Gudstjänstutskottets betänkande
Annandag pingst

G 2005:4

Sammanfattning

I motion 2005:4 av Åke Bendix m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att hemställa hos regering och riksdag att annandag pingst åter skall bli allmän och arbetsfri helgdag. Utskottet konstaterar att ett sådant uppdrag skulle innebära att samma utskott åter skulle uppvaktas i samma ärende och menar detta inte vara värt mödan. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:4.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:4 Annandag pingst åter allmän helgdag av Åke Bendix m.fl.

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hemställa hos såväl regeringen som riksdagen att annandag pingst åter blir allmän och arbetsfri helgdag

Utskottet

Bakgrund

Riksdagen beslutade den 1 december 2004 att nationaldagen den 6 juni blir allmän helgdag från och med 2005. Beslutet innebar också att annandag pingst från och med 2005 inte längre är en allmän helgdag i Sverige.

Kyrkomötet 2004 behandlade en motion av Nils Gårder, M 2004:44 Annandag pingst. I Gudstjänstutskottets betänkande, G 2004:4, redogörs för tidigare diskussioner i frågan och för den utredning som låg till grund för riksdagens beslut. Kyrkostyrelsen hade den 1 september 2004 till Justitiedepartementet yttrat sig över utredningens förslag med synpunkter som inte stödjer utredningens förslag.

Kyrkomötet beslutade att uppdra till Kyrkostyrelsen att hos regeringen hemställa om att annandag pingst även fortsättningsvis skall vara allmän helgdag.

Kyrkostyrelsen skriver i KsSkr 2005:3 Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets ärenden om KmSkr 2004:4 med G 2004:4, Annandag pingst

Uppdraget är fullgjort genom att företrädare för Kyrkostyrelsen uppvaktade Riksdagens konstitutionsutskott i ärendet den 11 november 2004. Riksdagens beslut innebar dock att annandag pingst kommer att upphöra som allmän helgdag.

I Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet, KsSkr 2005:11 Förslag till ändringar i kyrkoordningen föreslås, som en konsekvens av riksdagens beslut, att annandag pingst övergår till att i kyrkoåret bli kyrklig högtidsdag utan att vara helgdag. Kyrkostyrelsen betonar, i likhet med vad som framförts i yttranden inför riksdagsbeslutet, den betydelse som annandagarna har för de största kyrkliga högtiderna. Annandag pingst är i Svenska kyrkans gudstjänstliv förbunden med böner och textläsningar som inte utan vidare kan överges och lämnas utan användning. Kyrkostyrelsen föreslår därför att annandag pingst behålls som kyrklig högtidsdag. Det innebär att annandag pingst behåller sin ställning i kyrkoåret och i gudstjänstlivet. Genom att dagen bevaras i evangelieboken och genom att församlingarna uppmärksammas på möjligheten att fira gudstjänst denna dag, i likhet med vad som sker på askonsdagen och skärtorsdagen, blir detta möjligt.

Överväganden

Utskottet konstaterar att innan ett förslag till förändring framförs i en beslutandeförsamling finns det anledning att förvissa sig om att det kan finnas någon möjlig framgång för förslaget. Det förslag som motionären lägger fram har nyligen förts fram inför riksdagens konstitutionsutskott utan att leda till något resultat. Att bifalla motionärens förslag skulle innebära att samma utskott skulle uppvaktas ännu en gång i samma ärende.

Förslaget om att återfå annandag pingst som allmän helgdag är en fråga som har betydelse för alla kristna samfund i Sverige. Det är därför inte logiskt att Svenska kyrkan ensam driver detta förslag. I stället menar utskottet det vara en fråga som med fördel kan behandlas inom Sveriges Kristna Råd.

Gudstjänstutskottet menar att det inte är meningsfullt att nu agera för en förändring av det beslut som togs i förra årets riksmöte. Det kan finnas anledning att avvakta utvecklingen avseende allmänna helgdagar. Utskottet föreslår därför Kyrkomötet att avslå motion 2005:4 av Åke Bendix m.fl.

Uppsala den 29 september 2005

På Gudstjänstutskottets vägnar

Alve Svensson

Lena Bohman

Närvarande: Alve Svensson, ordförande, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Carina Hallesten Hansson, Evy Åberg, Mats Hagelin, Glenn Håkansson, Kjell Söderberg, Anders Åkerlund, Tomas Lång, Lisbet Båfält, Lars Ekblad, Lena Petersson och Christina Holmgren.

Biskoparna Martin Lind och Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page