Första kyrkolagsutskottets betänkande 1996:2
Strukturfrågor m.m.
Till utskottet har hänvisats dels motion KMot 1996:6 av Åke Blomqvist och Magnus Liedholm, vari
hemställs
att kyrkomötet, som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna behovet av ekonomiska
samfälligheter på lokalplanet också efter den förändrade relationen mellan Svenska
kyrkan och staten samt att i det inomkyrkliga utredningsarbetet därvid särskilt klargörs
ansvarsfördelning mellan samfällighet och ingående enheter samt kyrkoherdarnas
ställning,
dels motion KMot 1996:7 av Gösta Äng, vari hemställs
att kyrkomötet måtte begära att Centralstyrelsen i utredningsarbetet inför 2000-talet
med Svenska kyrkans ändrade relationer låter undersöka om inte en begränsning av
antalet beslutsorgan enligt ovan kunde åstadkommas,
dels motion KMot 1996:16 av Karl-Johan Nilsson vari hemställs
att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i tilläggsdirektiv till utredningen rörande
kyrkans framtida organisation gör klart att man i utredningsarbetet skall överväga också
förslaget från kyrkobyggnadsutredningen vad gäller förändringen av den lokala
strukturen,
dels motion KMot 1996:36 av Ingrid Johansson Fjelkman, vari hemställs
att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att Direktiv för det kyrkliga utredningsarbetet
med anledning av principbeslutet om ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och
staten utvidgas, så att den församlingsstruktur som förordas i Fädernas kyrkor - och
framtidens får finnas med i utredningens överväganden.
Beträffande de närmare motiveringarna hänvisas till motionerna.
Läronämnden har yttrat sig över motionerna 1996:6, 16 och 36. Yttrandet Ln 1996:6 fogas till
detta betänkande som bilaga.
Utskottet
I motion KMot 1996:6 aktualiseras frågan om flerpastoratssamfälligheten som en lämplig
organisationsform för ekonomisk samverkan mellan församlingar. Som framgår av motionen har
denna fråga berörts i diskussionspromemorian Stift och stiftsledning - roller och uppgifter,
Svenska kyrkans utredningar 1996:2. I promemorian bedöms flerpastoratssamfälligheten vara en
olämplig samverkansform samtidigt som vikten av att en flerpastoratssamfällighets uppgifter
begränsas till det rent ekonomiska området betonas. Som en särskild fråga berörs även i
promemorian hur kyrkoherdens övergripande samordnings- och tillsynsansvar skall lösas inom
en flerpastoratssamfällighet. Den lösning som förordas har hämtats från den rekommendation
om "Kyrkoherdens övergripande samordnings- och tillsynsansvar" som antagits av
Biskopsmötet, Centralstyrelsen och Pastoratsförbundet.
Av direktiven för det inomkyrkliga utredningsarbetet framgår bl.a. att
stiftsorganisationsutredningens promemoria skall finnas med som ett underlag för
utredningsarbetet. Även de frågor som tas upp i ovannämnda rekommendation behöver enligt
direktiven behandlas i detta sammanhang.
Utskottet är väl medvetet om att vissa av de nuvarande samfällighetsformerna har brister.
Fördelningen av uppgifterna mellan samfälligheten och de ingående församlingarna är många
gånger oklar. På sina håll finns tendenser att samfälligheten får en för stark ställning i
förhållande till församlingarna, vilket medför att församlingskyrkorådens intresse och
engagemang för verksamheten i församlingarna riskerar att minska. Enligt utskottets mening
faller detta väl inom ramen för utredningsdirektiven.
Det finns heller ingen anledning att befara att inte kyrkoherdarnas ställning i
flerpastoratssamfälligheterna kommer att belysas och klargöras i detta sammanhang. De
önskemål som framförs i motionen är därmed tillgodosedda, och det saknas därför enligt
utskottet anledning att bifalla motion KMot 1996:6. Den bör därför avslås.
