelse på sätt utskottet framhållit i det
föregående. Enligt utskottets mening återspeglar utredningens och regeringens förslag en rimlig
avvägning. Utskottet delar uppfattningen att de negativa effekterna, till vilka också hör risken för att
utjämningen verkar konserverande på icke önskvärda lokala strukturer, minimeras på en så pass låg
nivå som 50 procent. Med hänsyn till remissutfallet torde det vara svårt att finna erforderligt stöd för
en lägre grad av inkomstutjämning. En utjämning till hälften framstår följaktligen för utskottet som
en naturlig utgångsnivå, vilken dock givetvis låter sig justeras sedan en tids erfarenheter vunnits av
tillämpningen. Med det anförda ansluter sig utskottet till regeringens bedömning och avstyrker bifall
till motion 45, yrkande 1a.
Utskottet godtar även i övrigt förslagets utformning vad gäller inkomstutjämningen.
4. Utjämning av strukturkostnader (RegSkr s. 29-42)
Regeringen föreslår i likhet med utredningen att utjämningssystemet skall jämna ut
kostnadsskillnader hänförliga till vissa strukturella faktorer, s.k. strukturkostnader, mellan de
kyrkliga kommunerna. Därmed avses kostnader som kyrkokommunerna på kort sikt inte själva kan
påverka.
Med utgångspunkt i de grundläggande krav som uppställs för systemets utformning har utformats
fyra särskilda kostnadsutjämningskomponenter. Dessa syftar alla till utjämning endast så vitt gäller
den strukturellt betingade merkostnaden, sådan denna framkommer vid jämförelse med motsvarande
medelvärden. Utskottet delar uppfattningen att en sådan schabloniserad objektiv beräkningsmetod,
vilken inte kan påverkas genom enskilda pastorats beslut, bör ligga till grund för
kostnadsutjämningen.
Utskottet tar i det följande särskilt upp delkomponenterna i vad dessa berörs av motionsyrkanden.
Utskottet har i övrigt intet särskilt att anföra i denna del utan godtar regeringens förslag.
5. Kostnader för drift och underhåll av kyrkor (RegSkr s. 30 f.f, motion 51)
Enligt regeringens förslag, som överensstämmer med utredningens, skall pastorat med färre
kyrkotillhöriga per kyrka än genomsnittligt få ett kyrkounderhållsbidrag, finansierat genom
kyrkounderhållsavgift från pastorat med fler kyrkotillhöriga per kyrka. Föreskrifter om justering av
avgifter och bidrag med hänsyn till kyrkas storlek, byggnadsmaterial och nyttjandegrad får
meddelas.
Enligt skrivelsen har en ofta återkommande remissynpunkt varit att även stiftelsekyrkor av olika slag
och samarbetskyrkor skall ingå. Vidare har efterlysts ett klarare kyrkobegrepp än utredningens, att
införas i lagen.
Av regeringens skäl framgår att Kyrkofondens styrelse i fråga om kyrkobyggnadsbidrag har bestämt
begreppet kyrka mot bakgrund av bestämmelserna i kyrkolagen, där 40 kap. 3 ligger närmast en
definition. Regeringen har på anförda skäl avvisat en särskild avgränsning av kyrkobegreppet för
utjämningsändamålet. En utvidgning av nu ifrågavarande utjämningskomponent till även
stiftelsekyrkor och samarbetskyrkor, där pastoratet åtagit sig underhållsansvar, har regeringen likaså
avvisat och i stället funnit en anknytning till den i lag föreskrivna underhållsskyldigheten vara den
enda möjliga. Regeringen har därvid hänvisat främst till principen om att utjämningen av
strukturkostnader skall grunda sig på förhållanden som pastoratet inte kan påverka.
I motion 51 noteras bl.a. att många samarbetskyrkor har etablerats som distriktskyrkor i
expanderande bostadsområden till förmån för rikstäckningen. Motionen vänder sig mot regeringens
ställningstagande att inte ta med samarbetskyrkorna. Dessa borde ses som ett sätt att uppfylla
kyrkolagens krav på församlingarna att upprätthålla kyrklig verksamhet inom sina områden. Vidare
anförs att samarbetsavtalet i regel är mycket långsiktigt och medför betydande underhållsansvar.
