Motion till kyrkomötet

1996:16

av Karl-Johan Nilsson
om församlingsbegreppet

I betänkandet "Fädernas kyrkor -- och framtidens" (1996:1) redovisar 1993 års kyrkobyggnadsutredning bl.a. förslag till lokala strukturer för Svenska kyrkan. Utredningen redovisar under punkt 6.2.2 sitt huvudförslag till strukturmodell. För att få bärkraftiga enheter måste många församlingar läggas samman till större enheter. Utredningen finner det lämpligt att församlingarna inom ett pastorat går samman till en församling. Utredningen vill bevara sockenidentiteten och föreslår att tidigare församlingsnamn behålls som sockennamn. En f.d. församlingskyrka bör bli sockenkyrka. Utredningens huvudförslag illustreras schematiskt på s. 130 och 131 i betänkandet. Enligt förslaget får dagens pastorat benämningen församling.

I Centralstyrelsens direktiv till de inomkyrkliga utredningarna sägs under punkt 2 att de frågor som behandlas av 1993 års kyrkobyggnadsutredning måste tas upp i det fortsatta arbetet, men kyrkobyggnadsutredningens strukturförslag finns inte nämnt i direktiven till "Nivåutredningen" (punkt 6).

Nivåutredningen lär anse att det lokala ekonomiska ansvaret skall åvila pastorat. Verksamhetsansvar och ekonomiskt ansvar bör ligga i samma organ. En lokal juridisk person med endast ett eventuellt till sig delegerat ekonomiskt ansvar är inte tänkbart. Under punkt 6 i Centralstyrelsens direktiv sägs bl.a.: "Utgångspunkten för utredningsarbetet är därför att församlingarna även fortsättningsvis kommer att vara Svenska kyrkans grundläggande enheter och lokala pastorala områden." Det är angeläget att församlingsbegreppet finns kvar. En bra lösning är kyrkobyggnadsutredningens förslag att dagens pastorat i framtiden får benämningen församling.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer jag

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i tilläggsdirektiv till utredningarna rörande kyrkans framtida organisation gör klart att man i utredningsarbetet skall överväga också förslaget från kyrkobyggnadsutredningen vad gäller förändringen av den lokala strukturen.
Bromma den 19 juni 1996

Karl-Johan Nilsson