Förändra valsystemet inom Svenska kyrkan

I sex motioner föreslås förändringar i det demokratiska systemet inom Svenska kyrkan. Bland annat läggs förslag om personval, återgång till indirekta stifts- och kyrkomötesval, ett valsystem som överensstämmer mer med det övriga samhällets och en ”form” för att garantera att de som väljs har vissa grundläggande värderingar. Kyrkomötet menar att valfrågorna ska behandlas inom utredningen om demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan och avslår motionerna.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:16 av Per Lindberg och Inger Dafgård om indirekta val till Kyrkomötet

Motion 2005:35 av Gösta Äng m.fl. om kyrkovalen

Motion 2005:48 av Key Lundegård om demokratin inom Svenska kyrkan