3. Överväganden och förslag

Kyrkofondens styrelse har i testberäkningar kunnat konstatera att Kyrkomötets intention om i princip oförändrat utfall av utjämningen trots borttagandet av begravningsplatskomponenten inte kan infrias inom ramen för nuvarande utjämningssystem. Ändringar i procenttalen i kvarvarande utjämningskomponenter för att mildra effekterna av att begravningsplatskomponenten tas bort ger inte ett acceptabelt resultat för de berörda församlingarna och samfälligheterna. Kyrkofondens styrelse har därför övervägt olika alternativ för ett genomförande av Kyrkomötets beslut, så att utjämningseffekten bibehålls.

Det alternativ som bäst uppfyller dessa kriterier är, att nuvarande begravningsplats-komponent ersätts av en modell där motsvarande belopp som de som framräknats genom begravningsplatskomponenten år 2003 får fortsätta att gälla tills vidare med viss indexuppräkning. För att markera att denna modell skiljer sig från modellen med en begravningsplatskomponent bör den ges en ny benämning, utan anknytning till begravningsverksamheten. En lämplig benämning på en sådan komponent i systemet kan vara kostnadsutjämningskonstant. Procentsatserna för andra komponenter i systemet bibehålls samtidigt oförändrade.

Detta förslag skulle leda till ett oförändrat utfall av utjämningen för respektive lokal enhet i enlighet med Kyrkomötets intentioner, samtidigt som begravningsplats-komponenten lyfts ur utjämningssystemet enligt 2003 års kyrkomötesbeslut. Samtidigt skall påpekas att de utjämningsavgifter och utjämningsbidrag som utgår från den föreslagna kostnadsutjämningskonstanten med tiden kommer att fjärma sig från det som ursprungligen (år 2003) utgjorde beräkningsgrunden för avgifterna och bidragen. Till skillnad från övriga komponenter i den generella utjämningen påverkas inte de utjämningsavgifter och utjämningsbidrag som en sådan konstant ger av de befolkningsstrukturella förhållandena bland församlingarna. Den lösning som nu föreslås får därför anses vara av mer eller mindre kortsiktig karaktär.

Slutligen kan konstateras att de utjämningsbelopp som kostnadsutjämningskonstanten ger, i vissa fall kan komma att kräva särskild prövning av Kyrkofondens styrelse. I det fall en indelningsändring sker där en samfällighet löses upp, måste Kyrkofondens styrelse dela upp kostnadsutjämningskonstantens avgift eller bidrag på flera församlingar vilket kräver ett särskilt ställningstagande då kostnadsutjämnings-konstanten saknar beräkningsgrund. I det fall en indelningsändring sker, där flera församlingar slås ihop till en samfällighet, blir det enklare. Summan av de avgifter och bidrag som kostnadsutjämningskonstanten ger till de olika församlingarna slås då samman för den nya samfälligheten. De åtgärder som krävs av Kyrkofondens styrelse i samband med indelningsändringar vad gäller kostnadsutjämningskonstanten får anses rymmas inom den reglering som finns i 44 kap. 20 § kyrkoordningen.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page