Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information

Allmänt om verksamhetsområdet

I kyrkoordningen nämns gemensam information som ett av den nationella nivåns särskilda uppdrag. Enligt kyrkomötets beslut 1999 i samband med mål- och ramskrivelsen finns det ett vidgat informationsbehov för verksamhetsområdet Svenska kyrkans information. I arbetet ingår att:

_ tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet.

_ påbörja arbetet med att tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete.

_ utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan.

I arbetet ingår också arbete kring media och medieutveckling. Att kyrkans röst hörs i samhällsdebatten är ett av Kyrkostyrelsen prioriterat arbete. Verksamhetsområdet skall bidra med medial kompetens och omvärldsanalys för dettta.

Hållningen till och användningen av IT är en kritisk framgångsfaktor för varje rörelse. Utvecklingen inom området är svindlande snabb, och här har verksamhetsområdet Svenska kyrkans information en viktig uppgift. Webben är en unik kommunikationskanal, en möjlig källa till både kunskap och dialog med medlemmarna.

Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen och kyrkokansliet skall bistås såväl med strategisk kommunikationsplanering som med löpande informationssatsningar. Gentemot stift och församlingar har Svenska kyrkans information på nationell nivå en stödjande och rådgivande roll. Verksamhetsområdet skall bidra till att kompetensutvecklingen på alla nivåer inom Svenska kyrkan främjas.

Verksamhetsområdets styrorgan är Kyrkostyrelsen.

Verksamhetsområdets kostnader

Detaljbudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

31 333 tkr

27 262 tkr

25 252 tkr

41 503 tkr

Väsentliga förändringar

_ Inga breda informationskampanjer planeras för 2003 och 2004.

_ Vikten av elektronisk kommunikation kommer att öka väsentligt under perioden och behöver tillföras ytterligare resurser.

_ Arbetet gentemot massmedia kommer att stärkas ytterligare.

_ Kyrkovalet 2005 innebär kostnader för information till medlemmar och allmänhet.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Den kommunikativa förmågan i Svenska kyrkan är skiftande och på sina håll låg. Mer stöd från den nationella nivån behövs och efterfrågas. Arbetet med att sprida och nå uppslutning kring ett gemensamt informationsarbete måste prioriteras även fortsättningsvis, men delvis ges nya former. Inga breda informationskampanjer kommer att genomföras de närmaste åren.

Arbetet med den gemensamma kommunikationspolicyn, som Kyrkostyrelsen gett verksamhetsområdet i uppdrag att göra, pågår och kommer att leda till en större samsyn kring Svenska kyrkans gemensamma informationsarbete. Inte minst det senaste året har dock visat att detta är ett långsiktigt arbete som kräver dialog på många områden och med många aktörer innan vi ser effekterna.

I samband med att gemensamma mål för kyrkokansliets olika verksamhetsområden formulerats har också de olika delarnas särarter tydliggjorts. Detta, tillsammans med ett prioriterat integrationsarbete mellan de nationella och internationella verksamhetsområdenas kommunikation, medför delvis förändrade förutsättningar. Det fortsatta arbetet med integrationen i kyrkokansliet kommer att ställa nya krav på hur vi formulerar oss kring Svenska kyrkans identitet, inom kyrkan och utanför.

Här har också ett arbete med de interna kommunikationskanalerna visat sig vara av stor vikt. Den tryckta informationen och tidskrifter som utges från kyrkokansliet genomgår en översyn. Svenska kyrkans huvudingång på Internet är ett av de grundläggande, sammanhållande elementen. Den webbmodell som antagits som gemensam för Svenska kyrkan kommer att spela en allt större roll. Dels som bas för gemensam utveckling, dels som gemensamt forum för kommunikation till medlemmarna. Detta är ett viktigt sammanhållande element för Svenska kyrkan.

För att satsningen på en internetportal - och på webben i övrigt - ska kunna bli en framtida framgångsfaktor tillförs detta område ytterligare resurser under perioden. Den tekniska utvecklingen går mycket snabbt, men det är framförallt på innehållssidan och i behovet av samordning mellan Svenska kyrkans olika delar, som de ökade behoven visar sig. Det är nu nödvändigt att säkerställa att den nationella nivån har tillräcklig egen kompetens och permanenta resurser för detta arbete.

Utvecklingen inom medieområdet är fortsatt expansiv och intresset från press, radio och TV för Svenska kyrkans verksamhet ökar. Också detta behöver mötas med förstärkta insatser under perioden. Utöver aktivt och uppsökande pressekreterararbete, sätts ytterligare fokus på utbildning och fortbildning. Det gäller såväl bland yrkesverksamma journalister som bland kyrkans egna anställda.

Det är framförallt genom massmedia och webb den externa kommunikationen bör ske under perioden. Under slutet av 2004 bör dock en beredskap för valåret 2005 byggas upp. Det är strategiskt viktigt att genom en större satsning på nytt uppmärksamma medlemmarna på att det är kyrkoval och vad Svenska kyrkan har för betydelse för dem.

Till den externa kommunikationen bör också TV-mediet räknas. Här behövs ett intensifierat arbete under perioden, såväl strategiskt som när det gäller form och innehåll. Detta arbete skiljer sig från övrigt mediearbete, genom att det mindre tar sin utgångspunkt i nyheter och enskilda händelser, och mer i innehållsfrågor och kyrkans breda identitet. Insatser på detta område har unikt genomslag och kommer att prioriteras.

Arbetet med en ny grafisk profil kan inte prioriteras under planeringsperioden. Den grafiska profil för Svenska kyrkan och för den nationella nivån som nu finns framtagen och som användes i samband med kyrkovalet 2001 kommer att vara den som används under perioden.

Såväl verksamhetsområdet Svenska kyrkans information som informationsavdelningen ställs inför många nya önskemål, uppgifter och utmaningar. En organisationsöversyn slutförs under 2002 och förutses ge grund för beslut som leder till att de förändringar i resurser och kompetens som krävs kan göras inom nu fastställda ramar.

Inriktningsmål.

VO:t har inga särskilda inriktningsmål utöver de gemensamma. Man har dock ett särskilt uppföljningsansvar när det gäller många av de effektmål som relaterar till gemensamma inriktningsmål. Särskilt avser detta uppföljningsansvar hur arbetet på den nationella nivån sprids och uppfattas inom kyrkan och bland medlemmarna.

Verksamhetsområdets rambudget

Svenska kyrkans information

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2001

2002

2003

2004

2005

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Övriga intäkter

   

1 997

2 920

2 320

300

300

S:A EXTERN FINANSIERING

 

1 997

2 920

2 320

300

300

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

2 020

-50

 

NATIONELL FINANSIERING

 

37 280

28 413

24 942

24 952

41 203

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-8 828

-9 529

 

S:A INTÄKTER

   

39 277

31 333

27 262

25 252

41 503

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-100

0

0

0

0

 

Övriga externa kostnader

 

-28 011

-16 345

-14 079

-13 010

-28 810

 

Personal o kansli

 

-11 166

-14 988

-13 183

-12 242

-12 693

S:A KOSTNADER

   

-39 277

-31 333

-27 262

-25 252

-41 503

 

jämf m nuvarande rambudget

   

6 808

9 579

 
                 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 
                 

KOSTNAD per HUVUDPROGRAM

         
 

VO-gemensamt

 

-12 394

-17 135

-15 582

-13 572

-13 823

 

Information

   

-26 883

-14 198

-11 680

-11 680

-27 680

                 

S:A KOSTNADER

 

-39 277

-31 333

-27 262

-25 252

-41 503

Previous PageNext Page


TillbakaUpp