Användande av alkohol vid representation

Rekommendationer om användande av alkohol vid representation inom Svenska kyrkan finns och behövs, anser Kyrkomötet. Spritfri representation är en hållbar ståndpunkt, men det finns situationer exempelvis vid internationella besök, då det såväl för gästen som för värden kan uppfattas egendomligt att inte vin serveras. Rekommendationen i sig utgör inget hinder för en mycket restriktiv användning av alkohol i kyrkans sammanhang. Däremot kan en avsaknad av rekommendation komma att ge felaktiga signaler.

Motion till Kyrkomötet 2001:88 av Ingemar Öberg om användande av alkohol vid representation

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:14 Användande av alkohol vid representation

Användande av alkohol vid representation Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:14