Verksamhetsområdet Kultur
Svenska kyrkans kulturråd
Svenska kyrkans kulturråd har i sin nuvarande form verkat sedan 1996. Vissa
uppdrag följde med bildandet av rådet, som t.ex. frågor kring stöd till kulturtidskriften Vår Lösen, inrättandet av kulturstipendier och ansvaret för Svenska kyrkans medverkan i vissa större kulturevenemang. Under de år rådet arbetat har både de här nämnda uppdragen och en mängd nya arbetsområden utvecklats - som en tolkning av den instruktion som dåvarande Svenska kyrkans stiftelsen för rikskyrklig verksamhets (SFRV) styrelse fastställde. Så här beskrevs rådets huvuduppgift i denna instruktion:
"Kulturrådet skall verka för ett rikt, mångfaldigt och frimodigt kulturliv i Svenska kyrkan. Det skall främja dialogen kring religion och livsfrågor i det allmänna kulturlivet. Kulturrådet skall hålla nära kontakt med kulturarbetare, institutioner och organ, som är intressanta för och intresserade av en utveckling av kulturarbetet i Svenska kyrkan"
Rådet tillsätts av Kyrkostyrelsen. Det är ett expertorgan med ledamöter som representerar både bredd och specialiserad kompetens inom kulturområdet. Rådets ledamöter tillför därför helt avgörande resurser till rådets arbete, som genomförs med en mycket begränsad bemanning. Rådet styr över verksamhetsområde Kultur.
Verksamhetsområdet
Allmänt om verksamhetsområdet
När det gäller organisationen av arbetet sammanfaller verksamhetsområde och huvudprogram.
Verksamheten har hittills bedrivits inom delprogrammen Konstnärliga uttrycksformer som konst, film, teater, litteratur, dans och musik i relation till kyrkan och kyrkorummet; Journalistik - massmedia och livsfrågor; Kyrkliga kulturcentra; Kulturstipendier; Bevakning av kulturpolitiska frågor och Deltagande i större kulturevenemang.
Rådets verksamhet bedrivs utifrån tre olika perspektiv: det operativa, det stödjande och det långsiktigt strategiska. Det operativa arbetet bedrivs genom att rådet tar initiativ till eller går in i konkreta projekt inom områden där utvecklingsarbete tycks speciellt angeläget. Arbetet i samband med Bok & Bibliotek eller stöd till TV-produktioner kan utgöra exempel på detta. Samverkan med kyrkliga kulturinstitutioner, konsultativt stöd till stift/församlingar och kulturarbetare är exempel där rådet stödjer och stimulerar verksamhet som utförs av andra parter. Efterfrågan på konsultativt stöd och olika typer av insatser från VO Kultur är mycket stor såväl från enskilda kulturarbetare, kulturinstitutioner som från olika nivåer inom Svenska kyrkan och inom kyrkokansliet. Kulturstipendieverksamheten har haft en viktig roll för att inspirera en utveckling av kulturarbetet för såväl enskilda kulturarbetare som för stift/församlingar, även om rådet under 2002 inte har möjlighet att dela ut stipendier med hänvisning till bemanning och budgetläge. Under detta år utvärderas stipendieverksamheten.
Slutligen arbetar också rådet genom långsiktiga strategiska insatser för att skapa bättre förutsättningar för kulturarbetet i Svenska kyrkan. Här kan nämnas den av rådet initierade Utredningen om kyrkomusikens ställning som en del av det offentliga musiklivet i Sverige samt övrigt arbete kring kulturpolitiska frågor som är viktiga för kyrkan.
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
3 101 tkr
|
3 576 tkr
|
3 994 tkr
|
4 117 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Kulturstipendier delas inte ut 2002 och inryms inte i den föreslagna budgeten för 2003-2005. Denna verksamhet skall nu utvärderas.
_ Stiftelsen för Vår Lösen har under 2002 beslutat upphöra med utgivning av kulturtidskriften med samma namn, varför stödet från VO Kultur upphör.
_ Nya samarbetspartner efterfrågar medverkan från Kulturrådet/VO Kultur i olika former. Här kan nämnas Moderna Museet, Sveriges Television, Statens konstråd, Ersta/Sköndal, Göteborg Film Festival, Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet.
_ Efterfrågan på konsultativt stöd från olika nivåer inom Svenska kyrkan har ökat avsevärt.
_ Efterfrågan på Svenska kyrkans medverkan i olika kultursammanhang ökar och verksamheten vidgas vilket ökar belastningen på kansliet.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
När Kulturrådet startade sin verksamhet 1996 var det möjligt att med en handläggartjänst samt kansli- och informationstöd bygga upp verksamheten i nära samarbete med rådet, vars ledamöter också gjorde enskilda operativa insatser. Nu är rådets verksamhet tydligt etablerad och efterfrågan från samhällets kulturinstitutioner och kulturarbetare samt från olika nivåer inom Svenska kyrkan ökar avsevärt. Förväntan är idag att Svenska kyrkan på nationell nivå ska ha kompetens och resurser för samtal och samverkan kring aktuella kulturfrågor. Detta kan beskrivas som att rådets upparbetningsfas nu är avslutad och att verksamheten därför går in i ett nytt skede. För planeringsperioden föreslås verksamhetsområdet därför förfoga över två handläggartjänster.
Effektmålen för VO Kultur bygger på den instruktion som fastställdes för Kulturrådet 1996. Dessa effektmål är medvetet brett formulerade och kulturrådet kommer under de kommande åren att förfina sina mål så att de kan bidra till en starkare styrning av verksamheten.
Förstärkningen av bemanningen till två handläggartjänster är är av avgörande betydelse en förutsättning för att nå för samtliga angivna effektmål.innebär ..........De effektmål som handlar om att främja Svenska kyrkans deltagande i den allmänna kulturdebatten prioriteras högt. Som ett exempel kan nämnas insatserna i samband med bl.a. Bok & Bibliotek. Att ha utvecklat strategier för Svenska kyrkans nationella arbete inom kulturområdet har också hög prioritet.
Utvärderingen av kulturstipendierna beräknas slutföras under 2002. Förutsatt att denna utvärdering visar på värdet av kulturstipendieverksamheten så återkommer viKyrkostyrelsen Ii detaljbudgeten för 2003 återkommer vi med förslag på hur utvärderingenden bör följas upp.
Inriktningsmål:
_ Att Svenska kyrkan skall ha ett rikt, mångfaldigt och frimodigt kulturliv.
_ Att Svenska kyrkan skall vara en viktig aktör i samhällets allmänna kulturliv.
Verksamhetsområdets rambudget
Kultur
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
6
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
6
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
3 605
|
3 101
|
3 576
|
3 994
|
4 117
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-99
|
15
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
3 611
|
3 101
|
3 576
|
3 994
|
4 117
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-1 189
|
-515
|
-500
|
-500
|
-500
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-879
|
-781
|
-855
|
-890
|
-927
|
|
Personal o kansli
|
|
-1 632
|
-1 805
|
-2 221
|
-2 604
|
-2 691
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-3 700
|
-3 101
|
-3 576
|
-3 994
|
-4 117
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
99
|
-15
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
89
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
89
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
-1 490
|
-1 710
|
-2 391
|
-2 774
|
-2 861
|
|
Kulturprojekt
|
|
|
-2 210
|
-1 391
|
-1 185
|
-1 220
|
-1 257
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:A KOSTNADER
|
|
-3 700
|
-3 101
|
-3 576
|
-3 994
|
-4 117
|