Församlingens grundläggande uppgift – vad innebär mission?

Fyra motionärer föreslår en genomarbetning av kyrkoordningen då det gäller Svenska kyrkans grundläggande uppgift; gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Speciellt innebörden av ordet mission bör ses över. Kyrkomötet instämmer i motionärernas resonemang, men anser att det ännu är för tidigt att göra sådana förändringar och avslår därför motionerna. Däremot beslutar man att vid ett kommande Kyrkomöte genomföra en gemensam reflektion över församlingens grundläggande uppgift.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:3 av Anders Wejryd om församlingens grundläggande mission

Motion 2005:12 av Curt Forsbring om församlingens grundläggande uppgift

Motion 2005:72 av Seth Henriksson och Torsten Josephsson om vad mission inom Svenska kyrkan betyder