Enligt motionen verkar utjämningskomponenten principiellt emot ställningstagandena om samverkan
mellan Svenska kyrkan och EFS resp. Metodistkyrkan.
Utskottet har viss förståelse för den kritik som riktas i motionen mot den begränsning av
kyrkobegreppet som görs i skrivelsen. Som anförts ovan uppbärs emellertid utjämningen av
strukturkostnader av principen att den skall grunda sig på faktorer som pastoratet inte kan påverka.
Detta medför att sådana stiftelse- och samarbetskyrkor som pastoraten åtagit sig ett underhållsansvar
för inte kan inkluderas i beräkningen, eftersom det i de flesta fall är fråga om frivilliga åtaganden
från pastoratens sida och förhållandena i övrigt är alltför skiftande. Utskottet accepterar detta synsätt.
Det är givet att det finns pastorat som drabbas särskilt hårt med en sådan i och för sig restriktiv
tillämpning. Det kan exempelvis vara fråga om olika typer av kyrkor där det inte finns något
offentligrättsligt underhållsansvar för pastoratet men där pastoratet av andra skäl nödgas svara för
kostnaderna. Särskilt drabbade pastorat förutsätts därvid kompenseras genom strukturbidrag och
extra utjämningsbidrag. Utskottet vill i detta sammanhang betona vikten av att kyrkofondsstyrelsen
vid sin bidragsbedömning anlägger ett både flexibelt och generöst synsätt. Detta är viktigt ej minst
vad gäller vissa samarbetskyrkor med hänsyn till Svenska kyrkans särskilda relation till EFS. Då
utskottet har anledning att utgå från att så blir fallet och på ovan i övrigt anförda skäl saknas
anledning att bifalla motionen.
6. Kostnader för drift och underhåll av begravningsplatser (RegSkr s. 33 f.f, motion 50, yrkande a)
Enligt regeringens förslag skall en strukturell faktor utgöras av pastoratens kostnader för drift och
underhåll av begravningsplatser. Pastorat som har färre invånare per begravningsplats än medeltalet i
landet får ett bidrag som finansieras med en avgift från de pastorat som har fler invånare per
begravningsplats än medeltalet. Justering av bidrag och avgifter skall ske för varje begravningsplats
med hänsyn till dess storlek, om den ligger invid en kyrka och om det finns krematorium på den.
I motion KMot 1996:50, yrkande a, hemställs att denna komponent i strukturkostnadsutjämningen skall
utgå i avvaktan på den statliga utredningen om den framtida begravningsverksamheten. Motivet
härför, enligt motionen, är att resultatet av detta utredningsarbete kommer att påverka hela
finansieringen av begravningsverksamheten.
Det föreslagna utjämningsystemet bygger i och för sig på ett antal självfinansierande komponenter
som enligt skrivelsen medför en ökad flexibilitet i den meningen att en enskild komponent kan lyftas
ur systemet utan att hela systemet behöver påverkas. Emellertid måste systemet, såsom utskottet
särskilt framhållit i det föregående, ses som en helhet. Utskottet kan inte tillstyrka att en hel
utjämningskomponent lyftes ur systemet, även om detta endast sker för en begränsad period. I stället
bör erforderliga justeringar göras framöver. Av dessa skäl och på de grunder som utskottet anför
nedan under 9. Genomförandet avstyrker utskottet bifall till motionen i denna del.
7. Kostnader på grund av låg andel kyrkotillhöriga (RegSkr s. 37 ff, motion 50, yrkande b)
I skrivelsen föreslås en utjämningskomponent baserad på andelen kyrkotillhöriga i pastoratet.
Pastorat med färre tillhöriga än medeltalet i landet får ett bidrag som finansieras genom en avgift
som betalas av pastorat med fler tillhöriga än medeltalet. Bidrag och avgift skall på visst sätt
beräknas efter genomsnittskostnader per tillhörig för egentlig kyrklig verksamhet. En särskild
spärregel föreslås vad gäller bidragen för att dessa skall stanna på en rimlig nivå.
I motion KMot 1996:50, yrkande b, föreslås att denna utjämningskomponent helt skall utgå.
