Motion till kyrkomötet

1996:36

av Ingrid Johansson Fjelkman
om församlingsstrukturen i det kyrkliga utredningsarbetet

Det kyrkliga utredningsarbetet inför de ändrade relationerna mellan Svenska kyrkan och staten startade i början av detta år och direktiv gavs av Centralstyrelsen.

Utredningen Fädernas kyrkor -- och framtidens, betänkande av 1993 års kyrkobyggnadsutredning, har senare avgivits.

Det är av utomordentligt stor vikt att nu all god kunskap och erfarenhet tas till vara i utredningsarbetet.

Jag ser det som helt naturligt att även kyrkobyggnadsutredningens material får bli en del i utredningsarbetet inför ändrade relationer, så att dess synpunkter och överväganden vad gäller den lokala strukturen kan finnas med från början.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställs

att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att Direktiv för det kyrkliga utredningsarbetet med anledning av principbeslutet om ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten utvidgas, så att den församlingsstruktur som förordas i Fädernas kyrkor -- och framtidens får finnas med i utredningarnas överväganden.

Strängnäs den 16 juni 1996

Ingrid Johansson Fjelkman