Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni

Nämnden för internationell mission och diakoni samt
EFS-rådet

Kyrkomötet 2001 beslutade att ersätta nämnderna för Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen med Nämnden för internationell mission och diakoni. Förändringen gäller från den dag då Kyrkomötet väljer ledamöter till styrelser och nämnder för nästa mandatperiod.

Nämndens uppgift är att, med utgångspunkt i det uppdrag som har givits Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen, samordna, planera och utveckla Svenska kyrkans och dess församlingars arbete, engagemang och finansiering för internationell mission och diakoni. Nämnden skall också stödja Kyrkostyrelsen i dess uppdrag rörande frågor inom nämndens ansvarsområde.

Tills förändringen trätt i kraft fungerar de tidigare nämnderna.

Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen har inbjudits att delta i den gemensamma nämndens arbete. I väntan på EFS ställningstagande finns EFS-rådet kvar. EFS styrelse beslutar om övergripande mål och uppdragsbeskrivning för EFS-rådet som antar inriktningsmål, bekräftar effektmål och samordnar EFS-rörelsens engagemang för utlandsverksamheten. Kyrkokansliet verkställer de beslut som rådet fattar avseende EFS utlandsverksamhet och dess ändamålsdestinerade medel.

Verksamhetsområdet

Allmänt om verksamhetsområdet

Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan. Förenad med kyrkan i andra länder och förpliktad till kyrkans synliga enhet delar Svenska kyrkan uppdraget att lovsjunga Gud, tjäna fred och rättvisa, värna skapelsen, väcka och bevara levande kristen tro.

Svenska kyrkans nämnd för internationell mission och diakoni skall fortsätta att personellt och ekonomiskt samverka med andra kyrkor och organisationer, för att bidra till läkedom och helhet. På detta sätt kanaliserar Svenska kyrkan på nationell nivå det engagemang som uttrycks genom Lutherhjälpen, SKM och EFS.

Församlingens grundläggande uppgift är en utgångspunkt för hela Svenska kyrkans arbete, inte bara på nationell nivå utan också i det internationella arbetet. Genom samverkan i den världsvida kyrkan och andra nätverk finns Svenska kyrkan med i ett globalt arbete för utveckling av såväl kyrko- och församlingsarbete som av hållbara samhällen. Det handlar om att i ord och handling visa på evangeliet om Guds befriande kärlek genom Jesus Kristus.

Vägledande för Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni är Delaktighet och öppenhet, Ekumeniskt förhållningssätt, Relationer och ömsesidighet samt Utsattas tolkningsföreträde. Tyngdpunkten i utlandsverksamheten ligger i samarbete med de kyrkor och ekumeniska organisationer som under lång tid byggts upp av Lutherhjälpen, SKM och EFS.

Verksamheten bedrivs inom fem huvudprogram:

_ Kyrkosamverkan och utvecklingssamarbete, med huvuduppgift att i samverkan med internationella partner stärka det kristna vittnesbördet i ord och handling.

_ Katastrof, med huvuduppgift att i samarbete med det internationella nätverket Action by churches together, ACT, förmedla hjälp i katastrofsituationer.

_ Kommunikation och insamling, med huvuduppgift att informera om verksamheten för att skapa opinion, motivera engagemang och samla in medel för att finansiera huvuddelen av arbetet.

_ Församlingsutveckling och folkbildning, med huvuduppgift att i församlingar och stift väcka och fördjupa engagemanget för internationell mission och diakoni.

_ Analys, policy och påverkan, med huvuduppgift att stärka Svenska kyrkans kompetens i analys och policyfrågor i frågor som rör internationell mission och diakoni, samt skapa förutsättningar för ett kunnigt och effektivt påverkansarbete.

I samband med övergången till en nämnd sammanförs de tidigare verksamhetsområdena Internationell mission och Internationell diakoni. Parallellt med framtagandet av denna mål och rambudget genomförs konsekvensutredningar bland annat omkring strukturen för målarbete och budget. Vidare utreds frågan om hur övergången till ett gemensamt styrorgan kan underlätta för SKM, Lutherhjälpen och EFS att på ett bättre sätt än tidigare profilera sina särarter. I väntan på utfallet av detta arbete redovisas tre separata rambudgetar.

Verksamhetsområdets kostnader

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

356 751 tkr

346 696 tkr

357 246 tkr

367 534 tkr

Varav nationell finansiering

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

12 993 tkr

17 076 tkr

21 229 tkr

24 500 tkr

Väsentliga förändringar

_ I och med att den nya nämnden för internationell mission och diakoni inrättas intensifieras arbetet med att utveckla tematisk styrning av arbetet.

