Inrättande av en Svenska kyrkans bank

Inom Svenska kyrkan hanteras varje år stora kapitalströmmar. Kyrkokansliet arbetar dessutom med kapitalförvaltning och erbjuder vissa tjänster som påminner om banktjänster. Kyrkans samlade kapitalresurser och kassaflöden behöver hanteras på bästa möjliga sätt, inte minst när de ekonomiska förutsättningarna för många församlingar förändras. En motion föreslår därför att möjligheterna att starta en Svenska kyrkans bank bör utredas. Motionen avslås av Kyrkomötet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:32 av Sigvard Olsson och Bertil Persson om inrättande av Svenska kyrkans bank

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande
2005:6 Inrättande av Svenska kyrkans bank