Verksamhetsområdet Verksamhet bland svenskar i utlandet
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) skall svara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. Nämnden ansvarar därvid, på Kyrkomötets uppdrag självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivs i instruktionen.
Verksamheten bedrivs inom ramen för av Kyrkoostyrelsen fastställd administrativ policy. Nämnden skall planera och utveckla Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i andra länder. Härvid har nämnden uppdraget:
_ att ansvara för Svenska kyrkans verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill förekommande lokala ekumeniska kontakter,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,
_ att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,
_ att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om nämndens verksamhet,
_ att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom nämndens ansvarsområde,
_ att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom nämnden, och
_ att främja jämställdheten mellan män och kvinnor inom nämndens ansvarsområde.
Verksamhetsområdet
Allmänt om verksamhetsområdet
Verksamhetsområdet är organiserat i fyra övergripande huvudprogram:
_ Verksamhetsutveckling
_ Utlandspersonal
_ Utlandsekonomi
_ Sverigearbete
På nivån under huvudprogrammen finns i vissa fall delprogram i vilka verksamheterna organiseras i enlighet med nämndens prioriteringar.
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
64 399 tkr
|
62 479 tkr
|
63 546 tkr
|
65 369 tkr
|
Varav nationell finansiering
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
41 617 tkr
|
42 520 tkr
|
46 067 tkr
|
48 000 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Förslaget från utredningen om Svenska kyrkan i utlandet (Svenska kyrkans utredningar 2001:1) har nu remissbehandlats och Kyrkostyrelsen har lämnat ett förslag till 2002 års Kyrkomöte.
_ Arbetet med församlingsintruktioner för utlandsförsamlingarna slutförs under perioden.
_ Nationell finansiering av verksamheten minskas. Konsekvenserna av detta preciseras efter överläggningar med de lokala kyrkoråden.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Först i arbetet med detaljbudgeten för 2003 och i Mål- och rambudgetarbetet för kommande perioder är det möjligt att ta full hänsyn till de slutliga konsekvenserna av SKUT-utredningen. Framför allt i 2003 års Mål- och rambudgetskrivelse kommer Kyrkostyrelsen att redovisa de långsiktiga konsekvenserna av den lösning som väljs.
När det gäller verksamheten bland svenskar i utlandet gör Kyrkostyrelsen bedömningen att sänkningen av nivån på den nationella finansieringen inte är tillfällig. Denna verksamhet kräver dock lång tid för anpassning av verksamheten till nya ekonomiska förutsättningar. Då SKUT:s verksamhet i stor utsträckning består av stöd till pågående "församlingsverksamhet", främst genom tilldelning av personella resurser, kommer den föreslagna nedskärningen av nationell finansiering att kunna få till konsekvens en begränsning i möjligheter att fortsätta bedriva verksamhet på vissa platser om inte bortfallet av nationell finansiering i framtida planeringsarbete kan kompenseras genom organisatoriska förändringar eller ökad lokal finansiering.
Ungefär 50 procent av den totala budgeten för församlingsverksamheten tillförs direkt från utlandsförsamlingarna. Detta medför att de slutliga konsekvenserna av en minskad nationell finansiering inte kan förutses omedelbart. Överläggningar mellan SKUT och utlandsförsamlingarna bör inriktas på att i första hand hitta alternativa finansieringsvägar och i andra hand hitta de besparingar som minst påverkar uppnående av centrala mål.
De lokala förutsättningarna för verksamheten medför att en minskning av nationell finansiering av verksamheten bland svenskar i utlandet kräver en nedtrappningsperiod på mellan 1 och 5 år. Under nertrappningsperioden kan verksamheten delvis finansieras genom att tidigare ej förbrukade ändamålsdestinerade medel nu förbrukas med mellan tre och fem miljoner kronor årligen under den kommande femårsperioden. Förslaget i denna budget innebär därför en minskning av den nationella finansieringen med 13 procent vilket med nyttjande av ändamålsdestinerade medel innebär en minskning av stöd till församlingsverksamheten med 7-8 procent.
