Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Verksamhetsområdet Forskning

Svenska kyrkans forskningsråd

Rådet inrättades 1989. Det är styrorgan under Kyrkostyrelsen. Dess instruktion anger uppgiften: att inventera behov av forskning, att initiera och prioritera forskningsprojekt, att fördela anslag till forskningsprojekt samt att informera om forskning och forskningsresultat.

Verksamhetsområdet

Allmänt om verksamhetsområdet

Forsknings- och studiearbetet skall inriktas på fördjupning men också tillämpning av olika temaområden till den forskning som bedrivs vid universitet och högskolor eller på andra håll inom samhälle och kyrka. Den skall därigenom inriktas på att säkra kvalitet vid bearbetning av frågor inom religion och kyrka av särskild betydelse för Svenska kyrkan.

Arbetet skall i stor utsträckning inriktas på nätverksforskning med universitet och högskolor, forskare i stiften inom Svenska kyrkan, de nordiska folkkyrkornas forskningsavdelningar samt med Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet.

Forskningsverksamheten är indelad i två huvudprogram. För närvarande utgår denna indelning från förutsättningen att när kristendom och kyrka analyseras måste detta analysarbete bedrivas kontextuellt. Inriktningen på forskningarna blir därför alltid både kyrkoanalys och samhällsanalys. Kristendomen och kyrka är levande realiteter idag. Men kristendomen är också en historisk religion med sina religiösa urkunder, senare texter och traditioner. Här finns ett tvåtusenårigt perspektiv. Mellan nu och då finns en tradition som skall tolkas. Verksamhetsområdet skall beakta de viktiga skedena i denna tidsaxel. Dessa fyra utgångspunkter bestämmer inriktningen på de två hitillsvarande huvudprogrammen:

_ Kyrkan i samhället - traditionstolkning

_ Kyrkan i samhället - nutidstolkning

Medvetenhet om den ökade mångkulturaliteten utgör en femte utgångspunkt för verksamhetsområdets val av forskningsinriktning. Svenska kyrkans förändrade ställning i samhället och i förhållande till andra trossamfund och religiösa traditioner innebär många nya forskningsuppgifter varför de två hittillsvarande huvud- programmen slås samman och ett nytt fasas in från och med 2003:

- Kyrka, teologi och samhälle

- Religion och religiositet i lokalsamhället

Huvudprogrammet Religion och religiositet i lokalsamhället studerar en ort i Sverige med avseende på hur människor där förhåller sig till tro, kyrka, religioner och andlighet. Programmet syftar till att ge bättre kunskap om:

_ hur vanliga kyrkomedlemmars religiositet ser ut

_ vad som händer i möten mellan olika religioner och andligheter

_ vilka former av religiositet som ökar respektive minskar

_ vilken roll kyrka och religion spelar i människors livsvärldar

_ historiskt arv som tillgång och belastning för församlingen

Huvudprogrammet Kyrka, teologi och samhälle arbetar med frågor inom internationell omvärldsanalys, mission, ekumenik och religionsmöten, teologi, svensk samhälls- och religionsanalys (inklusive analys av församlingsstatistik för Svenska kyrkan) samt frågor om modern svensk kyrkohistoria.

Verksamhetsområdets kostnader

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

10 015 tkr

10 237 tkr

12 342 tkr

13 885 tkr

Väsentliga förändringar

_ Publikationsprogrammet (Tro & Tanke) har till följd av medelbrist lagts ned 2002, forskningsuppdraget gällande statistikinsamling kring förändringar rörande trossamfund och religioner i Sverige (utom Svenska kyrkan) avslutas vid utgången av 2002.

_ Ett anslag för stöd till forskarstudier inrättas under planeringsperioden.

_ Under perioden avslutas delprogrammet Sveriges kyrkohistoria (2003) samt projektet om Bibeltolkning och bibelsyn inom delprogrammet Teologi och etik.

_ Avslutande av forskningsprojekt, omprioriteringar samt förändrade forskarkompetenser medför nysatsningar inom två nya huvudprogram som successivt införs under perioden 2003-2005.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Inom befintliga kostnadsramar saknas nu utrymme för framställning av egna publikationer samt översättning till och från framför allt engelska. Information om resultaten av den forskning som bedrivs inom verksamhetsområdet får i stället publiceras i samarbete med bokförlag eller facktidskrifter. Viss publicering flyttas också till Internet. Det finns heller inte utrymme för den begränsade forskarstipendieverksamhet som tidigare bedrivits (100 tusen kronor per år).

Under planeringsperioden inrättas dock ett nytt anslag för stöd till teologisk forskarutbildning för att stärka tillgången till medarbetare med hög kyrkorelevant forskarkompetens i Svenska kyrkan. För att denna satsning skall få önskat resultat krävs dock kompletterande åtgärder såväl på nationell nivå som på stifts- och församlingsnivå. Inom ramen för denna satsning stöds upp till åtta doktorandtjänster till en årlig kostnad av 1,1 miljoner kronor, 3,3 miljoner kronor respektive 4,3 miljoner kronor under planeringsperioden. Stödet når planerad omfattning 2005 och ligger då på en nivå som förutses behållas kommande år.

Inom ramen för budget 2003-2005 slutförs påbörjade forskningsåtaganden inom angivna tidsramar. Urfasningen av hittillsvarande forskningsprojekt, omprioriteringar av forskningsuppgifter, den delvis annorlunda forskningskompetensen samt Svenska kyrkans förändrade ställning i samhället gör att vi från och med 2003 påbörjar en omstrukturering av verksamheten i två nya huvudprogram. Medel nu knutna till projektet Bibeltolkning och bibelsyn kommer från och med 2004 omdestineras till främst det nya huvudprogrammet Religion och religiositet i lokalsamhället.

Inriktningsmål

    _ Verksamhetsområdet Forskning skall stödja Svenska kyrkan i dess teologiska reflektion dels över sin identitet, dels över sin nationella och internationella omvärld.

Verksamhetsområdets rambudget

Forskning

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Övriga bidrag

   

772

585

385

385

405

 

Finans- o kapitalförvaltning

 

23

0

0

0

0

 

Övriga intäkter

 

188

0

0

0

0

S:A EXTERN FINANSIERING

 

983

585

385

385

405

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-706

-714

 

NATIONELL FINANSIERING

 

8 526

9 430

9 852

11 957

13 480

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-293

1 282

 

S:A INTÄKTER

   

9 509

10 015

10 237

12 342

13 885

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-309

0

-1 100

-3 300

-4 300

 

Övriga externa kostnader

 

-1 558

-1 679

-1 390

-1 290

-1 535

 

Personal o kansli

 

-7 808

-8 336

-7 747

-7 752

-8 050

S:A KOSTNADER

   

-9 675

-10 015

-10 237

-12 342

-13 885

 

jämf m nuvarande rambudget

   

1 149

-468

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

166

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

166

0

0

0

0

 

jämf m nuvarande rambudget

   

-150

-100

 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

         
 

VO-gemensamt

 

-7 392

-7 948

-8 812

-11 317

-12 635

 

Nutidstolkning

   

-1 418

-1 166

-950

-950

-1 150

 

Traditionstolkning

 

-865

-901

-475

-75

-100

                 

S:A KOSTNADER

 

-9 675

-10 015

-10 237

-12 342

-13 885

Previous PageNext Page


TillbakaUpp