9 Tidpunkt för inrapportering av kyrkoavgift
Kyrkostyrelsens förslag: Tidpunkten för inrapportering av avgiftssats för kyrkoavgift flyttas för församlingar och samfälligheter från den 30 november till den 15 november.
Promemorians förslag: Överensstämmer med vårt.
Remissinstanserna
Förslaget tillstyrkes allmänt.
9.1 Bakgrund
Av 42 kap. 2 § tredje stycket framgår att alla församlingar som inte ingår i samfälligheter, alla samfälligheter och alla stift senast den 30 november varje år till Kyrkofondens styrelse skall inrapportera den avgiftssats för kyrkoavgift som har beslutats för det kommande året. Om inrapportering inte har skett senast den dagen anses innevarande års avgiftssats gälla också för påföljande år. Kyrkofondens styrelse har på Svenska kyrkans nationella nivå ansvaret för vidarerapporteringen av avgiftssatserna till skattemyndigheterna. Enligt 5 § lagen (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund skall Svenska kyrkan senast den 3 december varje år lämna uppgifterna om avgiftssatserna för kyrkoavgift till Riksskatteverket. Inrapporteringen till Kyrkofondens styrelse liksom vidarerapporteringen till Riksskatteverket sker i huvudsak elektroniskt.
Erfarenheten av de första fyra åren av inrapportering ger vid handen att de från församlingar, samfälligheter och stift inrapporterade avgiftssatserna måste kontrolleras innan de vidarebefordras till skattemyndigheterna. Vid sådana kontroller upptäcks felrapporteringar som skett, t.ex. att avgiftssatsen har rapporterats exklusive begravningsavgift, att avgiftssatsen för en församling har rapporterats inklusive stiftets del eller att avgiftssatsen har angetts till ett orimligt lågt eller orimligt högt belopp. Möjligheten att, efter det att avgiftssatserna rapporterats till skattemyndigheterna, göra ytterligare korrigeringar är högst begränsade.
De tre dygn som står till buds för kontrollerna har visat sig vara en alltför kort tid. I den mån inrapporteringen från församlingar, samfälligheter och stift sker tidigare än den 30 november kan givetvis kontrollarbetet påbörjas tidigare. Men erfarenheten visar att inrapporteringen tenderar att ske så sent som möjligt.
Ett skäl till att inrapporteringen sker sent torde vara att beslutet om avgiftssats för kyrkoavgift fattas av fullmäktige som en del av det årliga budgetbeslutet. Det kan noteras en tendens att förlägga dessa fullmäktigesammanträden så sent som möjligt. För församlingar och samfälligheter gäller dock att budgeten enligt 47 kap. 6 § skall fastställas av fullmäktige senast den 15 november. Denna tidpunkt sammanhänger i sin tur med bestämmelsen i 3 § förordningen (1999:729) om begravningsavgift, som anger att Svenska kyrkan senast den 15 november varje år till Kammarkollegiet slutligt skall ange förslagen till begravningsavgift från den församlingar och samfälligheter i Svenska kyrkan som är begravningshuvudmän. Dessa församlingar och samfälligheter måste därför senast vid denna tidpunkt ha tagit ställning till avgiftssatsen för begravningsavgift för det kommande året. Och även detta ställningstagande är en del av församlingens respektive samfällighetens budgetbeslut.
Församlingar och samfälligheter måste således besluta sin budget för det kommande året senast den 15 november. För att möjliggöra de nämnda kontrollerna före inrapporteringen till skattemyndigheterna av avgiftssatserna för kyrkoavgift skulle inrapporteringen till Kyrkofondens styrelse behöva ske tidigare än nu gällande 30 november. Men det finns således en viss marginal.
De nu angivna bestämmelserna avser församlingar och samfälligheter. För stiften gäller den 30 november som sista dag för beslut om budget för det kommande året (49 kap. 6 §). För stiften är det inte aktuellt att besluta om begravningsavgift, eftersom dessa inte är begravningshuvudmän.
9.2 Kyrkostyrelsens förslag
Den nuvarande tiden från det att avgiftssatserna för begravningsavgift senast skall vara inrapporterade till Kyrkofondens styrelse till det att Svenska kyrkans uppgifter om dessa avgiftssatser skall vara vidarerapporterade till skattemyndigheterna, tre dagar, är för kort för att nödvändiga kontroller skall hinna utföras.
Eftersom församlingar och samfälligheter ändå (och detta på grund av bestämmelserna om begravningsavgift) måste fastställa sina budgetar senast den 15 november, innebär det inget krav på större snabbhet för församlingar och samfälligheter, om tidpunkten för inrapportering av avgiftssatsen för kyrkoavgift förläggs till en något tidigare dag än 30 november. En lämplig tidpunkt skulle vara den 15 november. Genom att ha samma datum som för budgetbeslutet motverkas risken för sammanblandning av tidpunkter.
För stiften gäller, som nämnts, den 30 november som sista dag för beslut om nästa års budget. Ett tidigareläggande av tidpunkten för stiftens inrapportering av avgiftssatsen för kyrkoavgift skulle fordra en ändring även av bestämmelsen om tidpunkten för budgetbeslut. Med hänsyn till att stiften är förhållandevis få och till att församlingar och samfälligheter, enligt vad som nu föreslås, skall åläggas att rapportera in sina avgiftssatser vid en tidigare tidpunkt torde dock den korta tiden för vidarerapportering av stiftens uppgifter inte utgöra något större problem. Till detta kommer att risken för felrapportering från stiften är relativt begränsad; någon oklarhet i fråga om begravningsavgiften eller församlingens del av kyrkoavgiften föreligger normalt inte. För stiftens del kan därför nuvarande inrapporteringstidpunkt kvarstå oförändrad.


