Verksamhetsområdet Kyrkomötet och Kyrkostyrelsen
Allmänt om verksamhetsområdet
Verksamhetsområdet Kyrkomötet och Kyrkostyrelsen omfattar fyra huvudprogram:
· Kyrkomötets sammanträden
· Kyrkostyrelsen
· Nämnder och revision
· Vissa för verksamhetsområdet gemensamma intäkter och kostnader.
Kyrkostyrelsen ansvarar för Centrala kollektkontot och utfördelar rikskollekterna. Detta motsvarar huvuddelen av verksamhetsområdets budget.
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
52 278 tkr
|
65 179 tkr
|
75 977 tkr
|
86 933 tkr
|
Väsentliga förändringar
_Ingen nationell medfinansiering av riksmöten planeras under perioden.
_ Kyrkomötessessionerna kortas en dag per session i likhet med detaljbudgeten för 2002.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Kyrkomötets presidium har i januari 2002 beslutat att korta Kyrkomötets sessioner 2002 med en dag jämfört med tidigare planering. Kyrkostyrelsen gör tills vidare bedömningen att samma förkortning kan göras för åren 2003 till 2005, erfarenheterna från årets Kyrkomöte får visa vilka justeringar i förberedelsearbetet som krävs för att säkerställa goda förutsättningar för arbetet. Detta medför en besparing för Kyrkomötet främst vad avser lokalhyra samt kost, logi och traktamente för ledamöterna. Eftersom mängden ärenden inte förutses minskas medför detta dock ökade krav på administrationen av Kyrkomötet. Kyrkokansliet kommer att omprioritera personella resurser för att säkerställa att Kyrkomötet kan genomföras på ett tillfredsställande sätt. Detta berör samtliga verksamhetsområden eftersom personella resurser för Kyrkomötet hämtas från hela kyrkokansliet.
Traditionen med riksmöten är viktig för Svenska kyrkan som folkkyrka. Men det minskade ekonomiska utrymmet för den nationella nivån medför att den nationella nivån inte kan bidra med finansiering av riksmöten under perioden.
Inom verksamhetsområdet budgeteras de tre av Kyrkomötet utsedda särskilda nämnderna Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar, Svenska kyrkans valprövningsnämnd och Svenska kyrkans överklagandenämnd. Efter de första två verksamhetsåren görs nu bedömningen att det administrativa stödet för Överklagandenämnden måste ökas medan anslagna medel kan justeras till att överensstämma med utfallet 2001.
Inom verksamhetsområdet finns ansvaret för rikskollekterna i Svenska kyrkan. Storleken på dessa kollekter bedöms nu minska något för varje år under planeringsperioden vilket är en anpassning av de senaste årens utfall.
I och med årets rambudget har kostnaderna för tillfälliga utredningar flyttats från VO Kyrkorätt och organisation till VO Kyrkomötet och Kyrkostyrelsen. Detta för att samla externa kostnader för utredningsverksamheten under ett verksamhetsområde. Kostnaderna för utredningsverksamheten beräknas till 2 miljoner kronor per år, en årlig minskning med 1 miljon kronor jämfört med föregående rambudget. En betydande del av utredningsarbetet är den fortsatta beredningen förändringar av de kyrkliga böckerna.
Kostnaderna för den nationella nivån är svårare att förutse ju längre fram i tiden planeringen sträcker sig. Liksom förra året föreslås därför att en del av rambudgeten reserveras för den nationella nivån utan att knytas till något enstaka verksamhetsområde. På detta sätt blir det möjligt att ange den nationella nivåns förutsedda kostnader utan att Kyrkostyrelsen tvingas till många osäkra bedömningar om exakta kostnader för framtida verksamhet. Kyrkovalet 2005 medför extraordinära kostnader det året och i denna budget har dessa beaktats med antagandet att valsystemet huvudsakligen förblir oförändrat till 2005 års val. Men ytterligare förändringar i valsystemet kan komma att beslutas vilket ökar osäkerheten. Kyrkostyrelsen gör därför bedömningen att rambudgeten bör inrymma en reserv som är större i slutet av planeringsperioden än i början. Denna reserv föreslås uppgå till 10 miljoner kronor år 2003, 20 miljoner kronor för 2004 och 30 miljoner kronor år 2005.
Utöver denna budgetreserv föreslås Kyrkostyrelsen ha medel till förfogande uppgående till 10 miljoner kronor per verksamhetsår. Dessa Kyrkostyrelsens medel till förfogande får användas för oförutsedda kostnader under verksamhetsåret.
Inriktningsmål
Inriktningsmålen för verksamhetsområdet omfattas helt av de gemensamma inriktningsmålen.
Verksamhetsområdets rambudget
Kyrkomötet och Kyrkostyrelsen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
13 757
|
11 500
|
12 050
|
12 050
|
12 050
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
4 854
|
5 250
|
5 250
|
5 250
|
5 250
|
|
Övriga intäkter
|
|
327
|
200
|
200
|
200
|
200
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
18 939
|
16 950
|
17 500
|
17 500
|
17 500
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-5 180
|
-5 180
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
24 079
|
35 328
|
47 679
|
58 477
|
69 433
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-3 682
|
-4 064
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
43 018
|
52 278
|
65 179
|
75 977
|
86 933
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-16 896
|
-23 514
|
-23 705
|
-23 705
|
-23 705
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-17 428
|
-17 565
|
-18 813
|
-19 140
|
-19 645
|
|
Personal o kansli
|
|
-8 822
|
-11 199
|
-12 661
|
-13 132
|
-13 583
|
|
Budgetreserv
|
|
0
|
0
|
-10 000
|
-20 000
|
-30 000
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-42 918
|
-52 278
|
-65 179
|
-75 977
|
-86 933
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
8 862
|
9 244
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr verksamhetsdest medel
|
-100
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
-100
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNAD per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
|
Kyrkomötets sammanträden
|
|
-14 602
|
-13 327
|
-13 000
|
-13 390
|
-13 800
|
|
Kyrkostyrelsen
|
|
|
-18 553
|
-27 730
|
-29 575
|
-29 590
|
-29 710
|
|
Budgetreserv
|
|
|
0
|
0
|
-10 000
|
-20 000
|
-30 000
|
|
Nämnder och revision
|
|
-3 055
|
-2 820
|
-2 775
|
-2 775
|
-2 835
|
|
VO-gemensamt
|
|
-6 708
|
-8 401
|
-9 829
|
-10 222
|
-10 588
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:A KOSTNADER
|
|
-42 918
|
-52 278
|
-65 179
|
-75 977
|
-86 933
|