_ Inrättandet av en nämnd ökar möjligheterna att svara upp mot behovet av ökad profilering av respektive verksamhet - SKM, Lutherhjälpen och EFS.

_ I den inledande delen av perioden krävs en begränsning av verksamheten på grund av minskade inkomster fördelade på minskat insamlingsresultat, lägre utdelning av kapital- och fondförvaltning, neddragning av nationell finansiering samt svårare villkor för EU-ansökningar.

_ Det inledda arbete på ökat fokusering i den internationella verksamheten - färre antal partner och projekt, tydligare geografisk arbetsfördelning fördelning etc. - fortsätter.

_ En politisk osäkerhet i flera av de regioner Svenska kyrkan är verksam, inte minst i Mellanöstern, Etiopen och Zimbabwe, medför ett konstant behov av förändringsförmåga.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Övergången till ett styrorgan istället för tre innebär möjligheter till både ökad samordning och ökad profilering, större helhetssyn och bättre balans mellan ambitioner och resurser.

Samtidigt innebär förändringen att viss översyn och vissa omprioriteringar av resurserna behöver göras, bl.a. av kommunikations- och insamlingsarbetet.

Sedan mål och rambudgeten för 2002-2004 gjordes har förutsättningarna för finansiering av verksamheten förändrats. Nedgången på kapitalmarknaderna påverkar inte bara andelen nationell finansiering, utan medför - på en redan ansträngd insamlingsmarknad - att gåvomedel och testamenten minskar, liksom avkastningen av fond- och kapitalförvaltning. Den garanterade räntan ger en avkastning på kapitalet motsvarande marknadsräntan. Vidare har arbetet med ansökningar av bidrag från EU visat sig vara betydligt mer komplicerat än vad som tidigare bedömts.

Inför 2003 och 2004 görs en översyn av Svenska kyrkans närvaro i olika områden. Ambitionen är att fokusera arbetet så de tre verksamheterna SKM, Lutherhjälpen och EFS bättre kompletterar varandra och fördelar arbetet mellan varandra på ett mer effektivt sätt. Vidare fortsätter ansträngningarna att reducera antalet partner och projekt. Det är nödvändigt inte bara av ekonomiska skäl, utan för att nå en nivå som är rimlig i förhållande till de personella resurser som finns så att relationerna kan värnas och utvecklas på ett för alla parter ansvarsfullt sätt.

De särskilda satsningar som görs rör i hög utsträckning policy- och påverkansarbetet där uppbyggnaden av tematisk kompetens och styrning fortsätter. Här ingår också ökat arbete med försoning och konflikthantering, vilket under en period koncentreras kring konflikten i Mellanöstern.

Under perioden kommer överväganden att ske omkring frågan att inrätta ett rådgivande internationellt organ, sammansatt av Lutherhjälpens, SKM:s och EFS partner.

Minskningen av nationell finansiering har begränsade effekter för verksamhetsområdet. Men minskningen av den nationella finansieringen förstärks av effekterna av andra inkomstbortfall och varje minskning av de totala intäkterna drabbar verksamheten på ett märkbart sätt - ytterst hos våra partner i tredje världen.

Tidigare beslutade konsekvenser av intäktsbortfall har för 2002 inneburit att två missionärstjänster inte kan tillsätts samt att satsningen på hälso- och sjukvårdsarbete, livsmedelssäkerhet minskas något och att bidragen till Lutherska världsförbundet för insatser i Mellanöstern blivit mindre än vad som ursprungligen budgeterades.

Verksamhetsområdets kanslikostnader (exkl. EFS Utland) uppgår till cirka 60 miljoner kronor. Detta belopp innefattar kostnader för administration, informations-, insamlings- och opinionsarbete liksom handläggningskostnader för projektverksamhet. I kansliet pågår ett arbete med att definiera administrationskostnaden och dess nivå. Såväl Sida som Stiftelsen för insamlingskontroll (SFI) arbetar med olika definitioner av begreppet och det är av intresse att göra jämförelser med dessa. Under planeringsperioden ökar den nationella finansieringen och uppgår vid periodens slut till 20 miljoner kronor - en nivå som väl överstiger den av SFI f.n. definierade administrationskostnaden.

Det är nödvändigt att en betydande del av de administrativa kostnaderna för den internationella verksamheten finansieras nationellt. Samtidigt är det nödvändigt att begränsa hur stor denna nationella finansiering blir beroende på vilka resurser som är tillgängliga på nationell nivå. Kommande överläggningar mellan den nya Nämnden för internationell mission och diakoni och Kyrkostyrelsen bör senast under 2003 leda till att ett preciserat och gemensamt mål för nivån på den nationella finansieringen av Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni kan presenteras.

