Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Tillsyns- och
uppdragsutskottets betänkande
2005:11
Vissa valbarhetsfrågor

Kyrkomötet

TU 2005:11

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas två motioner som gäller valbarhetsvillkor. Enligt förslaget i motion 2005:89 skall valbarhetshindret för anställda till kyrkoråd och nämnder inte vara begränsat till den enhet där man är anställd eller tjänstgör. I motion 2005:93 föreslås en begränsning av det antal mandatperioder i följd som en förtroendevald kan inneha uppdrag i beslutande organ i Svenska kyrkan. Utskottet anser att nomineringsgrupperna och berörda kandidater har ansvar för att inför valen göra lämplighetsbedömningar. Från demokratiska utgångspunkter bör inskränkningar i valbarheten undvikas. Utskottet föreslår att motionerna avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. avslå motion 2005:89

2. avslå motion 2005:93

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2005:89 av Per Ingvarsson, Valbarhetshinder för anställda till kyrkoråd

Kyrkomötet beslutar att ändra i 33 kap. 9 § 1 kyrkoordningen så att den får följande lydelse:

Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd.

Motion 2005:93 av Per Ingvarsson, Föryngring och förnyelse av beslutande organ

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att förebereda en ändring i kyrkoordningen så att man kan införa en begränsning av antalet mandatperioder som en ledamot kan sitta i sträck i beslutande organ inom Svenska kyrkan.

Utskottet

Bakgrund

Valbarhetshinder för anställda till kyrkoråd

I 33 kap. 9 § kyrkoordningen anges vissa valbarhetshinder gällande uppdrag som förtroendevald i beredande och verkställande organ:

9 § Förutom det som anges i 5–8 §§ gäller följande valbarhetshinder för förtroendeuppdrag. Hindren gäller för alla kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid för sin befattning.

1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.

2. Den som är anställd i en samfällighet är inte valbar till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i denna samfällighet. Han eller hon är inte heller valbar till ett direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i en församling som ingår i samfälligheten om anställningen innefattar tjänstgöring i den församlingen.

      3. Den som är stiftsanställd är inte valbar till stiftsstyrelsen eller någon av stiftets nämnder.

      4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller någon nämnd på nationell nivå.

Centralstyrelsen framhöll i kyrkoordningsskrivelsen till 1999 års kyrkomöte att det allmänt sett är från demokratiska utgångspunkter angeläget att i det längsta undvika inskränkningar i rätten för olika nomineringsgrupper att bedöma lämpligheten av kandidater som nomineras. Anledning till att styrelsen trots denna principiella inställning föreslog mer långtgående inskränkningar i valbarheten än vad som hade gällt tidigare var den stora andelen kyrkligt anställda med förtroendeuppdrag inom kyrkan. Detta förhållande kunde enligt styrelsen medföra risker när det gällde såväl bevarandet av Svenska kyrkans karaktär av öppen folkkyrka som uppkomsten av intressekollisioner och lojalitetskonflikter till följd av relationen arbetsgivare/arbetstagare (CsSkr 1999:3 sid. 2–231).

Föryngring och förnyelse av beslutande organ

I 33 kap. kyrkoordningen finns bestämmelser om förtroendevalda lokalt, i stiften och på den nationella nivån. Genom bestämmelserna klargörs vem som är förtroendevald, vem som kan väljas och vem som inte kan väljas till uppdrag som förtroendevald samt hur ett uppdrag som förtroendevald upphör. Kapitlet innehåller inga bestämmelser om antalet mandatperioder som en ledamot tillåts inneha ett uppdrag i ett beslutande organ. Frågan har heller inte varit föremål för diskussion i Kyrkomötet.

Det kan noteras att vid förra årets kyrkomöte behandlade Organisationsutskottet i betänkande O 2004:2 en motion om hur föryngring och rekrytering skulle kunna genomföras bland förtroendevalda på nationell- och stiftsnivå. Utskottet konstaterade i likhet med motionärerna att det är angeläget att det förs samtal om hur unga kan rekryteras och vara delaktiga i beslutsfattande organ. Utskottet fann dock att ansvaret framförallt bör åvila nomineringsgrupperna och den som valts till förtroendeuppdrag i Svenska kyrkan. Mot bakgrund härav föreslog Organisationsutskottet att motionen skulle avslås, vilket även blev Kyrkomötets beslut.

Överväganden

Utskottet ansluter sig helt till den i kyrkoordningsskrivelsen 1999 redovisade principiella inställningen att det från demokratiska utgångspunkter är angeläget att undvika inskränkningar i valbarheten. Det valbarhetshinder för anställda som finns i 33 kap. 9 § kyrkoordningen är huvudsakligen betingat av att söka undvika oklarheter och konflikter när det gäller arbetsgivar- och arbetstagarroller. Hindret gäller därför styrelse eller nämnd enbart i den enhet där vederbörande är anställd eller tjänstgör. Utskottet är inte berett att tillstyrka en utvidgning av detta valbarhetshinder. Det ankommer på nomineringsgrupperna att inför valet göra en lämplighetsbedömning. Det är naturligt att också berörd kandidat gör en sådan bedömning.

Utskottet är inte heller berett att i enlighet med förslaget i motion 2005:93 förorda införandet av ett valbarhetshinder som innebär en begränsning av det antal mandatperioder i följd som en förtroendevald kan inneha uppdrag i beslutande organ i Svenska kyrkan. Också detta ställningstagande grundas på den principiella inställning och den syn på nomineringsgruppernas och kandidaternas roll som redovisas i föregående stycke. Utskottet delar uppfattningen att det är angeläget med rekrytering av unga till förtroendeuppdrag men anser inte att det i motionen framförda förslaget är rätt väg att uppnå detta.

Utskottet föreslår att motionerna 2005:89 och 2005:93 avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Gunnar Samuelsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Christina Schnackenburg, Lisbeth Göranson, Anna-Lena Forsdahl, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck och Åke Blomqvist.

Biskoparna Anders Wejryd och Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page