Utveckla Teologiska institutet i Jerusalem

Kyrkostyrelsen föreslår i en skrivelse en fortsatt inriktning för Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem. Verksamheten vid STI ska utvecklas, föreslås i skrivelsen, så att man skapar en målmedveten akademisk verksamhet, ökar den vetenskapliga kontaktytan, breddar institutets folkbildningsroll och stärker kunskapen om religionernas roll i Mellanösternkonflikten. Kyrkomötet delar skrivelsens uppfattning till alla delar och antar den. En motionär vill tillsätta en styrelse för STI, något som redan finns formulerat i Kyrkostyrelsens skrivelse. Kyrkomötet godkänner den inriktning som Kyrkostyrelsen formulerat och avslår motionen.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:4 om Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem

Motion 2005:82 av Urban Gibson om styrelse för Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem

Ekumenikutskottets betänkande 2005:1 Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem