Stöd till förnyad evangelisation

Det är inte förenligt med kyrkoordningen att ge direktiv uppifrån, eftersom den lokala nivån utgör grunden. Det är där man ska reflektera över vad det kristna vittnesbördet innebär och hur det ska gestaltas. Exemplen på inspirationsmaterial och olika former för evangelisation är också många. Därför avslog Kyrkomötet en motion som bland annat handlade om att evangelisationsperspektivet ska läggas in i all församlingsverksamhet där det är möjligt.

Motionärens begäran om ekonomiskt utrymme för vetenskapliga studier i missionsstrategi, berörs av en pågående utredning. Utredningen gäller stöd till vetenskapliga studier på doktorandnivå inom ämnen som gagnar verksamheten i församlingar och stift.

Motion till Kyrkomötet 2001:35 av Per-Anders Grunnan om stöd till förnyad evangelisation

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:8 Stöd till förnyad evangelisation

Stöd till förnyad evangelisation Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:8