Verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni
Nämnden för internationell mission och diakoni samt
EFS-rådet
Kyrkomötet 2001 beslutade att ersätta nämnderna för Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen med Nämnden för internationell mission och diakoni. Förändringen gäller från den dag då Kyrkomötet väljer ledamöter till styrelser och nämnder för nästa mandatperiod.
Nämndens uppgift är att, med utgångspunkt i det uppdrag som har givits Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen, samordna, planera och utveckla Svenska kyrkans och dess församlingars arbete, engagemang och finansiering för internationell mission och diakoni. Nämnden skall också stödja Kyrkostyrelsen i dess uppdrag rörande frågor inom nämndens ansvarsområde.
Tills förändringen trätt i kraft fungerar de tidigare nämnderna.
Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen har inbjudits att delta i den gemensamma nämndens arbete. I väntan på EFS ställningstagande finns EFS-rådet kvar. EFS styrelse beslutar om övergripande mål och uppdragsbeskrivning för EFS-rådet som antar inriktningsmål, bekräftar effektmål och samordnar EFS-rörelsens engagemang för utlandsverksamheten. Kyrkokansliet verkställer de beslut som rådet fattar avseende EFS utlandsverksamhet och dess ändamålsdestinerade medel.
Verksamhetsområdet
Allmänt om verksamhetsområdet
Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan. Förenad med kyrkan i andra länder och förpliktad till kyrkans synliga enhet delar Svenska kyrkan uppdraget att lovsjunga Gud, tjäna fred och rättvisa, värna skapelsen, väcka och bevara levande kristen tro.
Svenska kyrkans nämnd för internationell mission och diakoni skall fortsätta att personellt och ekonomiskt samverka med andra kyrkor och organisationer, för att bidra till läkedom och helhet. På detta sätt kanaliserar Svenska kyrkan på nationell nivå det engagemang som uttrycks genom Lutherhjälpen, SKM och EFS.
Församlingens grundläggande uppgift är en utgångspunkt för hela Svenska kyrkans arbete, inte bara på nationell nivå utan också i det internationella arbetet. Genom samverkan i den världsvida kyrkan och andra nätverk finns Svenska kyrkan med i ett globalt arbete för utveckling av såväl kyrko- och församlingsarbete som av hållbara samhällen. Det handlar om att i ord och handling visa på evangeliet om Guds befriande kärlek genom Jesus Kristus.
Vägledande för Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni är Delaktighet och öppenhet, Ekumeniskt förhållningssätt, Relationer och ömsesidighet samt Utsattas tolkningsföreträde. Tyngdpunkten i utlandsverksamheten ligger i samarbete med de kyrkor och ekumeniska organisationer som under lång tid byggts upp av Lutherhjälpen, SKM och EFS.
Verksamheten bedrivs inom fem huvudprogram:
_ Kyrkosamverkan och utvecklingssamarbete, med huvuduppgift att i samverkan med internationella partner stärka det kristna vittnesbördet i ord och handling.
_ Katastrof, med huvuduppgift att i samarbete med det internationella nätverket Action by churches together, ACT, förmedla hjälp i katastrofsituationer.
_ Kommunikation och insamling, med huvuduppgift att informera om verksamheten för att skapa opinion, motivera engagemang och samla in medel för att finansiera huvuddelen av arbetet.
_ Församlingsutveckling och folkbildning, med huvuduppgift att i församlingar och stift väcka och fördjupa engagemanget för internationell mission och diakoni.
_ Analys, policy och påverkan, med huvuduppgift att stärka Svenska kyrkans kompetens i analys och policyfrågor i frågor som rör internationell mission och diakoni, samt skapa förutsättningar för ett kunnigt och effektivt påverkansarbete.
I samband med övergången till en nämnd sammanförs de tidigare verksamhetsområdena Internationell mission och Internationell diakoni. Parallellt med framtagandet av denna mål och rambudget genomförs konsekvensutredningar bland annat omkring strukturen för målarbete och budget. Vidare utreds frågan om hur övergången till ett gemensamt styrorgan kan underlätta för SKM, Lutherhjälpen och EFS att på ett bättre sätt än tidigare profilera sina särarter. I väntan på utfallet av detta arbete redovisas tre separata rambudgetar.
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
356 751 tkr
|
346 696 tkr
|
357 246 tkr
|
367 534 tkr
|
Varav nationell finansiering
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
12 993 tkr
|
17 076 tkr
|
21 229 tkr
|
24 500 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ I och med att den nya nämnden för internationell mission och diakoni inrättas intensifieras arbetet med att utveckla tematisk styrning av arbetet.
_ Inrättandet av en nämnd ökar möjligheterna att svara upp mot behovet av ökad profilering av respektive verksamhet - SKM, Lutherhjälpen och EFS.
_ I den inledande delen av perioden krävs en begränsning av verksamheten på grund av minskade inkomster fördelade på minskat insamlingsresultat, lägre utdelning av kapital- och fondförvaltning, neddragning av nationell finansiering samt svårare villkor för EU-ansökningar.
_ Det inledda arbete på ökat fokusering i den internationella verksamheten - färre antal partner och projekt, tydligare geografisk arbetsfördelning fördelning etc. - fortsätter.
_ En politisk osäkerhet i flera av de regioner Svenska kyrkan är verksam, inte minst i Mellanöstern, Etiopen och Zimbabwe, medför ett konstant behov av förändringsförmåga.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Övergången till ett styrorgan istället för tre innebär möjligheter till både ökad samordning och ökad profilering, större helhetssyn och bättre balans mellan ambitioner och resurser.
Samtidigt innebär förändringen att viss översyn och vissa omprioriteringar av resurserna behöver göras, bl.a. av kommunikations- och insamlingsarbetet.
Sedan mål och rambudgeten för 2002-2004 gjordes har förutsättningarna för finansiering av verksamheten förändrats. Nedgången på kapitalmarknaderna påverkar inte bara andelen nationell finansiering, utan medför - på en redan ansträngd insamlingsmarknad - att gåvomedel och testamenten minskar, liksom avkastningen av fond- och kapitalförvaltning. Den garanterade räntan ger en avkastning på kapitalet motsvarande marknadsräntan. Vidare har arbetet med ansökningar av bidrag från EU visat sig vara betydligt mer komplicerat än vad som tidigare bedömts.
Inför 2003 och 2004 görs en översyn av Svenska kyrkans närvaro i olika områden. Ambitionen är att fokusera arbetet så de tre verksamheterna SKM, Lutherhjälpen och EFS bättre kompletterar varandra och fördelar arbetet mellan varandra på ett mer effektivt sätt. Vidare fortsätter ansträngningarna att reducera antalet partner och projekt. Det är nödvändigt inte bara av ekonomiska skäl, utan för att nå en nivå som är rimlig i förhållande till de personella resurser som finns så att relationerna kan värnas och utvecklas på ett för alla parter ansvarsfullt sätt.
De särskilda satsningar som görs rör i hög utsträckning policy- och påverkansarbetet där uppbyggnaden av tematisk kompetens och styrning fortsätter. Här ingår också ökat arbete med försoning och konflikthantering, vilket under en period koncentreras kring konflikten i Mellanöstern.
Under perioden kommer överväganden att ske omkring frågan att inrätta ett rådgivande internationellt organ, sammansatt av Lutherhjälpens, SKM:s och EFS partner.
Minskningen av nationell finansiering har begränsade effekter för verksamhetsområdet. Men minskningen av den nationella finansieringen förstärks av effekterna av andra inkomstbortfall och varje minskning av de totala intäkterna drabbar verksamheten på ett märkbart sätt - ytterst hos våra partner i tredje världen.
Tidigare beslutade konsekvenser av intäktsbortfall har för 2002 inneburit att två missionärstjänster inte kan tillsätts samt att satsningen på hälso- och sjukvårdsarbete, livsmedelssäkerhet minskas något och att bidragen till Lutherska världsförbundet för insatser i Mellanöstern blivit mindre än vad som ursprungligen budgeterades.
Verksamhetsområdets kanslikostnader (exkl. EFS Utland) uppgår till cirka 60 miljoner kronor. Detta belopp innefattar kostnader för administration, informations-, insamlings- och opinionsarbete liksom handläggningskostnader för projektverksamhet. I kansliet pågår ett arbete med att definiera administrationskostnaden och dess nivå. Såväl Sida som Stiftelsen för insamlingskontroll (SFI) arbetar med olika definitioner av begreppet och det är av intresse att göra jämförelser med dessa. Under planeringsperioden ökar den nationella finansieringen och uppgår vid periodens slut till 20 miljoner kronor - en nivå som väl överstiger den av SFI f.n. definierade administrationskostnaden.
Det är nödvändigt att en betydande del av de administrativa kostnaderna för den internationella verksamheten finansieras nationellt. Samtidigt är det nödvändigt att begränsa hur stor denna nationella finansiering blir beroende på vilka resurser som är tillgängliga på nationell nivå. Kommande överläggningar mellan den nya Nämnden för internationell mission och diakoni och Kyrkostyrelsen bör senast under 2003 leda till att ett preciserat och gemensamt mål för nivån på den nationella finansieringen av Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni kan presenteras.
En systemrevision av Svenska kyrkans internationella arbete som genomförts i Sidas regi har gett värdefulla rekommendationer rörande hur Svenska kyrkans långsiktiga och multilaterala arbetssätt kan utvecklas. Rekommendationerna från systemrevisionen skall följas upp under perioden.
Inriktningsmål
De nuvarande styrorganen för respektive Lutherhjälpen, SKM och EFS Utland har formulerat nedanstående inriktningsmål för verksamheterna. Det ankommer på den nya gemensamma nämnden att bearbeta dessa till gemensamma mål.
Lutherhjälpen
_ Lutherhjälpen skall utifrån kyrkans diakonala uppdrag, i samarbete med partner, främja människovärdiga livsvillkor samt avslöja och bekämpa orättvisor, fattigdom och förtryck.
_ Lutherhjälpen skall ge förutsättningar för social utjämning och hållbar utveckling samt ge människor möjligheter att uttrycka engagemang och solidaritet.
_ Lutherhjälpen skall medverka till att människor och deras personliga och ekonomiska resurser står i centrum i allt förändringsarbete.
_ Lutherhjälpen skall stärka individers och institutioners vilja och handlingskraft att avslöja och förändra orättfärdiga strukturer.
SKM
_ Svenska kyrkans mission skall genom delande och samverkan i den världsvida kyrkan förmedla evangeliet om Guds rike, om befrielsen i Kristus och om ett nytt liv i den heliga Anden.
_ Svenska kyrkans mission skall bygga och vårda djupa, varaktiga och ömsesidiga relationer mellan kyrkor, stift och församlingar i den världsvida kyrkan och därigenom ge möjligheter till delande av såväl andliga som materiella resurser.
_ Svenska kyrkans mission skall väcka och fördjupa Svenska kyrkans församlingars engagemang för internationell mission och ge dem förutsättningar att uttrycka sitt engagemang i handling.
_ Svenska kyrkans mission skall genom reflektion och dialog inom Svenska kyrkan och i ekumenisk samverkan formulera teologi och strategier för mission i vår tid.
_ Svenska kyrkans mission skall tillsammans med kyrkor och organisationer stärka det kristna vittnesbördet genom att arbeta för internationell rättvisa, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan kvinnor och män samt ett ansvarigt förhållningssätt gentemot skapelsen.
EFS Utland
_ Medverka till fördjupning av kristen tro, ekumenisk samverkan, evangelisation och förnyelse.
_ Medverka till förbättrad utbildning av präster och ledare i kyrkan.
_ Medverka till en effektivare hälso- och sjukvård för utsatta grupper.
_ Medverka till att ge förutsättningar för fattiga människor att själva möta sina basbehov.
_ Ha beredskap att möta akuta basbehov i kris- och katastrofsituationer.
_ Kalla, förbereda och sända missionärer.
Verksamhetsområdets rambudget
Internationell mission och diakoni.
Verksamhetsområdets rambudget består av tre delar, budgeten för Internationell mission (SKM), Internationell diakoni (Lutherhjälpen) och EFS Utland.
Internationell mission
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
54 714
|
56 700
|
56 400
|
56 400
|
56 400
|
|
Bidrag, Sida
|
|
|
30 107
|
29 040
|
33 900
|
35 000
|
35 040
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
5 158
|
4 247
|
1 600
|
2 100
|
2 100
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
2 908
|
2 500
|
1 912
|
1 746
|
1 663
|
|
Övriga intäkter
|
|
1 301
|
624
|
0
|
0
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
94 188
|
93 111
|
93 812
|
95 246
|
95 203
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-8 888
|
-10 654
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
5 502
|
4 739
|
6 800
|
9 600
|
12 000
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-1 700
|
-2 400
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
99 690
|
97 850
|
100 612
|
104 846
|
107 203
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-43 334
|
-42 781
|
-39 500
|
-40 000
|
-41 000
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-15 035
|
-11 935
|
-12 700
|
-13 550
|
-13 900
|
|
Utlandspersonal
|
|
-24 679
|
-22 505
|
-22 500
|
-22 800
|
-23 200
|
|
Övrig personal o kansli
|
|
-22 439
|
-27 345
|
-30 077
|
-30 577
|
-31 716
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-105 487
|
-104 566
|
-104 777
|
-106 927
|
-109 816
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
8 423
|
10 612
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
23 570
|
2 417
|
2 000
|
1 500
|
1 000
|
|
Förändr verkshetsdest medel
|
-23 216
|
4 299
|
2 164
|
581
|
1 613
|
|
Förändr prisfallsreserv
|
|
5 443
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
5 797
|
6 716
|
4 164
|
2 081
|
2 613
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
2 164
|
2 442
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
-24 427
|
-29 202
|
-32 677
