Laglig rätt till kyrklig vigsel

Riksdagen har behandlat flera motioner om att den kyrkliga vigseln ska förlora sin rättsliga betydelse. Motionerna i riksdagen har visserligen avslagits, men två motionärer i Kyrkomötet vill att Svenska kyrkan ska hävda och försvara den ordning som råder nu. Kyrkomötet menar dock att det inte behövs eftersom den kyrkliga vigseln har stor betydelse och en stark ställning, inte bara i kyrkan utan också i samhället.

Motion till Kyrkomötet 2001:66 av Berit Bergman och Inga Alm om fortsatt laglig rätt att ingå äktenskap genom kyrklig vigsel

Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:8 Laglig rätt till kyrklig vigsel

Laglig rätt till kyrklig vigsel Kyrkorättsutskottets betänkande 2001:8