Utskottet är medvetet om att denna komponent, sedd för sig, tål diskussion. Ökade kostnader för
evangelisation och diakoni bör uppstå i en aktiv församling med låg andel kyrkotillhöriga, men det är
ingen självklar regel. Församlingarnas strävan att öka sitt antal kyrkotillhöriga kan motverkas, om
ekonomiska motiv sätts i förgrunden. Utskottet är dock av den uppfattningen att detta mer är ett
teoretiskt än ett praktiskt problem. Utskottet tar för givet att församlingarnas strävanden är att så
många församlingsbor som möjligt ska bli en del av församlingens och kyrkans gemenskap.
Med hänsyn härtill och vad som anförts i det föregående föreslår utskottet avslag på motion KMot 1996:50,
yrkande b.
8. Kostnader på grund av gles bebyggelse och kallt klimat (RegSkr s. 39 f.f, motion 52)
Enligt regeringens förslag, som i huvudsak motsvarar utredningens, skall ett pastorat som ligger i
glesbygd eller som har högre kostnader än genomsnittligt för uppvärmning och kallortstillägg erhålla
årligt glesbygdsbidrag från Kyrkofonden enligt närmare föreskrifter. Utjämningskomponenten är
avsedd att finansieras genom den allmänna kyrkoavgiften och Kyrkofondens intäkter i övrigt.
Samtliga pastorat på Öland och Gotland behandlas som glesbygd.
Såvitt gäller utjämning av kostnader på grund av gles bebyggelse, skall utjämningen omfatta
glesbygdspastorat med färre än sex invånare per kvadratkilometer och en tätortsgrad under 75 procent. Bidraget
avses beräknas efter en viss procentsats på produkten av antalet kyrkotillhöriga och skillnaden mellan
kostnaderna för egentlig kyrklig verksamhet per kyrkotillhörig i glesbygdspastoratet och pastorat i
allmänhet.
I förhållande till utredningens förslag har regeringen under intryck av vissa remissyttranden med
kritik mot tröskeleffekter av gängse glesbygdskriterier minskat tyngden av glesbygdsdelen i denna
utjämningskomponent i förhållande till energi- och kallortsdelarna.
I motion 52, som hänför sig till stiftsstyrelsens i Härnösand remissyttrande över
kyrkoutjämningsutredningens förslag, påpekas att avstånden i extremfall kan vara alltför stora för att
tillräcklig ekonomisk bärkraft och varierad personalstyrka skall kunna uppnås genom
sammanslagningar. Motionärerna ansluter sig till ett förslag av stiftsstyrelserna om en uppdelning av
glesbygdspastorat i syftet att ett särskilt utjämningsbidrag skall utgå till pastorat som utgör extrem
glesbygd i den meningen att merparten av befolkningen bor längre bort än 80 km från huvudorten i
angränsande pastorat, med vilket annars sammanslagning kunnat ske.
Utskottet anser att ett tillgodoseende av motionens önskemål sannolikt skulle ytterligare komplicera
det föreslagna utjämningssystemet. Statistiska Centralbyrån har i sitt remissvar framhållit att det
pågår arbete med att analysera glesbygdsstrukturerna och att de erfarenheter som där kan vinnas kan
komma att utnyttjas för att ytterligare utveckla glesbygdsklassificeringen. Det finns enligt utskottet
skäl att tro att detta i en framtid också kan användas för att förfina utjämningen för glesbebyggelse
även i kyrkans eget utjämningssystem. Mot denna bakgrund och på de av regeringen i övrigt anförda
skälen föreslår utskottet avslag på motionen.
9. Stifts- och strukturbidragen (RegSkr s. 47 f.f, motion 15)
Regeringens förslag innebär att det allmänna utjämningsbidraget för stiftssamfälligheterna avskaffas
och inte ersätts av någon generell inkomstutjämning mellan stiften, varvid stiftssamfälligheternas
behov av stöd tillgodoses genom stiftsbidrag och genom det extra utjämningsbidrag som
Kyrkofondens styrelse kan bevilja pastorat och stiftssamfälligheter enligt föreskrifter som regeringen
meddelar (RegSkr s. 28 f.).
Vad gäller stifts- och strukturbidrag ur Kyrkofonden innebär regeringens förslag, i huvudsaklig
överensstämmelse med utredningens, att dessa behålls som en finansiering av verksamheten på
regional nivå. Bidragen får emellertid ett bredare användningsområde med ökad frihet för
stiftssamfälligheterna att prioritera angelägna ändamål.
