Läronämndens yttrande
1996:2

med anledning av regeringens skrivelse om ett nytt
system för ekonomisk utjämning inom Svenska kyrkan
och motioner i anslutning därtill

Till läronämnden har för yttrande överlämnats RegSkr 1996:2 och KMot 1996:50-52 (KMot 1996:50, KMot 1996:51, KMot 1996:52).

"En utjämning skall ske" skriver aposteln Paulus till församlingen i Korinth (2 Kor 8:13). Med de orden ville aposteln motivera församlingen i Korinth att ekonomiskt stödja den fattigare kristna församlingen i Jerusalem. Det i bibeltexten givna exemplet har sedan i alla tider tjänat som motivering, vägledning och kritik.

En kristen församling som materiellt sett har det välbeställt är skyldig att bistå församlingar med brist på materiella resurser. Detta gäller vare sig den mottagande församlingen befinner sig i en annan världsdel eller är en del av Svenska kyrkan. Ett utjämningssystem är således läromässigt välmotiverat.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.