Dövkyrkan

Enligt kyrkoordningen har varje församling ansvar för alla som vistas där och i församlingsinstruktionen uttalas tydligt att ansvaret gäller även teckenspråkiga medlemmar. Kyrkomötet ser att ansvaret för teckenspråkiga kan vara svårt för en del församlingar att bära, men menar att det är en uppgift som lämpar sig väl för stiftet att stödja. Därför har Kyrkomötet avslagit en motion om att utreda dövkyrkans framtida struktur och möjligheterna att låta den bilda en icke-territoriell församling som skulle ingå i den nationella nivåns tydliga ansvar.

Motion till Kyrkomötet 2001:71 av Kerstin Zetterberg m.fl. om dövkyrkan

Organisationsutskottets betänkande 2001:9 Dövkyrkan