Annandag pingst

Riksdagen fattade år 2004 beslut om att annandag pingst inte längre ska vara allmän helgdag. I en motion föreslås att Svenska kyrkan hos regeringen ska begära att annandag pingst åter ska bli arbetsfri dag och allmän helgdag. Kyrkostyrelsen uppvaktade, på uppdrag av Kyrkomötet, riksdagens konstitutionsutskott inför beslutet år 2004. Det är för tidigt att återvända till regeringen och begära att ett nytt beslut ska fattas. Kyrkomötet avslår därför efter votering motionen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:4 av Åke Bendix m.fl. om annandag pingst åter allmän helgdag

Gudstjänstutskottets betänkande 2005:4 Annandag pingst

Annandag pingst