Kyrkostyrelsen konstaterar att den avveckling av ändamålsdestinerade medel som här föreslås förutsätter att oförutsedda kostnader inom verksamheten bland svenskar i utlandet hanteras på samma sätt som andra oförutsedda kostnader på den nationella nivån. Kyrkostyrelsen menar att detta är en rimlig och hanterlig ordning.
Det pågående arbetet med framtagande av församlingsinstruktioner kommer under perioden att medföra en precisering av målen för verksamheten och i förekommande fall anpassa dessa till de lokala förutsättningarna vilket förbättrar möjligheterna till uppföljning och styrning av verksamheten.
Inriktningsmål
_ Svenska kyrkan i utlandet skall med inriktning på gudstjänstliv, undervisning, diakoni och mission ansvara för att Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i utlandet bedrivs i enlighet med av Kyrkomötet given instruktion och i den tradition som kännetecknar Svenska kyrkan av idag, genom att ta till vara de speciella förutsättningar som föreligger för att i ord och handling nå svenskar i utlandet.
_ Svenska kyrkan i utlandet skall medverka till utlandskyrkans förankring i hemmakyrkan och bland allmänheten och för ökande bidrag till verksamheten.
_ En flexibel utlandsverksamhet som bäst motsvarar behoven skall vara säkerställd.
_ Verksamhetsplatserna skall vara försedda med personal, med rätt kompetens för den aktuella verksamheten och som ges goda förutsättningar för uppdraget.
_ Den ekonomiska ram inom vilken verksamheten bedrivs skall vara finansierad.
Verksamhetsområdets rambudget
Verksamhet bland svenskar i utlandet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
13 507
|
12 000
|
12 000
|
12 000
|
12 000
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
2 933
|
2 100
|
1 050
|
1 050
|
1 050
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
1 731
|
120
|
884
|
594
|
474
|
|
Övriga intäkter
|
|
783
|
1 851
|
1 025
|
835
|
845
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
18 954
|
16 071
|
14 959
|
14 479
|
14 369
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-1 047
|
-1 277
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
44 960
|
41 617
|
42 520
|
46 067
|
48 000
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-6 354
|
-6 884
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
63 914
|
57 688
|
57 479
|
60 546
|
62 369
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-8 142
|
-7 033
|
-5 487
|
-4 882
|
-4 602
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-6 820
|
-8 994
|
-6 899
|
-6 873
|
-6 928
|
|
Utlandspersonal
|
|
-35 241
|
-35 277
|
-36 361
|
-37 498
|
-39 078
|
|
Personal o kansli
|
|
-10 706
|
-13 095
|
-13 732
|
-14 293
|
-14 761
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-60 909
|
-64 399
|
-62 479
|
-63 546
|
-65 369
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
4 759
|
5 761
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
300
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Förändr verksamhetsdest medel
|
-6 564
|
6 711
|
5 000
|
3 000
|
3 000
|
|
Förändr prisfallsreserv
|
|
3 259
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
-3 005
|
6 711
|
5 000
|
3 000
|
3 000
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
2 642
|
2 400
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
-11 478
|
-14 251
|
-14 811
|
-15 372
|
-15 840
|
|
Utlandsekonomi
|
|
-42 467
|
-41 612
|
-41 099
|
-41 741
|
-43 127
|
|
Sverige
|
|
|
-1 602
|
-3 939
|
-2 025
|
-2 025
|
-2 025
|
|
Utlandspersonal
|
|
-4 408
|
-4 597
|
-4 544
|
-4 408
|
-4 377
|
|
Verksamhetsutveckling
|
|
-954
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:A KOSTNADER
|
|
-60 909
|
-64 399
|
-62 479
|
-63 546
|
-65 369
|