Motion 15 gäller fördelningen av stifts- och strukturbidrag och innehåller synpunkter på vissa
modeller härför, som utarbetas av Kyrkofondens kansli i samråd med Svenska kyrkans
centralstyrelse. Motionen synes förorda en i stort sett schablonmässig fördelning efter vissa objektiva
kriterier som återspeglar skiftande stiftsstrukturer och arbetsförhållanden med större frihet för stiften
att på bästa sätt främja församlingslivets utveckling.
Enligt vad utskottet inhämtat är arbetet med de ifrågavarande s.k. modellerna inte avslutat. Efter
genomförd remissbehandling i vilken samtliga stiftsstyrelser blivit hörda har Kyrkofonden för avsikt
att ta ett preliminärt beslut i början av hösten; detta för att sedan kunna informera kyrkokommunerna
om förutsättningarna för budgetarbetet inför kommande år. I januari nästa år avser
kyrkofondsstyrelsen att fatta sitt slutliga beslut.
De fördelningsmodeller som avses i motionen uppfattar utskottet som myndighetens egna riktlinjer
för sin bidragsgivning. Kyrkofonden är en statlig myndighet under regeringen och är som sådan inte
underställd något kyrkligt organ. Att anhängiggöra frågan hos Centralstyrelsen framstår för utskottet
som opåkallat. Utskottet föreslår sålunda avslag på motionen.
10. Finansiering av kostnader för den rikskyrkliga verksamheten, m.m.
(RegSkr s. 50-54, 42 kap. 14 förslaget till lag om ändring i kyrkolagen, motion 45, yrkande 1b)
Regeringens förslag innebär i huvudsaklig överensstämmelse med utredningens att den kyrkliga
verksamheten på riksnivå finansieras genom den allmänna kyrkoavgiften samt Kyrkofondens intäkter
i övrigt och på samma sätt kostnaderna för prästernas pensioner och arbetsgivaravgifter, för
biskoparna och domkapitlen samt för Kyrkofondens administration m.m. Den allmänna
kyrkoavgiften skall enligt förslaget vara 8 öre per skattekrona, beräknad på skatteunderlaget.
Enligt skrivelsen innebär rikskyrklig verksamhet på i huvudsak nuvarande nivå ett
finansieringsbehov motsvarande 2,5 öre på skatteunderlaget. Storleken på den allmänna
kyrkoavgiften har bestämts bl.a. med utgångspunkt häri.
I motion 45 förordas i anslutning till yrkandet 1b att den allmänna kyrkoavgiften bestäms till endast 7
öre. Förslaget vilar på uppfattningen att det finns möjligheter till inbesparingar i den rikskyrkliga
verksamheten, så att dess finansieringsbehov inte blir så stort som 2,5 öre. I motionen anförs också
att Svenska kyrkans huvudsakliga verksamhet ännu efter relationsreformen kommer att bedrivas i
församlingarna och pastoraten samt att kyrkomötet och ombudsmötet bör vara restriktiva med att ge
den rikskyrkliga organisationen uppdrag att verkställa.
Utskottet konstaterar för sin del att regeringens förslag i fråga om utgiftsbehovet för den rikskyrkliga
verksamheten vilar på fast underlag. Enligt utskottets mening ter sig en sådan drastisk nedskärning
av denna verksamhet som motionsyrkandet synes förutsätta knappast realistisk. Utskottet är
visserligen medvetet om att en allmän kyrkoavgift om 8 öre per skattekrona kan tänkas leda till en
viss förstärkning av Kyrkofondens kapitalreserv under någon tid. Enligt utskottets mening är
emellertid en sådan eventualitet att föredra framför det motsatta perspektivet, att en höjning av
avgiften kan komma att krävas. En viss kapitaluppbyggnad framstår inte som obefogad i betraktande
bl.a. av att den förestående relationsreformen till viss del försvårar den ekonomiska
framtidsprognosen.
Utskottet förordar för sin del regeringens mer försiktiga förslag och avstyrker bifall till
motionsyrkandet. Ej heller i övrigt har utskottet någon erinran mot vad regeringen anfört angående
finansieringen och de ekonomiska konsekvenserna.