I motionerna KMot 1996:16 och KMot 1996:36 framställs önskemål om att det förslag till
strukturförändringar på lokalplanet som föreslagits av kyrkobyggnadsutredningen skall
övervägas i utredningsarbetet rörande Svenska kyrkans framtida organisation. I sitt nyligen
framlagda betänkande "Fädernas kyrkor - och framtidens", Svenska kyrkans utredningar 1996:1,
skisserar utredningen en strukturmodell som syftar till att lösa kyrkobyggnadsproblemen. Att
lägga samman församlingar till större enheter är enligt utredningen en möjlig väg att
åstadkomma en bärkraftig bas för ett meningsfullt församlingsarbete. Den föreslagna modellen
innebär i korthet att församlingarna inom ett pastorat går samman till en församling. De
förutvarande församlingarnas territorium benämns socken och skötseln av de förutvarande
församlingskyrkorna, sockenkyrkorna, kan anförtros ett lokalt organ som anpassas efter de
särskilda behoven. Modellen finns i betänkandet närmare beskriven och motiverad på sid. 125-133.
I direktiven för det inomkyrkliga utredningsarbete som nu pågår, betonas församlingens
betydelse som den grundläggande enheten i och den lokala manifestationen av kyrkan och att
detta skall vara en viktig utgångspunkt för arbetet med den kyrkliga indelningen. I anslutning
härtill klargörs att utredningsarbetet denna gång inte bör syfta till några genomgripande
förändringar av den nuvarande kyrkliga indelningen. Arbetet skall i stället i första hand avse
formerna för beslut om den kyrkliga indelningen.
Utskottet anser att Centralstyrelsens bedömning av vad som bör utredas är riktig. Detta innebär
inte att utskottet har den uppfattningen att den rådande kyrkliga strukturen på lokalplanet inte är
i behov av förändring. Ekonomiskt bärkraftiga enheter på lokalplanet är en viktig förutsättning
för att Svenska kyrkan på lång sikt skall kunna fullgöra sin uppgift som kyrka för hela svenska
folket. Strukturförändringar i detta syfte är därför både önskvärda och nödvändiga. För att ett
sådant arbete skall bli framgångsrikt krävs dock en vilja och förståelse från dem som i första
hand berörs härav. Det är därför viktigt att det nödvändiga strukturarbetet så långt det är möjligt,
genomförs utan inslag av tvång. Utgångspunkten bör vara frivillighet.
Den kommande relationsförändringen mellan Svenska kyrkan och staten innebär i flera
avseenden stora omvälvningar för såväl förtroendevalda som anställda i kyrkan. Enligt utskottets
mening vore det därför olämpligt att i detta sammanhang överväga och än mindre genomföra en
strukturförändring efter kyrkobyggnadsutredningens modell. Pågående strukturarbete bör dock
fortsätta och även intensifieras i syfte att förbättra förutsättningarna för den kyrkliga
verksamheten även efter sekelskiftet. Med hänsyn härtill är utskottet inte berett att tillstyrka
bifall till motionerna 1996:16 och 1996:36.
I motion KMot 1996:7 hävdas att Svenska kyrkan är överorganiserad och att det för både den vanlige
församlingsmedlemmen och de förtroendevalda är förvillande med alla de olika beslutsorgan
som kan förekomma i församlingar och pastorat. I utredningsarbetet inför Svenska kyrkans
relationsförändring bör därför enligt motionären undersökas om inte en begränsning av antalet
beslutsorgan kunde åstadkommas.
Enligt direktiven för det kyrkliga utredningsarbetet ska det framtida inomkyrkliga regelsystemet
i stor utsträckning bygga på 1992 års kyrkolag. Bestämmelser därifrån ska föras in i
kyrkoordningen och andra kyrkliga författningar, varvid en strävan bör vara att om möjligt
minska antalet bestämmelser. Vad särskilt gäller det kommande regelsystemet för
församlingsnivån anges i direktiven att särskild uppmärksamhet bör ägnas åt möjligheterna till
förenklingar i regelsystemet och åt att ge ett ökat utrymme för lokalt betingade lösningar.
Mot bakgrund av dessa direktiv finns det enligt utskottet anledning att räkna med att
utredningsarbetet kommer att resultera i såväl en avreglering som i förenklingar av de
bestämmelser som skall gälla för den lokala nivån inom Svenska kyrkan. Det syfte som uppbär
motionen kommer därmed sannolikt att bli tillgodosett. Mot bakgrund härav föreslår utskottet
avslag på motion 1996:7.
