Kyrkomötet har godkänt och lagt Kyrkostyrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2000 till handlingarna. Det är den första årsredovisningen för det registrerade trossamfundet Svenska kyrkan, som bildades den 1 januari 2000. Eftersom verksamheten bedrivs inom ramen för ett helt nytt rättssubjekt saknas jämförelsetal med föregående år. Svenska kyrkans nationella nivå utgör en koncern i och med att den äger dotterföretag, och årets resultat innebär att det fria egna kapitalet tillförs 123 miljoner kronor. Balansomslutningen uppgår till 5 155 miljoner kronor.

Kyrkostyrelsens Skrivelse till Kyrkomötet 2001:2 Kyrkostyrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2000

Budgetutskottets betänkande 2001:2 Kyrkostyrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå år 2000

Budgetutskottets betänkande 2001:2