Motion till kyrkomötet

1996:7

av Gösta Äng
om förenkling inom Svenska kyrkans organisation

Jag tycker Svenska kyrkan är överorganiserad.

Inom våra församlingar och pastorat förekommer alltför många grupperingar och beslutsorgan, som för den vanlige församlingsmedlemmen och även för oss förtroendevalda är mycket förvillande.

I församlingar och pastorat förekommer både kyrkostämma, kyrkoråd, pastoratskyrkoråd, församlingsdelegerade, kyrkostyrelse, kyrkonämnd, församlingskyrkofullmäktige, pastoratskyrkofullmäktige, kyrkogårdsutskott och kyrkogårdsnämnd, fastighetsutskott och nämnd. Även, tillsättningsnämnd, som väl enkelt kunde utgöras av ett kyrkoråd eller liknande.

Utredningsarbetet inför 2000-talet inför Svenska kyrkans ändrade relationer vore ett bra tillfälle att minska de olika beslutsorganens antal inom församlingar och pastorat.

Med stöd av ovanstående hemställer jag

att kyrkomötet måtte begära att Centralstyrelsen i utredningsarbetet inför 2000-talet med Svenska kyrkans ändrade relationer låter undersöka om inte en begränsning av antalet beslutsorgan enligt ovan kunde åstadkommas.

Vallsta den 14 juni 1996

Gösta Äng