Hemställan
Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer utskottet
1. beträffande lokala kyrkliga samfälligheter
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:6,
2. beträffande förenkling inom Svenska kyrkans organisation
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:7,
3. beträffande den lokala strukturen
att kyrkomötet avslår motionerna KMot 1996:16 och KMot 1996:36.
På första kyrkolagsutskottets vägnar
Evert Josefsson
Patrik Tibbling
---
Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Gurli Nylund, Sven
Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda,
Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke
Blomqvist.
Reservation
i frågan om den lokala strukturen
av Karl-Johan Nilsson och Göran Pettersson som anser
dels att utskottet i stället för den text i betänkandet som börjar med orden "I direktiven till
det inomkyrkliga utredningsarbetet" och slutar med orden "inte berett att tillstyrka bifall
till motionerna 1996:16 och 1996:36" hade bort anföra följande:
Nödvändigt förändringsarbete är en av möjligheterna för Svenska kyrkan att möta
framtiden. Alla församlingar bör få en struktur, som ger reella möjligheter att ta fullt
ansvar när det gäller gudstjänstliv, undervisning, diakoni och evangelisation.
Kyrkobyggnadsutredningen avslutar under rubriken "Förändring leder till förnyelse" med:
"Här finns en stor pedagogisk uppgift i att tydliggöra att en förändring kan leda till
förnyelse i församling och socken. För den enskilde församlingsbon skulle
omfördelningen kunna innebära en förbättring av gudstjänstlivet och
församlingsgemenskapen, samtidigt som resurser frigörs för förvaltning av sockenkyrkan
och församlingslivet i övrigt.",
dels att utskottets hemställan bort ha följande lydelse:
3. beträffande den lokala strukturen
att kyrkomötet med anledning av motionerna 1996:16 och 1996:36 hos Centralstyrelsen
begär att direktiven för det kyrkliga utredningsarbetet med anledning av principbeslutet
om ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten utvidgas, så att den
församlingsstruktur som förordas i kyrkobyggnadsutredningens betänkande "Fädernas
kyrkor - och framtidens" får finnas med i utredningarnas överväganden.
Särskilt yttrande
Åke Blomqvist anför:
Utskottets huvudprincip har varit att ge en extensiv tolkning av utredningsdirektiven.
Frågeställningar i såväl tidigare som årets kyrkomöten och inomkyrkliga utredningar kommer att
finnas med i utredningarnas bagage av frågeställningar. Tilläggsdirektiv bedöms av utskottet
utifrån denna utgångspunkt ej erforderliga för motionerna 6, 16 och 36.
Med förbehållet att utredningarna arbetar under sådana förutsättningar biträder jag utskottets
hemställan om avslag på motionerna 6, 16 och 36.
Beträffande utskottets motivtext om det nödvändiga strukturarbetet har jag i vissa delar annan
mening än utskottet. En obligatorisk reglering kan i vissa fall bli nödvändig. I proposition
1987/88:31 anförde departementschefen behov av en utvärdering av den frivilliga benägenheten
till nödvändiga strukturförändringar. En sådan skulle ske före år 2000. Vid föregående års
kyrkomöte anförde utskottet i sitt betänkande 1995:6 Kyrkans strukturomvandling att det var för
tidigt att utvärdera genomförda indelningsändringar och ange riktlinjer för framtiden. På
utskottets förslag beslöt kyrkomötet uppdra åt Centralstyrelsen att i en delrapport redovisa
resultatet av det hittills utförda strukturarbetet samt erfarenheter och slutsatser i övrigt av detta
arbete. Av Centralstyrelsens verksamhetsberättelse framgår att - i stället för en redovisning till
kyrkomötet - frågan överlämnats till de kyrkliga utredningarna. Detta tolkar jag som ett
tilläggsdirektiv från Centralstyrelsen.
Kyrkobyggnadsutredningen har också - med särskild följeskrivelse till stiftsstyrelser och
pastorat/församlingar - överlämnats till de kyrkliga utredningarna. Stift och lokala enheter har
uppmanats att till de kyrkliga utredningarna inkomma med synpunkter och också studera och
förbereda konsekvenser. Utredningen sätter som slutår för förändringsarbetet år 2010.
Enligt min mening vore det en fördel om åren fram till år 2000 med kyrkobyggnadsutredningen
som grund kan leda till frivilliga strukturförändringar.
|