Kyrkostyrelsens skrivelse
2005:4
Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem

KsSkr 2005:4

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 20 april 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen föreslås en förstärkt verksamhet vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem. Detta föreslås ske i samband med att kursverksamheten återupptas i full skala efter en tid då denna p.g.a. säkerhetssituationen varit mindre omfattande än normalt.

De förstärkningar som Kyrkostyrelsen föreslår är inrättandet av en professur vid Lunds universitet och STI samt ökade förutsättningar för STI att spela en roll i den akademiska grundutbildningen. Vidare föreslås att STI:s arbete skall inriktas på fortbildning av anställda och utbildning av förtroendevalda inom Svenska kyrkan samt ökad medverkan i sådan yrkesutbildning som syftar till tjänst i Svenska kyrkan. Också stärkta folkbildningskontakter föreslås. Möjligheterna att ytterligare stärka den ekumeniska prägeln på STI:s verksamhet genom samverkan med andra och närstående kyrkor bör enligt Kyrkostyrelsen undersökas. STI bör enligt Kyrkostyrelsen få en egen styrelse, underställd Kyrkostyrelsen.

STI:s uppdrag föreslås kvarstå oförändrat, liksom samarbetet mellan STI och Svenska kyrkan i utlandet (SKUT).

De ekonomiska konsekvenserna av förslagen redovisas i Kyrkostyrelsens skrivelse om mål och rambudget (KsSkr 2005:1).

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut 2

1 Ärendets behandling 2

2 Bakgrund 2

2.1 STI:s tillkomst och utveckling 2

2.2 Utredning om verksamheten vid STI 2

2.3 2004 års kyrkomöte 2

3 Överväganden och förslag 2

3.1 Grundläggande frågor 2

3.2 Forskning och utbildning 2

3.3 SKUT:s verksamhet i Jerusalem 2

3.4 Ekumeniskt arbete 2

3.5 Organisation, personal, ekonomi och rättsliga frågor 2

Utdrag ur Kyrkostyrelsens protokoll 2

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att godkänna den av Kyrkostyrelsen angivna inriktningen och utformningen av den fortsatta verksamheten vid Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page