Anställningsfrågor

Kyrkomötet anser att det är angeläget att minimera konflikterna på arbetsplatser inom Svenska kyrkan. Mobbning och diskriminering får t ex inte tolereras. Men Kyrkomötet anser inte att detta uppnås lättare genom förändringar i kyrkoordningen, som föreslagits i en motion. Arbetsmiljön är en arbetsgivarfråga och den arbetsrättsliga lagstiftningen och gällande kollektivavtal skall iakttas, menar Kyrkomötet och avslår de motioner, och det särskilda förslag i ärendet, vilka rör olika anställningsfrågor.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:65 av Evert Josefsson och Bo Hanson om minimering av konflikterna på kyrkans arbetsplatser.

Motion 2005:78 av Ingrid Smittsarve m.fl om anställningsförhållanden och lönesättning i Svenska kyrkan.

Motion 2005:88 av Ingrid Emanuelson och Rune Entelius om anställningsansvar.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:8 Vissa anställningsfrågor.

Vissa anställningsfrågor.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa