Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Verksamhetsområdet Verksamhet bland svenskar i utlandet

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) skall svara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. Nämnden ansvarar därvid, på Kyrkomötets uppdrag självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivs i instruktionen.

Verksamheten bedrivs inom ramen för av Kyrkoostyrelsen fastställd administrativ policy. Nämnden skall planera och utveckla Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i andra länder. Härvid har nämnden uppdraget:

_ att ansvara för Svenska kyrkans verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill förekommande lokala ekumeniska kontakter,

_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,

_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,

_ att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,

_ att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om nämndens verksamhet,

_ att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom nämndens ansvarsområde,

_ att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom nämnden, och

_ att främja jämställdheten mellan män och kvinnor inom nämndens ansvarsområde.

Verksamhetsområdet

Allmänt om verksamhetsområdet

Verksamhetsområdet är organiserat i fyra övergripande huvudprogram:

_ Verksamhetsutveckling

_ Utlandspersonal

_ Utlandsekonomi

_ Sverigearbete

På nivån under huvudprogrammen finns i vissa fall delprogram i vilka verksamheterna organiseras i enlighet med nämndens prioriteringar.

Verksamhetens kostnader

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

64 399 tkr

62 479 tkr

63 546 tkr

65 369 tkr

Varav nationell finansiering

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

41 617 tkr

42 520 tkr

46 067 tkr

48 000 tkr

Väsentliga förändringar

_ Förslaget från utredningen om Svenska kyrkan i utlandet (Svenska kyrkans utredningar 2001:1) har nu remissbehandlats och Kyrkostyrelsen har lämnat ett förslag till 2002 års Kyrkomöte.

_ Arbetet med församlingsintruktioner för utlandsförsamlingarna slutförs under perioden.

_ Nationell finansiering av verksamheten minskas. Konsekvenserna av detta preciseras efter överläggningar med de lokala kyrkoråden.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Först i arbetet med detaljbudgeten för 2003 och i Mål- och rambudgetarbetet för kommande perioder är det möjligt att ta full hänsyn till de slutliga konsekvenserna av SKUT-utredningen. Framför allt i 2003 års Mål- och rambudgetskrivelse kommer Kyrkostyrelsen att redovisa de långsiktiga konsekvenserna av den lösning som väljs.

När det gäller verksamheten bland svenskar i utlandet gör Kyrkostyrelsen bedömningen att sänkningen av nivån på den nationella finansieringen inte är tillfällig. Denna verksamhet kräver dock lång tid för anpassning av verksamheten till nya ekonomiska förutsättningar. Då SKUT:s verksamhet i stor utsträckning består av stöd till pågående "församlingsverksamhet", främst genom tilldelning av personella resurser, kommer den föreslagna nedskärningen av nationell finansiering att kunna få till konsekvens en begränsning i möjligheter att fortsätta bedriva verksamhet på vissa platser om inte bortfallet av nationell finansiering i framtida planeringsarbete kan kompenseras genom organisatoriska förändringar eller ökad lokal finansiering.

Ungefär 50 procent av den totala budgeten för församlingsverksamheten tillförs direkt från utlandsförsamlingarna. Detta medför att de slutliga konsekvenserna av en minskad nationell finansiering inte kan förutses omedelbart. Överläggningar mellan SKUT och utlandsförsamlingarna bör inriktas på att i första hand hitta alternativa finansieringsvägar och i andra hand hitta de besparingar som minst påverkar uppnående av centrala mål.

De lokala förutsättningarna för verksamheten medför att en minskning av nationell finansiering av verksamheten bland svenskar i utlandet kräver en nedtrappningsperiod på mellan 1 och 5 år. Under nertrappningsperioden kan verksamheten delvis finansieras genom att tidigare ej förbrukade ändamålsdestinerade medel nu förbrukas med mellan tre och fem miljoner kronor årligen under den kommande femårsperioden. Förslaget i denna budget innebär därför en minskning av den nationella finansieringen med 13 procent vilket med nyttjande av ändamålsdestinerade medel innebär en minskning av stöd till församlingsverksamheten med 7-8 procent.

Kyrkostyrelsen konstaterar att den avveckling av ändamålsdestinerade medel som här föreslås förutsätter att oförutsedda kostnader inom verksamheten bland svenskar i utlandet hanteras på samma sätt som andra oförutsedda kostnader på den nationella nivån. Kyrkostyrelsen menar att detta är en rimlig och hanterlig ordning.

Det pågående arbetet med framtagande av församlingsinstruktioner kommer under perioden att medföra en precisering av målen för verksamheten och i förekommande fall anpassa dessa till de lokala förutsättningarna vilket förbättrar möjligheterna till uppföljning och styrning av verksamheten.

Inriktningsmål

    _ Svenska kyrkan i utlandet skall med inriktning på gudstjänstliv, undervisning, diakoni och mission ansvara för att Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i utlandet bedrivs i enlighet med av Kyrkomötet given instruktion och i den tradition som kännetecknar Svenska kyrkan av idag, genom att ta till vara de speciella förutsättningar som föreligger för att i ord och handling nå svenskar i utlandet.

    _ Svenska kyrkan i utlandet skall medverka till utlandskyrkans förankring i hemmakyrkan och bland allmänheten och för ökande bidrag till verksamheten.

    _ En flexibel utlandsverksamhet som bäst motsvarar behoven skall vara säkerställd.

    _ Verksamhetsplatserna skall vara försedda med personal, med rätt kompetens för den aktuella verksamheten och som ges goda förutsättningar för uppdraget.

    _ Den ekonomiska ram inom vilken verksamheten bedrivs skall vara finansierad.

Verksamhetsområdets rambudget

Verksamhet bland svenskar i utlandet

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Kollekter o gåvor

 

13 507

12 000

12 000

12 000

12 000

 

Övriga bidrag

   

2 933

2 100

1 050

1 050

1 050

 

Finans- o kapitalförvaltning

 

1 731

120

884

594

474

 

Övriga intäkter

 

783

1 851

1 025

835

845

S:A EXTERN FINANSIERING

 

18 954

16 071

14 959

14 479

14 369

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-1 047

-1 277

 

NATIONELL FINANSIERING

 

44 960

41 617

42 520

46 067

48 000

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-6 354

-6 884

 

S:A INTÄKTER

   

63 914

57 688

57 479

60 546

62 369

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-8 142

-7 033

-5 487

-4 882

-4 602

 

Övriga externa kostnader

 

-6 820

-8 994

-6 899

-6 873

-6 928

 

Utlandspersonal

 

-35 241

-35 277

-36 361

-37 498

-39 078

 

Personal o kansli

 

-10 706

-13 095

-13 732

-14 293

-14 761

S:A KOSTNADER

   

-60 909

-64 399

-62 479

-63 546

-65 369

 

jämf m nuvarande rambudget

   

4 759

5 761

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

300

0

0

0

0

 

Förändr verksamhetsdest medel

-6 564

6 711

5 000

3 000

3 000

 

Förändr prisfallsreserv

 

3 259

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

-3 005

6 711

5 000

3 000

3 000

 

jämf m nuvarande rambudget

   

2 642

2 400

 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

         
 

VO-gemensamt

 

-11 478

-14 251

-14 811

-15 372

-15 840

 

Utlandsekonomi

 

-42 467

-41 612

-41 099

-41 741

-43 127

 

Sverige

   

-1 602

-3 939

-2 025

-2 025

-2 025

 

Utlandspersonal

 

-4 408

-4 597

-4 544

-4 408

-4 377

 

Verksamhetsutveckling

 

-954

0

0

0

0

                 

S:A KOSTNADER

 

-60 909

-64 399

-62 479

-63 546

-65 369

Previous PageNext Page


TillbakaUpp