2 Ärendets tidigare behandling

2002 års kyrkomötet uppdrog åt Kyrkostyrelsen att redovisa förslag i vissa frågor som rör kyrkofonden. I en skrivelse till 2003 års kyrkomöte redovisades förslag avseende Kyrkofondens styrelses ansvarsområde samt frågan om revisionsintyg för Kyrkofondens styrelses förvaltning. I beredningen av ärendet gavs f. generalsekreteraren Sören Ekström och f. generaldirektören Sture Johansson uppdraget att göra en särskild granskning av dels problemen kring värdesäkring av det kapital som härrör från den statliga kyrkofonden, dels värderingen av kyrkofondens kapital i samband med att fonden avvecklades och delar av dess kapital fördes till trossamfundet Svenska kyrkan den 1 januari 2000. Denna granskning redovisades i form av en bilaga till KsSkr 2003:10. Frågan om hur kyrkofondskapitalet fortsättningsvis skulle värdesäkras fordrade emellertid ytterligare överväganden och Kyrkostyrelsen aviserade att återkomma till 2004 års kyrkomöte i denna fråga.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page