11. Genomförande (RegSkr s. 55 f.f, motion 50, yrkande c)
Enligt regeringens förslag, som överensstämmer med utredningens, skall det nya utjämningssystemet
träda i kraft den 1 januari 1997. I fråga om stiftsbidrag och kyrkobyggnadsbidrag tillämpas dock de
äldre bestämmelserna även under år 1997. Ikraftträdandebestämmelserna punkt 3 innebär vidare att
effekterna i övrigt får fullt genomslag först efter en övergångstid, på så sätt att förändringen för
pastoraten framräknas och reduceras under tre år; år 1997 med tre fjärdedelar, år 1998 med hälften
och år 1999 med en fjärdedel. Förändringen beräknas som skillnaden mellan å ena sidan nettot av
avgifter och bidrag till följd av de nya reglerna om den allmänna kyrkoavgiften, inkomstutjämningen
samt kostnadsutjämningen och å andra sidan motsvarande netto av allmänt utjämningsbidrag och
allmän kyrkoavgift, om nuvarande bestämmelser hade tillämpats.
Regeringen har övervägt tidpunkten för utjämningssystemets genomförande och stannat för att det
bör införas utan dröjsmål. Den har därvid hänvisat bl.a. till fördelen med att det nya systemet kan
prövas praktiskt under tre år och vara i full funktion år 2000 när relationsändringen sker. Ett
senareläggande bedöms leda till ökad osäkerhet, utöver vad som ändå följer med
relationsförändringen, och medföra risker för ytterligare uppskov i strid med riksdagens beslut, enligt
vilket ett väl fungerande utjämningssystem är en förutsättning för Svenska kyrkans rikstäckning.
Enligt motion 50 är det föreslagna ikraftträdandet olämpligt med tanke på att den ekonomiska
planeringsprocessen för år 1997 redan nu är i full gång och att församlingarna behöver arbetsro.
Motionen ansluter härvidlag till synpunkter som flera pastorat framfört under remissbehandlingen.
Utskottet vill för sin del framhålla att pastoraten enligt regeringens skrivelse kommer att få
preliminära besked om utjämningen i så god tid att de med kännedom om kyrkomötets beslut kan
bedöma vilka belopp som skall tas upp i budgeten. De i motionen befarade svårigheterna med
budgetarbetet i församlingar och samfälligheter har därmed minimerats. På grund härav och med
åberopande av de av regeringen anförda skälen för reformens genomförande redan den 1 januari
1997 föreslår utskottet avslag på motion 50, yrkande c.
Utskottet vill slutligen understryka övergångsreglernas stora betydelse för att mildra negativa
nettoeffekter för en del enskilda pastorat av övergången till ett annorlunda utjämningssystem.
Utskottet vill i likhet med regeringen (s. 16) framhålla vikten av att beslutande organ är
uppmärksamma på sådana svårigheter i det enskilda fallet och utnyttjar möjligheten att med de
individuellt bestämda bidragen lösa uppkommande problem.
Hemställan
Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet
1. beträffande obligatorisk pastoratsreglering för att minska kostnadsbehovet i
utjämningssystemet
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
45, yrkande 2, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
2. beträffande graden av utjämning av skatteinkomsterna, m.m.
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
45, yrkandet 1a, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
3. beträffande kostnader för drift och underhåll av kyrkor
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
51, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
4. beträffande kostnader för drift och underhåll av begravningsplatser
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
50, yrkande a, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört samt
5. beträffande kostnader på grund av låg andel kyrkotillhöriga
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
1996:50, yrkande b, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
6. beträffande kostnader på grund av gles bebyggelse och kallt klimat
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
52, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
7. beträffande stifts- och strukturbidragen
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
15, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
8. beträffande finansieringen av kostnader för den rikskyrkliga verksamheten, m.m.
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
45, yrkande 1b, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
9. beträffande genomförandet
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i denna del och med avslag på motion
50, yrkande c, som sin mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört,
10. beträffande regeringens skrivelse i övrigt
att kyrkomötet med anledning av regeringens skrivelse 1996:2 i övrigt som sin mening ger
regeringen till känna vad utskottet anfört.
Sigtuna den 27 augusti 1996
På första kyrkolagsutskottets vägnar
|