Valbarhetsfrågor

Utifrån demokratiaspekter är det viktigt att undvika inskränkningar av valbarheten. Nu gäller att anställda inte är valbara till kyrkoråd och nämnder i den församling eller samfällighet där de är anställda. Att utvidga denna inskränkning så att anställda inte är valbara till något kyrkoråd eller någon nämnd, som föreslås i en motion, är inte aktuellt. Kyrkomötet tror inte heller att det är rätt att begränsa antalet mandatperioder för en ledamot, för att underlätta rekryteringen av yngre till förtroendeuppdrag. Det är istället upp till respektive nomineringsgrupp att göra en lämplighetsbedömning inför varje val, varför motioner i ärendet avslås.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:89 av Per Ingvarsson om valbarhetshinder för anställda till kyrkoråd.

Motion till Kyrkomötet 2005:93 av Per Ingvarsson om föryngring och förnyelse av beslutande organ.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:11 Vissa valbarhetsfrågor.

Vissa valbarhetsfrågor

FöregåendeInnehållsförteckningNästa