Kyrkostyrelsens
skrivelse till Kyrkomötet
2001:6
Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå

KsSkr 2001:6

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 1 mars 2001

KG Hammar

Leni Björklund

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen framläggs förslag om tillskapandet av ett samlat styrorgan för Svenska kyrkans internationella mission och diakoni, Nämnden för internationell mission och diakoni. Samtidigt föreslås de nuvarande nämnderna för Svenska kyrkans mission och för internationell diakoni/Lutherhjälpen upphöra. Förändringarna föreslås träda i kraft från och med den dag Kyrkomötet i nästa mandatperiod förrättar val till styrelser och nämnder.

I skrivelsen föreslås också en viss revidering av instruktionen för Nämnden för kyrkolivets utveckling, främst en ny utformning av uppgiftsparagrafen.

Innehållsförteckning

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Förslag till Kyrkomötets beslut 3

1 En samlad nämnd för Svenska kyrkans internationella mission och diakoni 3