2. Bakgrund

Kyrkomötet beslutade under 2003, i enlighet med Kyrkostyrelsens förslag i skrivelsen Vissa ändringar i utjämningssystemet (KsSkr 2003:8), att låta begravningsplatskomponenten utgå ur utjämningssystemet från och med 2005. Detta mot bakgrund av den kritik som framförts i olika sammanhang mot denna del av systemet. I samband med beslutet påpekade Kyrkomötet samtidigt, att en förutsättning för att avveckla begravningsplatskomponenten var att Kyrkofondens styrelse förändrar de procenttal efter vilka utjämningen skall ske för kvarvarande utjämningskomponenter så att de belopp som utjämnas mellan de lokala enheterna påverkas i så liten utsträckning som möjligt (se Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande Ekonomisk utjämning, EE 2003:1).

I den tidigare nämnda skrivelsen pekade Kyrkostyrelsen på möjligheten att använda kyrkounderhållskomponenten för en större omfördelning av medel som skulle kompensera borttagandet av begravningsplatskomponenten. Det har emellertid visat sig att denna möjlighet inte leder till önskat resultat. I denna skrivelse ges därför ett alternativt förslag på hur Kyrkomötets beslut skulle kunna genomföras. Kyrkostyrelsen har i denna del samrått med Kyrkofondens styrelse.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page