En systemrevision av Svenska kyrkans internationella arbete som genomförts i Sidas regi har gett värdefulla rekommendationer rörande hur Svenska kyrkans långsiktiga och multilaterala arbetssätt kan utvecklas. Rekommendationerna från systemrevisionen skall följas upp under perioden.

Inriktningsmål

De nuvarande styrorganen för respektive Lutherhjälpen, SKM och EFS Utland har formulerat nedanstående inriktningsmål för verksamheterna. Det ankommer på den nya gemensamma nämnden att bearbeta dessa till gemensamma mål.

Lutherhjälpen

    _ Lutherhjälpen skall utifrån kyrkans diakonala uppdrag, i samarbete med partner, främja människovärdiga livsvillkor samt avslöja och bekämpa orättvisor, fattigdom och förtryck.

    _ Lutherhjälpen skall ge förutsättningar för social utjämning och hållbar utveckling samt ge människor möjligheter att uttrycka engagemang och solidaritet.

    _ Lutherhjälpen skall medverka till att människor och deras personliga och ekonomiska resurser står i centrum i allt förändringsarbete.

    _ Lutherhjälpen skall stärka individers och institutioners vilja och handlingskraft att avslöja och förändra orättfärdiga strukturer.

SKM

    _ Svenska kyrkans mission skall genom delande och samverkan i den världsvida kyrkan förmedla evangeliet om Guds rike, om befrielsen i Kristus och om ett nytt liv i den heliga Anden.

    _ Svenska kyrkans mission skall bygga och vårda djupa, varaktiga och ömsesidiga relationer mellan kyrkor, stift och församlingar i den världsvida kyrkan och därigenom ge möjligheter till delande av såväl andliga som materiella resurser.

    _ Svenska kyrkans mission skall väcka och fördjupa Svenska kyrkans församlingars engagemang för internationell mission och ge dem förutsättningar att uttrycka sitt engagemang i handling.

    _ Svenska kyrkans mission skall genom reflektion och dialog inom Svenska kyrkan och i ekumenisk samverkan formulera teologi och strategier för mission i vår tid.

    _ Svenska kyrkans mission skall tillsammans med kyrkor och organisationer stärka det kristna vittnesbördet genom att arbeta för internationell rättvisa, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan kvinnor och män samt ett ansvarigt förhållningssätt gentemot skapelsen.

EFS Utland

    _ Medverka till fördjupning av kristen tro, ekumenisk samverkan, evangelisation och förnyelse.

    _ Medverka till förbättrad utbildning av präster och ledare i kyrkan.

    _ Medverka till en effektivare hälso- och sjukvård för utsatta grupper.

    _ Medverka till att ge förutsättningar för fattiga människor att själva möta sina basbehov.

    _ Ha beredskap att möta akuta basbehov i kris- och katastrofsituationer.

    _ Kalla, förbereda och sända missionärer.

Verksamhetsområdets rambudget

Internationell mission och diakoni.

Verksamhetsområdets rambudget består av tre delar, budgeten för Internationell mission (SKM), Internationell diakoni (Lutherhjälpen) och EFS Utland.

Internationell mission

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Kollekter o gåvor

 

54 714

56 700

56 400

56 400

56 400

 

Bidrag, Sida

   

30 107

29 040

33 900

35 000

35 040

 

Övriga bidrag

   

5 158

4 247

1 600

2 100

2 100

 

Finans- o kapitalförvaltning

 

2 908

2 500

1 912

1 746

1 663

 

Övriga intäkter

 

1 301

624

0

0

0

S:A EXTERN FINANSIERING

 

94 188

93 111

93 812

95 246

95 203

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-8 888

-10 654

 

NATIONELL FINANSIERING

 

5 502

4 739

6 800

9 600

12 000

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-1 700

-2 400

 

S:A INTÄKTER

   

99 690

97 850

100 612

104 846

107 203

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-43 334

-42 781

-39 500

-40 000

-41 000

 

Övriga externa kostnader

 

-15 035

-11 935

-12 700

-13 550

-13 900

 

Utlandspersonal

 

-24 679

-22 505

-22 500

-22 800

-23 200

 

Övrig personal o kansli

 

-22 439

-27 345

-30 077

-30 577

-31 716

S:A KOSTNADER

   

-105 487

-104 566

-104 777

-106 927

-109 816

 

jämf m nuvarande rambudget

   

8 423

10 612

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

23 570

2 417

2 000

1 500

1 000

 

Förändr verkshetsdest medel

-23 216

4 299

2 164

581

1 613

 

Förändr prisfallsreserv

 

5 443

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

5 797

6 716

4 164

2 081

2 613

 

jämf m nuvarande rambudget

   