|
-33 227
|
-34 416
|
|
Kyrkosamverkan
|
|
-72 663
|
-64 267
|
-62 000
|
-62 800
|
-64 200
|
|
Församlingsutveckling & folkbildning
|
-1 166
|
-3 281
|
-1 700
|
-2 500
|
-2 500
|
|
Kommunikation & insamling
|
|
-6 681
|
-6 881
|
-6 900
|
-6 900
|
-7 200
|
|
Analys, policy o påverkan
|
|
-550
|
-935
|
-1 500
|
-1 500
|
-1 500
|
S:A KOSTNADER
|
|
-105 487
|
-104 566
|
-104 777
|
-106 927
|
-109 816
|
Internationell diakoni
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
121 293
|
119 900
|
121 500
|
125 100
|
130 300
|
|
Bidrag, Sida
|
|
|
44 386
|
79 076
|
74 250
|
76 350
|
78 550
|
|
Bidrag, EU
|
|
|
4 487
|
9 660
|
6 620
|
8 630
|
8 630
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
4 544
|
1 500
|
900
|
1 400
|
1 400
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
5 375
|
6 000
|
4 579
|
4 332
|
4 148
|
|
Övriga intäkter
|
|
2 470
|
636
|
0
|
0
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
182 555
|
216 772
|
207 849
|
215 812
|
223 028
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-14 151
|
-17 488
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
4 958
|
4 270
|
6 000
|
7 200
|
8 000
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-1 500
|
-1 800
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
187 513
|
221 042
|
213 849
|
223 012
|
231 028
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-134 199
|
-171 939
|
-158 500
|
-164 000
|
-168 000
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-21 485
|
-23 947
|
-27 850
|
-29 050
|
-31 000
|
|
Utlandspersonal
|
|
-718
|
-1 092
|
-3 000
|
-3 000
|
-3 000
|
|
Övrig personal o kansli
|
|
-22 591
|
-30 438
|
-30 689
|
-31 560
|
-32 727
|
S:A KOSTNADER
|
|
-178 993
|
-227 416
|
-220 039
|
-227 610
|
-234 727
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
9 461
|
12 271
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
2 322
|
2 925
|
2 000
|
2 000
|
2 000
|
|
Förändr verksamhetsdest medel
|
-32 056
|
3 449
|
4 190
|
2 598
|
1 699
|
|
Förändr prisfallsreserv
|
|
21 213
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
-8 521
|
6 374
|
6 190
|
4 598
|
3 699
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
6 190
|
7 017
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
-25 553
|
-31 629
|
-34 089
|
-35 010
|
-36 227
|
|
Utvecklingssamarbete
|
|
-131 895
|
-126 797
|
-116 500
|
-120 000
|
-124 000
|
|
Katastrof
|
|
|
0
|
-44 025
|
-45 000
|
-47 000
|
-47 000
|
|
Församlingsutveckling & folkbildning
|
-1 857
|
-3 854
|
-2 400
|
-2 500
|
-2 500
|
|
Kommunikation & insamling
|
|
-16 047
|
-16 909
|
-17 050
|
-18 100
|
-20 000
|
|
Analys, policy o påverkan
|
|
-3 641
|
-4 202
|
-5 000
|
-5 000
|
-5 000
|
S:A KOSTNADER
|
|
-178 993
|
-227 416
|
-220 039
|
-227 610
|
-234 727
|
EFS Utland
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
Budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Bidrag, Sida
|
|
|
1 751
|
2 874
|
2 150
|
3 220
|
3 220
|
|
Bidrag, EFS
|
|
|
17 695
|
17 911
|
15 454
|
15 060
|
15 271
|
|
Övriga intäkter
|
|
585
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
20 031
|
20 785
|
17 604
|
18 280
|
18 491
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
1 547
|
1 138
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
3 908
|
3 984
|
4 276
|
4 429
|
4 500
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-1 069
|
-1 107
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
23 939
|
24 769
|
21 880
|
22 709
|
22 991
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-10 512
|
-9 676
|
-7 600
|
-8 100
|
-7 900
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-1 362
|
-838
|
-1 100
|
-1 120
|
-1 130
|
|
Utlandspersonal
|
|
-6 059
|
-7 686
|
-5 700
|
-5 900
|
-6 100
|
|
Övrig personal o kansli
|
|
-5 995
|
-6 569
|
-7 480
|
-7 589
|
-7 861
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-23 929
|
-24 769
|
-21 880
|
-22 709
|
-22 991
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-478
|
-31
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
-10
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
-10
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
-6 246
|
-7 007
|
-8 080
|
-8 209
|
-8 491
|
|
Utland
|
|
|
-17 683
|
-16 862
|
-13 300
|
-14 000
|
-14 000
|
|
Katastrof
|
|
|
0
|
-500
|
0
|
0
|
0
|
|
Analys, policy o påverkan
|
|
0
|
-400
|
-500
|
-500
|
-500
|
S:A KOSTNADER
|
|
-23 929
|
-24 769
|
-21 880
|
-22 709
|
-22 991
|