Etisk och social upphandlingspolicy

All ekonomisk förvaltning inom Svenska kyrkan ska vara etiskt försvarbar och följa kyrkans grundläggande värderingar. Det är något som varje ekonomisk enhet har ansvar för, exempelvis vid upphandlingar. Idag finns ingen särskild etisk upphandlingspolicy. Kyrkomötet bifaller därför en motion som föreslår att en etisk upphandlingspolicy för nationell nivå ska tas fram, att utbildningar anordnas och att stift och församlingar erbjuds att anta policyn.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:33 av Carina Hallesten Hansson m.fl. om etisk och social upphandlingspolicy

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2005:7 Etisk upphandlingspolicy

Etisk upphandlingspolicy