2 164

2 442

 
             

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

         
 

VO-gemensamt

 

-24 427

-29 202

-32 677

-33 227

-34 416

 

Kyrkosamverkan

 

-72 663

-64 267

-62 000

-62 800

-64 200

 

Församlingsutveckling & folkbildning

-1 166

-3 281

-1 700

-2 500

-2 500

 

Kommunikation & insamling

 

-6 681

-6 881

-6 900

-6 900

-7 200

 

Analys, policy o påverkan

 

-550

-935

-1 500

-1 500

-1 500

S:A KOSTNADER

 

-105 487

-104 566

-104 777

-106 927

-109 816

Internationell diakoni

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Kollekter o gåvor

 

121 293

119 900

121 500

125 100

130 300

 

Bidrag, Sida

   

44 386

79 076

74 250

76 350

78 550

 

Bidrag, EU

   

4 487

9 660

6 620

8 630

8 630

 

Övriga bidrag

   

4 544

1 500

900

1 400

1 400

 

Finans- o kapitalförvaltning

 

5 375

6 000

4 579

4 332

4 148

 

Övriga intäkter

 

2 470

636

0

0

0

S:A EXTERN FINANSIERING

 

182 555

216 772

207 849

215 812

223 028

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-14 151

-17 488

 

NATIONELL FINANSIERING

 

4 958

4 270

6 000

7 200

8 000

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-1 500

-1 800

 

S:A INTÄKTER

   

187 513

221 042

213 849

223 012

231 028

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-134 199

-171 939

-158 500

-164 000

-168 000

 

Övriga externa kostnader

 

-21 485

-23 947

-27 850

-29 050

-31 000

 

Utlandspersonal

 

-718

-1 092

-3 000

-3 000

-3 000

 

Övrig personal o kansli

 

-22 591

-30 438

-30 689

-31 560

-32 727

S:A KOSTNADER

 

-178 993

-227 416

-220 039

-227 610

-234 727

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

9 461

12 271

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

2 322

2 925

2 000

2 000

2 000

 

Förändr verksamhetsdest medel

-32 056

3 449

4 190

2 598

1 699

 

Förändr prisfallsreserv

 

21 213

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

-8 521

6 374

6 190

4 598

3 699

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

6 190

7 017

 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

         
 

VO-gemensamt

 

-25 553

-31 629

-34 089

-35 010

-36 227

 

Utvecklingssamarbete

 

-131 895

-126 797

-116 500

-120 000

-124 000

 

Katastrof

   

0

-44 025

-45 000

-47 000

-47 000

 

Församlingsutveckling & folkbildning

-1 857

-3 854

-2 400

-2 500

-2 500

 

Kommunikation & insamling

 

-16 047

-16 909

-17 050

-18 100

-20 000

 

Analys, policy o påverkan

 

-3 641

-4 202

-5 000

-5 000

-5 000

S:A KOSTNADER

 

-178 993

-227 416

-220 039

-227 610

-234 727

EFS Utland

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

       

budget

budget

budget

Budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Bidrag, Sida

   

1 751

2 874

2 150

3 220

3 220

 

Bidrag, EFS

   

17 695

17 911

15 454

15 060

15 271

 

Övriga intäkter

 

585

0

0

0

0

S:A EXTERN FINANSIERING

 

20 031

20 785

17 604

18 280

18 491

 

jämf m nuvarande rambudget

   

1 547

1 138

 

NATIONELL FINANSIERING

 

3 908

3 984

4 276

4 429

4 500

 

jämf m nuvarande rambudget

   

-1 069

-1 107

 

S:A INTÄKTER

   

23 939

24 769

21 880

22 709

22 991

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-10 512

-9 676

-7 600

-8 100

-7 900

 

Övriga externa kostnader

 

-1 362

-838

-1 100

-1 120

-1 130

 

Utlandspersonal

 

-6 059

-7 686

-5 700

-5 900

-6 100

 

Övrig personal o kansli

 

-5 995

-6 569

-7 480

-7 589

-7 861

S:A KOSTNADER

   

-23 929

-24 769

-21 880

-22 709

-22 991

 

jämf m nuvarande rambudget

   

-478

-31

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

-10

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

-10

0

0

0

0

                 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

       
 

VO-gemensamt

 

-6 246

-7 007

-8 080

-8 209

-8 491

 

Utland

   

-17 683

-16 862

-13 300

-14 000

-14 000

 

Katastrof

   

0

-500

0

0

0

 

Analys, policy o påverkan

 

0

-400

-500

-500

-500

S:A KOSTNADER

 

-23 929

-24 769

-21 880

-22 709

-22 991

Previous PageNext Page


TillbakaUpp